• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blåser in runt kylen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu är jag riktig trött på det svenska blåsiga vinterväder som har hållit på i över 8 månader. :eek:
Jag har en stor kyl och frys av märket Dometic, som är monterad av tillverkaren hobby, avgaserna från skåpet går ut bakom kylen.
När det blåser som det oftast gör i södra Sverige så kommer avgaser in tillsammans med iskall vind.. :eek:

Så nu undrar jag

Blåser det också in runt kylen i din husbil?

Eller tillhör du dem som har haft en duktig montör?

Jag har tätat runt skåpet vid det nedre och övre galler.... Men har svårt att få in mina armar där imellan :eek: samt satt tejp runt hela framsidan på kylen..
Hur tätar man mellan biten.... Önskade att det fanns en dörr/lucka så man kom åt hela baksidan av kylen....
Eller har ni någon annan lösning..... Än att linda in husbilen i gladpack :eek::rolleyes::twitcy::bye:
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Märkligt...
Hur gammal är kylen?
På senare årsmodeller (vet inte fr.o.m. vilken) ska det vara tätat hela vägen runt kylen på baksidan. Det ska inte kunna komma in avgaser den vägen....
För det är väl inte från takluckan de kommer in?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Märkligt...
Hur gammal är kylen?
På senare årsmodeller (vet inte fr.o.m. vilken) ska det vara tätat hela vägen runt kylen på baksidan. Det ska inte kunna komma in avgaser den vägen....
För det är väl inte från takluckan de kommer in?
HB är från 2005.... Och jag har kollat så jag är 200% säker på att det läcker in runt kylen..
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Nu är jag riktig trött på det svenska blåsiga vinterväder som har hållit på i över 8 månader. :eek:
Jag har en stor kyl och frys av märket Dometic, som är monterad av tillverkaren hobby, avgaserna från skåpet går ut bakom kylen.
När det blåser som det oftast gör i södra Sverige så kommer avgaser in tillsammans med iskall vind.. :eek:

Så nu undrar jag

Blåser det också in runt kylen i din husbil?

Eller tillhör du dem som har haft en duktig montör?

Jag har tätat runt skåpet vid det nedre och övre galler.... Men har svårt att få in mina armar där imellan :eek: samt satt tejp runt hela framsidan på kylen..
Hur tätar man mellan biten.... Önskade att det fanns en dörr/lucka så man kom åt hela baksidan av kylen....
Eller har ni någon annan lösning..... Än att linda in husbilen i gladpack :eek::rolleyes::twitcy::bye:
Hej
Jag har haft tvivelaktiga nöjet att byte elpatron i vår kyl ( Thetford 2006 ) och kunde då notera att man monterat en tätningslist i en träram som kylens baksida tätade mot och således förhindrar ev läckage in i bilen samt det är bra passning i skåpet där kylen skulle passa in puh ! Bilen är en Adria 2006 så den har hängt med ett tag sas , kan du kolla utifrån och se hur tätningen är utförd ?

mvh
Bengt
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej
Jag har haft tvivelaktiga nöjet att byte elpatron i vår kyl ( Thetford 2006 ) och kunde då notera att man monterat en tätningslist i en träram som kylens baksida tätade mot och således förhindrar ev läckage in i bilen samt det är bra passning i skåpet där kylen skulle passa in puh ! Bilen är en Adria 2006 så den har hängt med ett tag sas , kan du kolla utifrån och se hur tätningen är utförd ?

mvh
Bengt
Tur du inte köpte en hobby :twitcy:
Det jag kunde se är att hobby tätade med en typ aluminium tejp... Men med åren (ganska snabbt) så lossnar tejpen och krympte pga värmen där bak...
Jag tryckte in polyutanskum där jag kom åt :eek:.. Men ca 50% är kvar av den gamla orginal tejp, och den kommer jag ju inte åt.:msn_wall:
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Går det inte att dra fram kylen en dm så att det går att täta
Om det blåser från sidan kommer ju alla avgaserna in i bilen, det är risk för koloxidförgiftning
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Går det inte att dra fram kylen en dm så att det går att täta
Om det blåser från sidan kommer ju alla avgaserna in i bilen, det är risk för koloxidförgiftning
Att dra fram kylen är nog ett ganska stort jobb :rolleyes: och kanske ingen garanti för att det blir tätt... :rolleyes:

Jag vet.... Och under mina år med husbil har jag träffat ganska många som har samma problem med att avgaserna går in i HB när vinden ligger på..

