• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BMP fil till Garmin

Franco

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
993
Medlemskap
2024
Söker bland medlemmar någon som kan hjälpa mig med en BMP fil som jag skall ha tillsammans med ställplats filen iGPX format, den se ut som en vit botten med en blå figur av en husbil .
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej!
Om du behöver det hela för användning i en Garmin-navigator är det bättre att du laddar ner någon av de GPI-filer som finns (med eller utan bilder på husbilsplatserna, den med bilder är ca 750 MByte stor, utan bilder ca 2 MByte) då får du med ikonerna inbäddade i filen så de visas på navigatorn med rätt ikon till rätt plats. Instruktioner om hur man får in dom i navigatorn kan du läsa här nere under bilden.

Om du behöver ikoner till en GPX-fil för användning någon annanstans så finns de i den här filen https://www.husbilsklubben.se/resources/hbk-s-ikoner-till-garmin-navigator-basecamp.339/

Du hittar alla filer som har med husbilsplatser att göra om du klickar på den lilla nedåtpilen bredvid Husbilsplatser i menyraden när du har loggat in.

Får du problem så återkom så skall jag nog kunna hjälpa dig.

Skärmbild 2021-02-22 202509.jpg

Först se till att minneskortet i navigatorn är formaterat

Sätt micro-SD kortet i en en adapter i en dator (jag kör Windows). Efter ett litet tag skall minneskortet dyka upp i filhanteraren. Om foldern inte redan finns så skapar du en folder som heter Garmin. I den foldern skapar du så ytterligare en folder som skall heta POI. Till POI-foldern flyttar eller kopierar du sedan gpi-filen (husbilsplatser_med_bilder.gpi eller husbilsplatser_utan_bilder.gpi). Mata sedan ut minneskortet från datorn och sätt in det i navigatorn. Nu bör husbilsplatserna dyka upp under "Vart" -> "Kategorier" -> "Egna POIs".
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Hej Franco!!

Har du ytterligare problem med din Garmin, så kan jag hjälpa dig.
Jag har ju hjälpt vår gemensamma vän Kenneth i Växjö (och hans son Mats) med deras Garmins. Plus över hundra husbilar till.
Om du vill så kan vi träffas i Lövstaviken.
Annars gör precis som "skalman52" skriver. Han kan ALLT i det ämnet!!

Jack43
 

Franco

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
993
Medlemskap
2024
Hej Franco!!

Har du ytterligare problem med din Garmin, så kan jag hjälpa dig.
Jag har ju hjälpt vår gemensamma vän Kenneth i Växjö (och hans son Mats) med deras Garmins. Plus över hundra husbilar till.
Om du vill så kan vi träffas i Lövstaviken.
Annars gör precis som "skalman52" skriver. Han kan ALLT i det ämnet!!

Jack43
Hej Jack, hoppas allt är väl med Er, jag återkommer till dig om jag inte får ihop det hela
 

Franco

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
993
Medlemskap
2024
Hej!
Om du behöver det hela för användning i en Garmin-navigator är det bättre att du laddar ner någon av de GPI-filer som finns (med eller utan bilder på husbilsplatserna, den med bilder är ca 750 MByte stor, utan bilder ca 2 MByte) då får du med ikonerna inbäddade i filen så de visas på navigatorn med rätt ikon till rätt plats. Instruktioner om hur man får in dom i navigatorn kan du läsa här nere under bilden.

Om du behöver ikoner till en GPX-fil för användning någon annanstans så finns de i den här filen https://www.husbilsklubben.se/resources/hbk-s-ikoner-till-garmin-navigator-basecamp.339/

Du hittar alla filer som har med husbilsplatser att göra om du klickar på den lilla nedåtpilen bredvid Husbilsplatser i menyraden när du har loggat in.

Får du problem så återkom så skall jag nog kunna hjälpa dig.

Visa bilaga 206395

Först se till att minneskortet i navigatorn är formaterat

Sätt micro-SD kortet i en en adapter i en dator (jag kör Windows). Efter ett litet tag skall minneskortet dyka upp i filhanteraren. Om foldern inte redan finns så skapar du en folder som heter Garmin. I den foldern skapar du så ytterligare en folder som skall heta POI. Till POI-foldern flyttar eller kopierar du sedan gpi-filen (husbilsplatser_med_bilder.gpi eller husbilsplatser_utan_bilder.gpi). Mata sedan ut minneskortet från datorn och sätt in det i navigatorn. Nu bör husbilsplatserna dyka upp under "Vart" -> "Kategorier" -> "Egna POIs".
Hej Skalman52, Hjätlig tack jag har laddat ner en GPX fil men nu ändrar jag till GPI fil, så jag kommer igen om jag får problem men det tror jag inte din instruktion är OK, tack
 
Toppen