• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blankdiesel

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Om du menar gamla goa gasoil, så funkar det kanske inte så bra om du har en motor med DPF.
Kan finnas en hel del svavel i detta bränsle, beroende på kvalitet.
är det inte bra för pumpen menar du...en gammal 99 a fiat motor körde jag på dä då var det inga problem..men nyare kanske inte klarar det...kanske man kan blanda ...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På en 99a kommer det att funka fint, tom bättre.
På nyare bilar kan avgasreningen bli förgiftad av hög svavelhalt i bränslet.
Diesel för vägbruk har inte/går inte att få tag på med för hög svavelhalt. (i Sverige/Eu).
Gasoil däremot finns med hög svavelhalt, även här.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sjödiesel kan vara detta också:

Sjödieseln är i dag något dyrare än vanlig diesel som säljs på landbaserade stationer. Detta beror främst på att den av säkerhetsskäl är RME-fri. RME i dieseln orsakar problem med alger och bakterier som kan ge stopp i bränsletillförseln. Förutom att HVO100-diesel ger mindre utsläpp är detta drivmedel mindre benäget att ge alg- och bakterietillväxt i bränsletanken.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sjödiesel kan vara detta också:

Sjödieseln är i dag något dyrare än vanlig diesel som säljs på landbaserade stationer. Detta beror främst på att den av säkerhetsskäl är RME-fri. RME i dieseln orsakar problem med alger och bakterier som kan ge stopp i bränsletillförseln. Förutom att HVO100-diesel ger mindre utsläpp är detta drivmedel mindre benäget att ge alg- och bakterietillväxt i bränsletanken.

Ska man få sjödiesel för 10 kr litern kan vi nog vara överens om att det inte är denna diesel som TS menar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ska man få sjödiesel för 10 kr litern kan vi nog vara överens om att det inte är denna diesel som TS menar.

Helt riktigt den typen går inte att köpa lagligt som privatperson,sjömacksdiesel är för att slippa påväxt i tanken under lång lagring,brukar inte vara billigt på sjömackar 18kr+
 
F

F.d. 22252

Guest
Blankdiesel är dyrare per liter beroende på att man straffbeskattar den eftersom den är ren. Har inget med priset att göra från leverantör. Jag tankar den i Norrköping finns två mackar där. Bilen drar mindre diesel och blir starkare. Från början var den billigare eftersom frityroljan från pizzabutiken var dyrare.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Blankdiesel är dyrare per liter beroende på att man straffbeskattar den eftersom den är ren. Har inget med priset att göra från leverantör. Jag tankar den i Norrköping finns två mackar där. Bilen drar mindre diesel och blir starkare. Från början var den billigare eftersom frityroljan från pizzabutiken var dyrare.
Vad jag kan se är det samma skatt på all MK1-diesel, B7 och B0
HVO100 är däremot skattebefriad i Sverige (ännu)

 
F

F.d. 22252

Guest
Vad jag kan se är det samma skatt på all MK1-diesel, B7 och B0
HVO100 är däremot skattebefriad i Sverige (ännu)

Jo så var det säkert men för ett par år sedan men sen plötsligt blev blankdiesel betydligt dyrare, stod en skylt som förklaring på att det var en extraskatt på blankdiesel eftersom det inte fanns typ pizzadiesel inblandad.
 
Toppen