• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Bladfjäder till Fiat ducato

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2024
Hej tänkte höra om någon har bytt till lite styvare bladfjädrar. Jag har en plåtis 6,4 m som går på genomslagsgummina, tänker mig att byta till något styvare men nu är frågan om det finns enbladsfjädrar (som sitter på den nu) som är styvare eller om man måste gå upp till tvåblads fjädrar. Vill helst inte sätta dit lufthjälpfjädring. Att fråga reservdelsfirmor har inte gjort mig klokare, dom hänvisar bara till jämförbart med original.
Hälsn.
 

Carl E

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Forshaga
HBK-Nr
33783
Medlemskap
2024
Jag behöver byta ut mina Goldschmitt luftvägar. Hittade billiga i Tyskland men tappat bort adressen.

Någon här som vet var man kan köpa 8 tum dubbelbälgar billigt? Kompressor mm finns redan


Där köpte jag min luftfjädring.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
För de som pratar lite tyska kan det vara en alternativ lösning att tar sig till Carsten Stäbler i Waghäusel, lite söder om Heidelberg. Bolaget installerade luftfjädringen till min plåtis (Citroen Jumper 6,4m) och man kan justera trycket separat på båda sidor. Bilen upplastades på detta tillfälle, nu har den 4250kg i totalvikt och det krävde inga förändringar, endast luftfjädringen på bakaxeln.
kör-ställningen är typ 300 kPa, men vid parkeringen kan trycket vara upp till 800 kPa - det ger en skillnad mellan lågsta och högsta position av omkring 10 cm.
Körning blev lite mjukare, men förstås blev det ingen Rolls-Royce :)
Betalade 12000 Kr / 1200 Euro i mars 2020. Gick snabbt att montera, bara ett par timmar.
 
Toppen