• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo permanent i husbil

F

F.d. 52362

Guest
Jag vänder till er här på sidan som har flerårig erfarenhet av husbilar och gärna bott permanent en tid i husbil. Jag har haft en dröm sedan flera år tillbaka och den är att sälja lägenheten och bo permanent i husbil. Min sambo tycker att det låter spännande men är lite skeptisk. Jag har själv aldrig ägt en husbil och har ingen större erfarenhet mer än att jag bott några nätter i en, men som äventyrare och friluftsmänniska lockar hela livsstilen mig.

Tanken är inte att stå på en och samma camping i flera veckor utan att åka runt och fricampa i möjligaste mån.

Är min dröm orealistisk? Finns det något jag borde tänka på/nackdelar? Tar gärna emot synpunkter , tips från er som faktiskt kan detta med husbilar. Jag har som sagt ingen större erfarenhet mer än en känsla som säger att det är rätt.

Hälsningar Dan
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Danne, Du har samma dröm som jag och min fu är inte bara skeptisk hon säger att det inte går. Det konstiga är att vi har åkt med husbil på sommarsemestern sedan 1987. Först hyrde vi ut, sedan 1992 med egen husbil och åkte nästan varje år ut i Europa. Så varför säger hon nu nej till permanent husbil boende/resande? Nu när vi fyllde 65! Argumentet är att man ska ta hand om barnbarn. Vi har nu femte på väg... Jag ska gärna vilja veta vilka är Dina argument när Du försöker övertyga Din fru, kanske kommer dessa att förstärka mina, vem vet.
 
F

F.d. 53814

Guest
Janne, det är lika bra att du inser det, du kan aldrig vinna mot barnbarn.
Vad du än vill och önskar så om något barnbarnsrelaterat kommer samtidigt så har du förlorat.
Det är en naturlag, bara att finna sig i, typ som gravitation och snö på midsommar.
 
F

F.d. 55554

Guest
Vi åkte trots barnbarn, roligare att se dom 6 månader senare.
Som vi brukar säga, "har barnbarnen inga föräldrar?"
Vi har fött upp våra barn utan mor/farföräldrar.
Våra barn sa till oss, åk ni, vi och barnbarn klarar oss.

Jojje
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Finns inte på världskartan att strunta i barnbarnen. Det är paybacktime som gäller. Vi fick mycket hjälp när barnen var små. Och därför anser vi att hjälpa till med småttingarna är en hederssak. Och dessutom att klara sig utan dessa underverk skulle inte funka. De är ju allt som ger mening.
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi hade en dröm om att bosätta oss i husbilen, men efter en 13 veckor lång resa genom Europa insåg vi att det livet, hur lockande det än kan te sig, också har baksidor. Vi insåg att drömmen var just en dröm. Vi har i stället skaffat en liten lägenhet och är ute med husbilen så ofta vi kan.

Bostadsmarknaden är tuff i Sverige. Den dag man inte längre kan bo i husbilen kanske det blir svårt att få tag på en bostad man vill ha och behöver.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Det där med att bo i husbilen året runt hoppas jag är en åldersfråga. Att det är yngre folk som ägnar sig åt. Nog är det väl så att folk i mogen ålder ändå vill känna lite trygghet? I alla fall vi två. Vi vill ha stuga på landet och bostadsrätt i staden. Och sedan åka husbil när andan faller på. Under sommaren förstås.
 

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
Vi kommer inte bo i husbilen jämt... det vet vi. Men, vid pensionsåldern så kommer nog den största delen bli i husbilen, beroende på flera skäl. 1- billigt boende i dag (betald kåk i norrland) ger oss friheten att resa med husbilen= billigt boende framgent. 2- Barnen på flera orter o även i Norden, ger oss alla möjligheter till att man kan stänga dörren om på kvällen ;-). 3- Gillar att resa o se nya platser. 4-husbilen ger oss frihet att göra sånt som inte gjort förut (mest varit charterresor). Samt det mest ekonomiska för VÅR del är att behålla huset, om vi vill göra mellanstopp på våra framtida husbilsresor och våra förhoppningar på barnbarn o deras/våra besök... Men jag tror o hoppas att alla som gör valet till husbilsliv fullt ut gör det med hjärtat o att det går bra bara man tänkt igenom alla scenarior innan. Vi planerar tidig pension i husbil :).
 
F

F.d. 52362

Guest
Tackar för alla svar.

Jag och min fru är barnlösa ,tyvärr inte frivilligt, men så blir det ibland i livet. Jag har en vuxen dotter sedan en tidigare relation som bor med sin kille. Min syster dog ,33 år gammal. Folk lever sina liv som om de skulle leva för evigt. Jag är 40 och inser sårbarheten hos oss människor. När som helst kan livet tas ifrån oss, av det skälet borde man bejaka sina drömmar. Man får ingen andra chans! Leva ett inrutat liv byggt på rutiner och måsten kanske är för vissa men inte för mig. Tyvärr är min fru lite mer åt det hållet så jag håller på och övertalar henne....

