• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsdörr - Hur demontera insidan

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
6A732B93-D334-46D9-9367-7374D9620EF7.jpeg Centrallåset i bodelsdörren börjar kärva. Behöver förmodligen smörja upp länksystemet.
Mitt problem är att jag inte vet hur man demonterar insidan på bodlsdörren.

Fråga: Är det någon som vet hur man gör?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Plocka bort plupparna över skruvhålen på det långa handtaget och skruva bort handtaget sedan. Sedan tar du bort kåpan för öppningshandtaget, ibland sitter de en skruv men oftast är det bara dittryckt. Den bruna delen sitter med kardborre så det är bara att börja på en sida och bända isär det. En stor mejsel, stämjärn eller ännu hellre brytvrktyg för att demontera innerklädsel underlättar.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Plocka bort plupparna över skruvhålen på det långa handtaget och skruva bort handtaget sedan. Sedan tar du bort kåpan för öppningshandtaget, ibland sitter de en skruv men oftast är det bara dittryckt. Den bruna delen sitter med kardborre så det är bara att börja på en sida och bända isär det. En stor mejsel, stämjärn eller ännu hellre brytvrktyg för att demontera innerklädsel underlättar.
Stort tack för tipset. Ska testa när jag kommer hem.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Nu har jag plockat isär dörrens insida för att kolla fjärrlåset. Det gick finfint att få loss den bruna delen på dörren. Efter att ha demonterat 2 skruvar för handtaget var det bara att ”bända” lite försiktigt. Plastdelen satt fast med 5 st plastpluppar samt 2 mindre bitar med kardborrband.

Enda ”felet” jag kunde hitta i låset var en kabelkontakt, som kan ha varit glapp. Efter lite fixande fungerar nu allt som det ska.

Tack för hjälpen!
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Nej, vi har inte tilläggsisolerat dörren. Det brus som kan komma är nog från den inbyggda trappan. Den har vi isolerat.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu har jag plockat isär dörrens insida för att kolla fjärrlåset. Det gick finfint att få loss den bruna delen på dörren. Efter att ha demonterat 2 skruvar för handtaget var det bara att ”bända” lite försiktigt. Plastdelen satt fast med 5 st plastpluppar samt 2 mindre bitar med kardborrband.

Enda ”felet” jag kunde hitta i låset var en kabelkontakt, som kan ha varit glapp. Efter lite fixande fungerar nu allt som det ska.

Tack för hjälpen!
Har bytt kabel till flertrådig i dörr och karm, mjuk och tålig.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vi har ett mekaniskt kontaktdon i dörr och karm, så där finns inte problem med att kablar böjs av med tiden.

Det ”riktiga” felet visade sig senare. Det var glapp i själva servolåset. Fungerade ibland och ibland icke. Fick byta denna del. Undersökte med med Forsbergs och kostnaden skulle bli ca 1000 kr bara för servolåset. Dyrt för en standarddel. Hittade en elektronikaffär i Göteborg som hade ett nästan likadant servolås. Fick modifiera det lite, men kostnaden blev 240 kr, ett okay pris. Fjärrlåset har fungerat helt felfritt sedan hösten 2018.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har ett mekaniskt kontaktdon i dörr och karm, så där finns inte problem med att kablar böjs av med tiden.

Det ”riktiga” felet visade sig senare. Det var glapp i själva servolåset. Fungerade ibland och ibland icke. Fick byta denna del. Undersökte med med Forsbergs och kostnaden skulle bli ca 1000 kr bara för servolåset. Dyrt för en standarddel. Hittade en elektronikaffär i Göteborg som hade ett nästan likadant servolås. Fick modifiera det lite, men kostnaden blev 240 kr, ett okay pris. Fjärrlåset har fungerat helt felfritt sedan hösten 2018.
Jo det blir problem med kablarna inne i dörrkarmen med tiden,varje gång du stänger dörren trycks kontaktdonet in och böjer kabeln inne i karmen,det är en tidsfråga innan dom går av,för min del tog det två år.
Jag har alltså ingen synlig kabel i dörren endast kontaktbleck.
 
Toppen