• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BMS

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag skrivit ett par ggr tidigare så tycker jag att Bms123 egentligen är inte en bra bms för de pengar man betalar.
I våras fick jag "nolla" bms:en igen då den visade ibland laddning på 1.5A trotts att ladd reläet var stängd...
I dag drog ett åskväder över oss, och plötsligt visar bms:en en laddning på 0,5A trotts att ladd reläet är avstängd....
Så än en gång kan jag inte rekommendera Bms123... :eek::mad:

Screenshot_20210729_181822_com.albertronic.x123smartbms.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
BMS123 är inte prisvärt som bms i en husbil, på stora off grid anläggningar kommer det till nytta då man kan bygga ut det till flera hundra celler.
Jag har inte behövt resetta mitt, ännu :rolleyes:
På mitt bms123 upplever jag att givarna som följer med inte är speciellt noggranna på låga strömmar, då är det bättre med en smart schunt, jag har en ny Victron smart schunt ligger, ska montera den när lust och tid dyker upp.
En fördel med bms123 är att man ansluta megatunga förbrukare då all ström går via reläer (som dock inte ingår).
Jag skulle dock inte rekommendera detta bms till husbil.
 
Toppen