Det jag gjorde för många år sedan var att jag drog upp skorstenets utsläpp på taket, och då blev jag av med avgaserna :spinny:
Men när jag nu är tillbaka till det svenska väder, kyla och blåst :eek:.... Så fungerade inte skorstenet så bra... Så jag tog bort det tillfälligt.... Och har nu mitt "gamla problem" kvar.. :msn_wall:
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jag har samma problem på min Solifer/LMC 2012 däremot bara när det blåser riktigt starkt. Då kan man tydligt känna avgaslukten och känna med handen att det drar. Eftersom det är sällan har jag inte prioriterat det men skulle gärna fixa det. Jag har också två luckor och helt omöjligt att komma åt förutom på några ställen nere och uppe. Men min har som original en "skumgummi" tätningslist men tätar inte ordentligt. Längst ner har jag tryckt in tätning men skulle gärna fixa det ordentligt. Att dra fram kyl/frys känns som ett rätt stort projekt med gasanslutningar osv.
Ingen lösning på dina problem men...:rolleyes:
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Har haft ett antal SMV husvagnar. De var tätade med en tätningslist av skumgummi.
Den löpte runt hela kylet och höll länge. Inte att förväxla med de nyare tätningslisterna som är alldeles för hårda.
Denna skumgummilist är mjuk och det är därför lätt att föra in kylskåpet i "träskåpet". Hade aldrig några problem med att det blåste in.

Den borde finnas att tillgå även idag. Det var inte länge sedan jag såg en sådan i handeln.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har haft ett antal SMV husvagnar. De var tätade med en tätningslist av skumgummi.
Den löpte runt hela kylet och höll länge. Inte att förväxla med de nyare tätningslisterna som är alldeles för hårda.
Denna skumgummilist är mjuk och det är därför lätt att föra in kylskåpet i "träskåpet". Hade aldrig några problem med att det blåste in.

Den borde finnas att tillgå även idag. Det var inte länge sedan jag såg en sådan i handeln.
Jag har något liknande liggande svart isolering till kylrör... Den är väldig mjuk och om det behövs så kan man ju strimla den...... Men problemet kvarstår så länge jag inte kommer åt hela baksidan :rolleyes:
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Jag har något liknande liggande svart isolering till kylrör... Den är väldig mjuk och om det behövs så kan man ju strimla den...... Men problemet kvarstår så länge jag inte kommer åt hela baksidan :rolleyes:
OM jag minns rätt så satt skumgummilisten bara ett par cm "bakom framsidan" alltså ett varv runt hela skåpet.
Det jag tänker är att du bara behöver dra fram skåpet ett par cm för att lista runt om.
 

Bilagor

  • IMG_20210504_143824.jpg
    IMG_20210504_143824.jpg
    3,1 MB · Visningar: 6
  • IMG_20210504_143842.jpg
    IMG_20210504_143842.jpg
    2,5 MB · Visningar: 6

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
OM jag minns rätt så satt skumgummilisten bara ett par cm "bakom framsidan" alltså ett varv runt hela skåpet.
Det jag tänker är att du bara behöver dra fram skåpet ett par cm för att lista runt om.
Tack för tipset.....
Men tyvärr blåser det också under panelen och mellan dörrarna....
Sen är nästa problem på mitt skåp.... Att det är monterad utan luftspalt mellan skåpet och inredningen... Detta innebär att det blir svårt att få listen att sitta kvar när jag sen trycker in kylskåpet.. :swoon:
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Tack för tipset.....
Men tyvärr blåser det också under panelen och mellan dörrarna....
Sen är nästa problem på mitt skåp.... Att det är monterad utan luftspalt mellan skåpet och inredningen... Detta innebär att det blir svårt att få listen att sitta kvar när jag sen trycker in kylskåpet.. :swoon:
Hej igen, Jag ger mig inte så lätt. Skumgummilisten är mycket mjuk, tror att du kanske kan "skohorna" in kylen...

Så, nu är jag färdig. Oavsett hur: Lycka till!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En tejp som håller ner skumgummilistens innerkant mot kylskåpsväggen kanske kan fungera som ett brett och bra skohorn...
Hej och tack Ingvar

Detta låter ju väldigt bra med tejp som "skohorn"... Och just nu kanske bästa lösning när jag inte kan komma åt baktill... Även om det känns som att stoppa en läcka i en båt från insidan :rolleyes:

Jag skall så snart vädret tillåter det se om jag kan dra fram kylskåpet och göra som du tippsar om, även om jag inte får in ett frimärke i mellanrummet.
 
Toppen