• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Blankdiesel

Fenix14

HBK Medlem
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2026
Hej!
Vi har fått en blankdieseltapp i närheten där jag bor, så min undran är bara:
Kan jag köra på det i min Fiat Ducato 2,8 JDT från 2005 utan att det blir problem??

Mvh Fenix

Hej!
Vi har fått en blankdieseltapp i närheten där jag bor, så min undran är bara:
Kan jag köra på det i min Fiat Ducato 2,8 JDT från 2005 utan att det blir problem??

Mvh Fenix
Jag har en likadan fast -03, körde på det hela förra året och tycker det var väldigt mycket värt dem extra kronorna det kostar att tanka. Bilen drar lite mindre och går bättre upplever jag.

vad menar du..är blankdisel dyrare..
Prisskillnad (Mars 2026)
  • Blankdiesel (B0): Ligger ofta något högre i listpris jämfört med vanlig standarddiesel.
  • Vanlig Diesel (B7): Innehåller inblandning av HVO/RME och är standardbränslet på de flesta mackar.
  • HVO100 (Syntetisk diesel): Är oftast betydligt dyrare än både blankdiesel och vanlig diesel.

Finnan inget bättre än ren diesel (blankdiesel) till en diesel motor o den kostar inget mer

Finnan inget bättre än ren diesel (blankdiesel) till en diesel motor o den kostar inget mer
Den största fördelen B0 är de bättre lagringsegenskaperna.
I en modern dieselmotor är annars HVO100 bättre, mindre sot och partiklar som bygger på i och efter motorn, men det kostar en extra slant.

Prisskillnad (Mars 2026)
  • Blankdiesel (B0): Ligger ofta något högre i listpris jämfört med vanlig standarddiesel.
  • Vanlig Diesel (B7): Innehåller inblandning av HVO/RME och är standardbränslet på de flesta mackar.
  • HVO100 (Syntetisk diesel): Är oftast betydligt dyrare än både blankdiesel och vanlig diesel.
bra tack...

Minbil blir starkare o motorn går bättre o det är lika när man tankar i Tyskland det blir en helt annan gång o den drar mindre bränsle

Så upplevde jag det också men efter att jag övergick till att tanka på IDS så blev resultat detsamma även i Sverige.
Tyvärr krävs det att man har ett företag för att få tanka på IDS.

Från början var blankdiesel det billigaste som fanns men så fick det inte vara så man lade extraskatt på den trort att den var billigast i tillverkning, det var ju så regeringen kunde sänka skatten. Den kan nog hamnat mellan två stolar den skulle med sin frånvaro av rme vara billigare.
Nu har jag ju en gammal bensinbill och där får man betala extra för att slippa etanol i stor inblandning trots att jag misstänker att etanolen är ett dyrare bränsle.
Men det absolut dyraste bränslet måste ju vara el om man räknar med vad tanken kostar och bytet när den är slut.

Tillbaka
Toppen