• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri laddar ur helt på 1 dygn

Familyfun

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
26046
Medlemskap
2022
Hej!

Köpte ett nytt bodelsbatteri (75Ah) för ett par veckor sedan. Igår var det fulladdat och idag helt tomt. Ingen laddkabel har varit isatt, ALLT avstängt dock var huvudströmbrytaren påslagen. Hur är det ens möjligt? Måste vara något stort fel i bilen och batteriet är väl bara att åka med till återvinningen kan jag tro :(

Någon som varit med om liknande och kan ha en teori om vad det beror på?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det kan ju finnas något som drar några ampere som inte stängs av när "allt" är avstängt. Någon pryl som är kopplad direkt till batteriet t.ex. Enda sättet att få reda på det är att mäta strömmen ut ur batteriet direkt på ena eller andra batteripolen.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du har minst 1 års garanti på batteriet, jag skulle börja med att kolla upp batteriet, samt omgående ladda det.
Är batteriet ok, skulle jag mäta strömmen ur batteriet när det är monterat i husbilen då det inte laddas, du behöver en tångamperemeter som klarar likström för detta, mät först med huvudströmmen bruten, mät sen tillslagen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, har ni haft bilen länge och den först nu har börjat att äta batteri?

Nja fel på bilen behöver det ju inte direkt vara, för det kan ju vara något som är inkopplat (också lite beroende på hur länge ni haft bilen och mycket ni känner till den och funktionerna).
Det kan ju också blivit fel på något så det inte är avstängt fast man tror det.
Ev. att kylskåpet går på 12V fast det inte skall vara möjligt när bilen inte är på. (Om strömbrytaren för 12V drift är på ON.)
Det kan ju också blivit fel på något som ex. batteriladdaren så den drar ur batteriet när den inte laddar m.m.
Det enkla svaret är att ta reda på vart strömmen tar vägen med ett eller två mätinstrument.
Det lite svårare sättet är att koppla bort saker eller ta bort säkringar vartefter, men man behöver ändå kunna mäta när strömförbrukningen upphör (ex. efter man tagit bort en viss säkring) för att kunna ringa in vad som drar ström.
Utan mätinstrument, helst en tångampermätare i det här fallet så är det nästan omöjligt att gissa vad som är fel eller påslaget.

M.v.h. JANKRO.
 

Familyfun

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
26046
Medlemskap
2022
Bilen är från 98:à och vi har haft den i fyra år. Detta har aldrig krånglat innan. Däremot så tycker vi ibland att batteriet laddar ur lite väl snabbt. Kylen har inte varit på. Det var dessutom 22 grader i den vilket bekräftar detta (mer eller mindre..). Var ute nu igen och kände så att klämmorna runt poolerna satt ordentligt och det gjorde de. Kopplade på huvudsäkringen igen och hux flux så visar instrumentpanelen 12,5 volt. Så ologiskt! Klämmorna satt bra så det borde inte bero på dessa, men har ingen annan förklaring..

Hoppas att detta var ett engångsproblem som aldrig uppkommer igen!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hmm... Har du sådana där snabbklämmor på polerna? De skulle jag isåfall inte rekommendera.
Riktiga polskor som dras fast borde det vara.

Visar spänningen 12,5V är det dax att ladda, gå helst aldrig under denna spänning, då det isåfall förkortar livet snabbt på batteriet.

Lycka till, hoppas "felet" är självläkt :)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Som PeterK sägfer, byt gärna ut till nya fräscha polklämmor på batteriet, lita heller inte helt på vad kontrollpanelen visar, de kan visa fel på flera tiondelar av 1 volt, köp gärna en enkel multimeter för 12 volt och mät direkt på batteripolerna vid inladdning och urladdning för att se hur spänningen på batteriet påverkas.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Du säger att allt är avstängt men kolla upp detta.
75 ah är inte så mycket, du får ut cirka hälften av detta ett bly/syra batteri, räkna ihop alla förbrukare som drar ström, !
Ibland blir man överraskad av resultatet.
 
Toppen