• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bok om ställplatser i Sverige

F

F.d. 53294

Guest
Hej!
Har hört att det finns en bok om ställplatser i Sverige. Finns den att köpa genom klubben eller är det bokhandel som gäller?
Finns det även en bok om ställplatser i Europa?
Tofflan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Hej!
Har hört att det finns en bok om ställplatser i Sverige. Finns den att köpa genom klubben eller är det bokhandel som gäller?
Finns det även en bok om ställplatser i Europa?
Tofflan

Det finns många böcker med ställplatser i Europa, bl.a. Bordatlaskatalogen.
Ännu bättre är att ladda ned filerna för att använda dem i en navigeringsapp.

Appen Promobil Mobil Life + visar visar det mesta om kontinentens ställplatser.

photo-741402.jpg
photo-742773.jpg


Även en del nordiska som synes!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53294

Guest
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Tackar!
Håller nu på att ladda hem appen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Glöm inte att köra dataupdate under settings för att på så sätt kunna använda den utomlands utan uppkoppling!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Det finns många böcker med ställplatser i Europa, bl.a. Bordatlaskatalogen.
Ännu bättre är att ladda ned filerna för att använda dem i en navigeringsapp.

Appen Promobil Mobil Life + visar visar det mesta om kontinentens ställplatser.

photo-741402.jpg
photo-742773.jpg


Även en del nordiska som synes!

Inte särskilt många svenska här vad jag kan se.
Väntar nog något år innan jag ger mig in i "telefonträsket". Få ställplatser, hög stöldbegärlighet och dåliga batteritider.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Inte särskilt många svenska här vad jag kan se.
Väntar nog något år innan jag ger mig in i "telefonträsket". Få ställplatser, hög stöldbegärlighet och dåliga batteritider.

Nej Promobil Mobil Life + (plus) innehåller inte så många nordiska pga att ordet ställplats inte är vedertaget här men är ovärdelig på kontinenten. Appen Aires CC täcker in alla franska ställplatser (Aires).

iPad har batteritid på ca 10 timmar vid användning och en månad standby, det är väl inte dåligt? Vid navigering ansluter man till ciguttaget så är den fulladdad hela tiden. Ordet telefonträsk grundar sig nog på okunnighet hos dem som inte själva provat.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Hej

Tidningen Husbil&Husvagn ger årligen ut en ställplatsbilaga. Årets upplaga, som kom i våras, innehåller 313 svenska ställplatser.
Kan nog köpas via tidningens sajt: 2012 | Motorvärlden Shop.

Hälsningar
Anders Witt
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Nej Promobil Mobil Life + (plus) innehåller inte så många nordiska pga att ordet ställplats inte är vedertaget här men är övärdelig på kontinenten. Appen Aires CC täcker in alla franska ställplatser (Aires).

iPad har batteritid på ca 10 timmar vid användning och en månad standby, det är väl inte dåligt? Vid navigering ansluter man till ciguttaget så är den fulladdad hela tiden. Ordet telefonträsk grundar sig nog på okunnighet hos dem som inte själva provat.

Ja så är det.

  • Få ställplatser i Sverige, Norden
  • Dålig batteritid på iPhone och Smartphons, batteribyte försvårat av tillverkaren
  • Stöldbegärliga prylar
  • En stor iPad i rutan vid körning, nej tack
Så jag väntar minst ett år
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Ja så är det.

