• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

GarryLopez_

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Sundbyberg
Godmorgon!
Ny medlem med fundering av val av batteri till min lilla husbil.

Har just nu ett 12 V 80 Ah batteri som suttit i bilen i ca 3 år, har fungerat att driva lampor, mobilladdning och värmare.

Har nu köpt 100 W med MPPT regulator även nytt Kompressorkylskåp från Sunwind, cusine 50L, som ska funka på 12V.

Har kopplat ihop allt och efter ca 3-4 minuter så slår batteriet, regulatorn(?) ifrån och stänger av kylskåpet. Efter lite efterforskningar så tror jag att batteriet jag har är för svagt gällande ampere.

Nu till frågan; vilket batteri ska jag köpa? Använder husbilen från tidig vår till sen höst. Vill driva följande;

Kompressorkylskåp 0,9-1 ah
Värmare trumatic 0,6-1 ah
Led lampa
Mobilen
Sinusomvandlare för laddning av dator
Eventuellt projektor för filmvisning

Jag har tittat närmare på Sunwinds 136 ah batteri, tror ni det täcker för mina behov? Finns det billigare alternativ som fungerar lika bra?

Tack på förhand!
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Godmorgon!
Ny medlem med fundering av val av batteri till min lilla husbil.

Har just nu ett 12 V 80 Ah batteri som suttit i bilen i ca 3 år, har fungerat att driva lampor, mobilladdning och värmare.

Har nu köpt 100 W med MPPT regulator även nytt Kompressorkylskåp från Sunwind, cusine 50L, som ska funka på 12V.

Har kopplat ihop allt och efter ca 3-4 minuter så slår batteriet, regulatorn(?) ifrån och stänger av kylskåpet. Efter lite efterforskningar så tror jag att batteriet jag har är för svagt gällande ampere.

Nu till frågan; vilket batteri ska jag köpa? Använder husbilen från tidig vår till sen höst. Vill driva följande;

Kompressorkylskåp 0,9-1 ah
Värmare trumatic 0,6-1 ah
Led lampa
Mobilen
Sinusomvandlare för laddning av dator
Eventuellt projektor för filmvisning

Jag har tittat närmare på Sunwinds 136 ah batteri, tror ni det täcker för mina behov? Finns det billigare alternativ som fungerar lika bra?

Tack på förhand!
Hej, det låter ju konstigt att det slår av. Bara som ett tips om inkopplingen så har jag gjort så här. Jag har också ett sunwind kylskåp fast lite större. Jag har tagit ström direkt från batteribanken till en säkring sedan till ett relä som styrs från en strömbrytare som gör att reläet släpper på spänning till kylskåpet. En lysdiod i brytaren indikerar att spänningen till kylskåpet är på eller av. Jag litar inte på vredet inne i skåpet och ser direkt status på det samt att vredet kan stå på exakt samma inställning hela tiden. Det syns dock inte när kompressorn går eller inte.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Se till att kylskåpet är direkt kopplat till batteriet med en egen säkring, MPPT-regulatorn funkar bäst om den laddar batteriet direkt. Angående batteriet så kan det tappat orken även om det inte är gammalt, inga problem att byta ut det mot ett större om det får plats.
Har själv 12 V kompressorkyl på 110 L som är kopplat direkt via egen säkring på 2 st. 80 ah batterier och Mppt-regulator + 150 W solpanel som laddar direkt på batterierna. Du bör ha 4 mm2 eller 6 mm2 till kylen från batteriet beroende på avstånd för att vara säker på att ledningen klarar startströmmen på kompressorn.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg ville købe nyt batteri LiFePo4 (litium) i lempelig størrelse.
Se til at få med indbygget batteri kontrol og måske med bluetooth så du kan holde øje med batteriet via telefonen
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jeg ville købe nyt batteri LiFePo4 (litium) i lempelig størrelse.
Se til at få med indbygget batteri kontrol og måske med bluetooth så du kan holde øje med batteriet via telefonen
LiFePo4 eller Litium är inte helt problemfritt att installera,finns mängder med trådar på forum om detta,priserna på dessa batterier är höga, visst finns det dom som importerat billigt byggt egna men då krävs goda kunskaper i ämnet.
AGM deep cykel skulle jag välja.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
GEL-batterier är ju dyrare än AGM, men mycket bättre. Min batteribank 2X80 Ah är ny 9 år gammal och jag har inte märkt någon försämring genom åren. I o f s har jag varit noga med att aldrig djupurladda dom, och inte använt någon stor växelriktare, bara 300W till elvisp, laddning av elcyklar mm.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Tror ditt batteri gett upp..

Jag har med ett Sydwind 80l kylskåp, 200w solceller som via regulator laddar direkt på 2x75Ah vanliga fritidsbatterier, tar ström direkt ifrån batterierna med säkring imellan till kylskåpet,Tv.

Funkar otroligt bra, ett självspelande piano man aldrig ens behöver kolla, kylskåpet på ifrån vår till höst!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
GEL-batterier är ju dyrare än AGM, men mycket bättre. Min batteribank 2X80 Ah är ny 9 år gammal och jag har inte märkt någon försämring genom åren. I o f s har jag varit noga med att aldrig djupurladda dom, och inte använt någon stor växelriktare, bara 300W till elvisp, laddning av elcyklar mm.
Mina GEL-batteri är lika gamla som husbilen, dvs 12 år. Har djupurladdat dom en gång av misstag för 10 år sedan. Vi har ingen inverter. 100W solpanel på taket. Underhållsladdning inomhus 5 mån på vintern. Har heller inte märkt någon försämring genom åren.

Kaffevattnet kokar vi på gasolen. Vill frugan torka håret får hon stå i takluckan. 17 V dammsugare som laddas från 12V via dc/dc. Ledbelysning i hela husbilen. 25 st smålampor och 4 led-slingor. 12 V TV och router. Det som faktiskt tar mycket ström är när vi laddar två mobiler och två plattor samtidigt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Gel-batteriet är outstanding de bästa bly-syra förbrukar batteriet.
De klarar lätt 1000 cykler till 80% dod, ifall man köpt ett gel med hög kvalitet.
de brukar ha en livslängd på 10-12år
De kostar lite mer i inköp, men utklassar de övriga bly-syra batterierna ekonomiskt.

Mina 3 gel höll mellan 9-11år
Det man får ha koll på är att de inte gillar stora inverters.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
LiFePo4 eller Litium är inte helt problemfritt att installera,finns mängder med trådar på forum om detta,priserna på dessa batterier är höga, visst finns det dom som importerat billigt byggt egna men då krävs goda kunskaper i ämnet.
AGM deep cykel skulle jag välja.

Fast idag finns det bra drop-in LFP som har inbyggt bms som sköter laddning/urladdning, samt har inbyggd värme vid användning i minusgrader, samt blåtand för kontroll av det hela.
De är heller inte dyra jämfört med livslängden, utan billigare.

Dock klarar de oftast inte en stor inverter på 2kw, bms'en i dessa drop-in brukar klippa på 120A, måste man ha en sådan inverter blir det att investera i 2st parallellkopplade drop-in LFP.
 
Toppen