• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

Cevia12

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
24906
Medlemskap
2022
Jag har ett bodelsbatteri Banner Energgy 957 51 12V 100Ah och undrar om jag kan seriekoppla ett batteri från Biltema SMF Fritidsbatteri 12V 100Ah artnr 80-100
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Seriekoppla skall du nog inet göra då får du ett 24V-system i bilen. Det är nog parallellkoppling du menar.

Rent allmänt så bör parallellkopplade batterier vara ungefär lika gamla och av samma typ (AGM, Gel etc.) och samma kapacitet (Ah), även om de inte behöver vara av samma fabrikat. Om inte så kan de bli snedbelastade så att ena batteriet tar oförtjänt stor del av "arbetet".

Men andra kan säkert utveckla det här mer än jag.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall allt stämmer för dej, som Skalman52 skriver, så gör ett kapacitetstest med en för dej normal förbrukning, t.ex med en lämplig 12V-lampa som du vet effekten på, börja med ditt gamla batteri fulladdat, ta tiden lampan är inkopplad på ner till en batterispänning på 12,5V, med denna test kan man bedömma i vilket skick ditt gamla batteri är, är det "friskt" så ser jag inga större problem med att komplettera/parallellkoppla det med ett nytt batteri.
Lycka till och skriv gärna hur det gick här :)
 
Toppen