• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Blykolbatterier

Geten

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Örebro
HBK-Nr
27326
Medlemskap
2025
Hej!
Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet eller vet något om Blykolbatterier?
Fick höra om dom för ett tag sedan, man ska tydligen få ut många fler laddcykler ur dom.
/ Johan
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Bytte 20-01 från GEL 2*170Ah till pure lead carbon (PLH+C100) 5*100Ah. Mycket nöjd hittills. Framför allt tar dom emot full laddning, (med 230V, 60Ah, med elverk 45Ah), under länge tid, innan batterierna stryper laddningen till ca 15-20Ah de sista 20%. Detta ger en snabbare uppladdning, dessutom kan jag tömma dem under 50% utan att skada dem. Åker året runt och fricampar ofta, även på vintern, då det inbyggda elverket får fylla på varannan kväll. Livslängden ska vara betydligt bättre, men det vet jag inget om än på måånga år!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Uppdatering.
Lite trådarkeologi, men nu har jag kunnat mäta på ett sätt som säger något om bly kol AGMerna jag har.
Jag har installerat en Victron Smartshunt, så nu kan jag kolla SOC.

Jag drog ur 16Ah ur batterierna, då blir det ned till ca 96% SOC, började på 100% SOC.

Anslöt 230v och min nya inverter/laddare maxade, gav 90A, under hur lång tid vet jag ej. (gick in igen)
Det verkar stämma att dessa batterier tar laddning liknande LiFePo batterier.
 
Toppen