När det gäller barn barn så har det absolut inget att göra med om man bor i radhus eller husbil. Man kan vara tillgänglig ändå och världens bästa morfar/mormor/farmor/farfar. Det finns telefoner man kan ringa med, ha videosamtal etc. Man kan filma allt man upplever och dela med sig. Janne, jag tror dina barn barn kommer att se upp till er och tycka att det är häftigt. Det skulle jag gjort om mina morföräldrar åkte iväg. Dessutom är det inget som säger att man måste åka långt bort, utomlands. Det är kanske under de värsta vintermånaderna och det handlar om några månader. När man är hemma sedan kan man vara tillgänlig för dem hur mycket som helst så jag tycker att man måste hitta en balans mellan att vara en bra mor/farförälder och att leva sitt eget liv. Jag ser möjlgheter inte hinder.

Janne.... hoppas din fru kan övertalas....
 
4

4 JO

Guest
Att bo i husbilen året runt är helt underbart.
Sedan drygt två år gör jag det på heltid och jag driver även mitt företag i husbilen.
Det här var nåt min fru och jag skulle göra, men tyvärr hann vi inte med oss så jag gör det på egen hand istället. Kan just nu inte tänka mig något annat.

Inte fy skam att sitta och jobba i Italien om man vill, en fjälltopp i Sverige, eller hemma i ett regnigt Sundsvall, allt har sin charm. För hem blir det emellanåt, framför allt när man fått sitt första barnbarn nyligen, det gör att man håller sig inom landets gränser lite mer just nu.
Gör runt 4-5000 mil per år i bilen och just nu drar det lite extra i resnerven för Europa.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tackar för alla svar.

Jag och min fru är barnlösa ,tyvärr inte frivilligt, men så blir det ibland i livet. Jag har en vuxen dotter sedan en tidigare relation som bor med sin kille. Min syster dog ,33 år gammal. Folk lever sina liv som om de skulle leva för evigt. Jag är 40 och inser sårbarheten hos oss människor. När som helst kan livet tas ifrån oss, av det skälet borde man bejaka sina drömmar. Man får ingen andra chans! Leva ett inrutat liv byggt på rutiner och måsten kanske är för vissa men inte för mig. Tyvärr är min fru lite mer åt det hållet så jag håller på och övertalar henne....

När det gäller barn barn så har det absolut inget att göra med om man bor i radhus eller husbil. Man kan vara tillgänglig ändå och världens bästa morfar/mormor/farmor/farfar. Det finns telefoner man kan ringa med, ha videosamtal etc. Man kan filma allt man upplever och dela med sig. Janne, jag tror dina barn barn kommer att se upp till er och tycka att det är häftigt. Det skulle jag gjort om mina morföräldrar åkte iväg. Dessutom är det inget som säger att man måste åka långt bort, utomlands. Det är kanske under de värsta vintermånaderna och det handlar om några månader. När man är hemma sedan kan man vara tillgänlig för dem hur mycket som helst så jag tycker att man måste hitta en balans mellan att vara en bra mor/farförälder och att leva sitt eget liv. Jag ser möjlgheter inte hinder.

Janne.... hoppas din fru kan övertalas....


Tack Danne,
Jag ser att det enda möjliga blir det också på det viset som Du beskriver, resa bort under de kalla, mörka och fuktiga månader och komma tillbaka till våren och stanna över sommaren och hösten här. Frun tycker om vinter. Maria vill behålla huset... när pojkarna med sina respektive och barnbarn kommer plus eventuellt våra syskon med familjer blir vi 20 pers. Å andra sidan bor 3 söner i Stockholm och den fjärde yngsta 3 km från oss, så det löser sig alltid.
Jag har arbetat mycket intensivt under 32 år (då även nattjourer), även mycket tid åt forskning. Då var jag ofta frånvarande pappa och sommar vacationhusbilresor med söner var sättet att kompensera det. Nu sedan 5 år lugnare kontorsarbete... men barn blev stora män... med egna barn.
Danne Du har rätt med det om livets mening och ovissheten om vad som kan hända ...
Nu känner att jag skulle vilja åtminstone försöka leva längre tid med att vara "on the road" alltså inte bara under sommarsemestern 5 veckor.
 
F

F.d. 52362

Guest
Janne det verkar ändå som att du kanske kan övertala din fru om detta.....

Om jag nu lyckas med att driva igenom detta, så har jag några praktiska funderingar. Obs att jag trots min dröm kan väldigt lite om husbilar. Tur att ni kan mer.

Några praktiska funderingar som sagt

Vilket märke/modell ?
Köpa begagnat, prisklass?
Värme under vintern, räcker det med extra element eller behövs typ diesel värmare el dylikt?
Hur länge klarar bilen el försörjning utan att ansluta till el stople /köra bilen?

Några andra praktiska saker man bör tänka på?

Hälsningar Danne
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Janne det verkar ändå som att du kanske kan övertala din fru om detta.....

Om jag nu lyckas med att driva igenom detta, så har jag några praktiska funderingar. Obs att jag trots min dröm kan väldigt lite om husbilar. Tur att ni kan mer.

Några praktiska funderingar som sagt

Vilket märke/modell ?
Köpa begagnat, prisklass?
Värme under vintern, räcker det med extra element eller behövs typ diesel värmare el dylikt?
Hur länge klarar bilen el försörjning utan att ansluta till el stople /köra bilen?

Några andra praktiska saker man bör tänka på?

Hälsningar Danne

Nu kom du in på frågor som tidigare diskuterats mycket. Föreslår att du använder sökfunktionen i forumet och ägnar några kvällar till att läsa ifatt.
 
Toppen