• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsdörr Dethleffs Magic Edition 2011

maralf

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Timrå
HBK-Nr
10319
Medlemskap
2024
Undrar om det är någon som vet hur man åtgärdar ett låshandtag på insidan bodelsdörren,
Följande har hänt, troligen är det en fjäder som har släppt eller gått sönder så handtaget hålls inte i upprätt läge utan hänger ut i ca.45grader.
Måste man ta bort insidan på dörren för att komma åt problemet.
I så fall hur demonteras insidan?
Tacksam för svar av någon som vet hur man åtgärdar detta problem.
 

maralf

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Timrå
HBK-Nr
10319
Medlemskap
2024
Har problem med dörrhandtaget på insidan bodelsdörren, troligen är det någon typ av fjäder som gått sönder eller släppt så handtaget hålls inte i upprätt läge utan hänger ut ca. 45 grader
Är det någon som vet hur man kan åtgärda detta?
Måste dörrens insida demonteras så att man kommer åt låset och i så fall hur går det till
Hoppas på svar från någon som råkat ut för detta problem
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr Dethleffs Magic Edition 2011

Hej

Jag har haft samma problem med min Dethleffs Esprit 2011.
Du måste ta bort dörrens insida. Det är en fjäder som är av.
Jag fick det åtgärdat i Tyskland. De bytte den trasiga fjädern och ingenting mer tyvärr.
När det blev blandning av nya och gamla delar så gick dörren i baklås. Kom inte in utan nyckel i mer än hälften av gångerna. Så byt fjädern till låsflärpen på samma gång!
Ring mig gärna på 070-5332860 så får du om mina problem.

/ Olle
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr Dethleffs Magic Edition 2011

Hej.
Sök på "Montera centrallås på bodelsdörren." Där finns beskrivning på hur insidan tas bort.

Mvh / Roland
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr Dethleffs Magic Edition 2011

Jag kan också rekommendera " http://www.husbilsklubben.se/forums/t81242/ " vilken beskriver bra hur man demonterar dörrsidan. Jag har också haft problem med aktuella fjädern och stället för att sätta dit en underdimensionerad orginalfjäder har jag sätt dit en roddarfjäder från ett riktigt dörrlås. För detta behövde jag borra ett hål i yttre metallblecket och justera fjädern lite.P1010005.JPG

P1010007.JPG
 

FredrikAndersson

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27604
Medlemskap
2022
Gammal tråd men jag fyller på med min lösning i vår Dethleffs A5887. Kanske är det någon mer som söker lösning på samma problem, alltså att innerhandtaget på bodelsdörren hänger ut. Dörren och handtaget fungerade trots allt men dels så skallrar det lite när man kör och dels så stör det estetiska en del.
Jag hade inte tillgång till någon fjäder och ville försöka fixa problemet när jag ändå hade monterat bort kåpan runt om. Jag valde att använda en ”stropp” som vi hade kvar sedan tiden med segelbåt. Se bilder. Ser ut att fungera men vi får se hur länge det håller.

Före
78EA530A-2C93-4B6F-A8FE-716247BB6C85.jpeg
6746B2AC-7220-4004-AD63-1FDEB857299B.jpeg


Efter

16392496-E444-4A68-A8FE-74020A475543.jpeg

7E243EAF-2BB9-4BCC-A55A-FAABECB49E06.jpeg
 
Toppen