• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteriet dör, hjälp.

JohanE

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Tierp
HBK-Nr
33791
Medlemskap
2024
Hej,
Köpte mig en Fiat Adriatik 2005 men något drar ur batteriet.
Skulle iväg på en helgtrip och allt var fulladdat, stannade till någon timme för att äta så vi startade lite värme så det inte skulle bli råkallt.
Värmaren går på gasol men fläkten går ju då på batteri och kylskåpet var på med gasol.
När vi kom tillbaka så blinkade det i kontrollpanelen att batteriet var dött och det var kallt i husbilen, kan fläkten dra slut på batteriet på bara någon timme?
Hur ska man kunna fricampa om man inte kan ha värmen på?
Gör jag något fel?
Är det något annat som ligger och drar ström som jag inte vet??
Det finns ingen instruktionsbok!
Batteriet är nytt på 110Ah.
Tacksam för hjälp.

// Johan Edberg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kort svar: Nej, fläkten kan inte ha dragit ur ett 110 A batteri på ngn timme.

Är du säker på att laddningen till bodelsbatteriet fungerar som den ska så att batteriet verkligen var fulladdat? Vi använder ca 60Ah/dygn och då sparar vi inte och jag har CPAP maskin som jag driver med inverter. Trumavärmare drar ca 2A vid full effekt, om jag inte missminner mig vilket teoretiskt betyder att den kan gå 55 timmar på batteriet. Den verkliga tiden för att inte förstöra batteriet är hälften. Sedan så snurrar ju fläkten inte för fullt hela tiden så i realiteten är tiden betydligt längre.

I vår gamla bil hade vi 80Ah batteri och vi klarade 2-3 dygn fricamping utan batteriet gav upp men då var vi sparsamma, inte på värmen men med ström i övrigt.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Nytt batteri som är trasigt?
Har aldrig hänt mig under en massa år och byten.
Och inte andra sorts batterier heller.
Testade handlaren batteriet?
Det gör man inte i en handvändning om det är urladdat.
Återkom gärna och meddela om allt fungerar ok nu.
 

JohanE

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Tierp
HBK-Nr
33791
Medlemskap
2024
Har aldrig varit med om det jag heller, men någon gång ska ju vara den första:)
Handlaren tog batteriet till något rum bakom kassan, när han kom tillbaka så sa han att det troligen var kortslutning i en eller flera celler.
Nu fungerar allt som det ska, och jag har fricampat flera gånger nu med det nya batteriet och det fungerar bra;)
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Har aldrig varit med om det jag heller, men någon gång ska ju vara den första:)
Handlaren tog batteriet till något rum bakom kassan, när han kom tillbaka så sa han att det troligen var kortslutning i en eller flera celler.
Nu fungerar allt som det ska, och jag har fricampat flera gånger nu med det nya batteriet och det fungerar bra;)
Intressant - jag tyckte det var större risk för något annat fel.. men god fortsättning på husbilslivet :dog:
 
Toppen