  • Få ställplatser i Sverige, Norden
  • Dålig batteritid på iPhone och Smartphons, batteribyte försvårat av tillverkaren
  • Stöldbegärliga prylar
  • En stor iPad i rutan vid körning, nej tack
Så jag väntar minst ett år

  • Om man väntar på att ställplatsbegreppet blir vedertaget i Sverige lär man få vänta länge.
  • Batteritiden på iPhone är skaplig och vid navigering ansluts den till ciguttaget.
  • Tjuvar finns överallt så det gäller att ta med sig telefon/platta, kamera, plånbok m.m. när man lämnar bilen.
  • En 10-tums skärm vid navigering är rena drömmen annars kommer det en mindre iPad om drygt en månad.
  • Men det är klart, om ett år finns det häftigare prylar och om tio år är de ännu smartare.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Det är kanonenkelt (även för mig) att lägga in nya ställplatser i denna app. Jag testade själv och tillförde Grönhögen på Öland. Vänta inte på att andra skall göra "jobbet", utan var delaktiga.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Det är kanonenkelt (även för mig) att lägga in nya ställplatser i denna app. Jag testade själv och tillförde Grönhögen på Öland. Vänta inte på att andra skall göra "jobbet", utan var delaktiga.

Är det du som lagt in Grönhögen i Promobil?
Kan du förklara hur?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Jorå, det är jag. Mäkta stolt, kan du tro!
Så här gjorde jag:
Gå in på activesökningen och gör en sökning. Då får du längst ner på sidan en fråga som går ut på att man står på en plats som man kanske vill lägga till. Öppna den sidan och svara på de alternativ som finns samt ta ett kort som kommer med direkt på något konstigt vis. Jag la inte in all information som står om Grönhögen så lite jobb har app.ägarna själva gjort.

Så det är bara att lägga in platser så får vi många Tyskar till våra smultronställen, he he.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Kanon, då skall jag försöka att lägga in fler när tillfälle ges.

Det är nog säkrast att lägga in sådana som är klassade som ställplats eller husbilsplats med riktig skylt så att det inte blir som HBK:s lista med parkeringar och rastplatser. Det bör finnas minst en av faciliteterna el, vatten, tömning, toa, dusch o.s.v.

Din upptäckt gör att det finns hopp om att även nordiska ställplatser i appen blir att räkna med på sikt!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Knarrevik, det är nog som du säger att ställplatsen måste vara registrerad i någon form.
Jag försökte att att lägga in den kanontrevliga ställplatsen Bläsinge som ligger på Ölands Östkust, men det sket sig!:wink:

Förmodligen av de orsaker som du beskrev!
Fast vi får hoppas att många av oss nappar och försöker få in ställplatser i appen.

Appen är lättskött även för en person som mig som inte är av det rätta "datavirket":(.

Skoj att man kan fixa något iaf!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Ja så är det.

  • Få ställplatser i Sverige, Norden
  • Dålig batteritid på iPhone och Smartphons, batteribyte försvårat av tillverkaren
  • Stöldbegärliga prylar
  • En stor iPad i rutan vid körning, nej tack
Så jag väntar minst ett år

Antalet nordiska ställplatser kan vi hjälpas åt med att öka på.
Batteritid spelar ingen som helst roll när man använder den i husbilen. Och batteriet byts inte, det laddas.
Stöldbegärligheten lär inte bli mindre om några år….
iPad i rutan…. jag åker aldrig ensam med husbilen, min sambo sköter navigeringen.

Vill man kan man alltid hitta negativa saker. Men livet går ut på att hitta de positiva sakerna :)
 

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Sv: Bok om ställplatser i Sverige

Hej,

vi är nu med husbil, hämtade skötebarnet i torsdags:).

Vi har funderat på olika GPS-lösningar och det blir iPad nu när vi läser detta.
Det finns en massa bra hållare till bilen på bl a Teknikmagasinet ....

Nu ska vi bara få koll på resten också:) ..... tömningar och påfyllningar o s v.

Vet ni om det finns någon enkel bok eller någon kanske har en enkel checklista att dela med sig när det gäller.

- vad skall jag kolla och bör göra när jag lämnar bilen för en vecka el längre?

Det är tur att detta forum finns för här får man så många bra tips och att det finns så många hjälpsamma människor:).

Ha en fortsatt bra dag,
Maggan/RM Friberg
 
Toppen