• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blåsa vattenledningarna till vinterförvaring

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej !
Jag har fått en del råd om att man ska blåsa vattenledningarna torra i husbilen inför vinterförvaring .
Mina funderingar är varför ska man göra det om man förvarar HB inomhus i ett garage med 6-8 plusgrader . Jag tar väldigt gärna emot tips på varför man ska göra det även om man har HB i ett garage med 6-8 grader
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
För att uppnå full säkerhet att det inte blir minusgrader vid ev strömavbrott någon kan glömma dra igen dörren ordentligt osv
då är du garderad iaf för lite minusgrader, en ganska enkel åtgärd.
Själv blåser jag bara med munnen eller en ballong så att det blåser igenom. Har alltid funkat
Magnetventilen på toan och duschkranen brukar toppa listan på sönderfrysningar Lycka till
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
För att uppnå full säkerhet att det inte blir minusgrader vid ev strömavbrott någon kan glömma dra igen dörren ordentligt osv
då är du garderad iaf för lite minusgrader, en ganska enkel åtgärd.
Själv blåser jag bara med munnen eller en ballong så att det blåser igenom. Har alltid funkat
Magnetventilen på toan och duschkranen brukar toppa listan på sönderfrysningar Lycka till
Tack , men vad är magnetventilen
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag tar grovdammsugartunnan och suger ledningarna lite lätt det rätta hållet. Magnetventilen sitt vid toan och kan nog tömmas från lilla luckan utanför husbilen. Självklart skall alla tömningskranarna vara öppna. Känsligast för frostskador är nog vattenkranarna på toa, dusch och kök samt varmvattenberedaren.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
På vår Thetfordtoa kommer man åt magnetventilen utifrån när man tagit bort toatanken.
Den sitter i "taket" i det utrymmet.
Den har 2 sladdar och en vattenslang.
Lossa plastmuttern till vattenslangen och töm ur vattnet i en liten burk
 
Senast ändrad:

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Jag startar min tryckvattenpump låter den gå en kort stund,den skapar övertryck tillräcklig att tömma magnetventilen.
Det gäller att ha alla kranar samt dräneringsavtappningen stängd.
Du måste förklara , hur startar man tryckvattenpumpen och vad är dräneringsavtappningen för något , försökt att googla , men får bara upp priser på produkterna .
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du måste förklara , hur startar man tryckvattenpumpen och vad är dräneringsavtappningen för något , försökt att googla , men får bara upp priser på produkterna .
Dräneringen är normalt vippventiler placerad vid golvet på ett par ställen,tryckvattenpumen startas som vid vanlig användning av systemet,din bil kanske är utrustad med sänkpump istället det borde fungera ändå.
Se till att ha tömt allt vatten samt stängt alla kranar,tryck därefter på spolningen på toaletten kan ta lite tid innan vatten kommer.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nu är det ju inte alla som har dräneringsventiler på sina bilar. Jag hade det på mina två HYMER men inte på mina plåtisar. Men i dag har jag sugit ur vattnet med min våt dammsugare. Fanns väl ca en dryg halvliter i slangarna. Alla kranar öppna på mittläget. Det år jag glömt öppna toakranen frös den sönder. Trångt och dj----gt att byta.
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Nu är det ju inte alla som har dräneringsventiler på sina bilar. Jag hade det på mina två HYMER men inte på mina plåtisar. Men i dag har jag sugit ur vattnet med min våt dammsugare. Fanns väl ca en dryg halvliter i slangarna. Alla kranar öppna på mittläget. Det år jag glömt öppna toakranen frös den sönder. Trångt och dj----gt att byta.
Toakranen , menar du vid tvättstället
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ser ut som vi har liknande plåtisar:) samma färg iallafall. Var sätter du pumpen? mvh Mats E
☺ Det är en Malibu. Vattenpumpen är nedsänkt i vattentanken. Det går att plocka upp den ur inspektionshålet på ovansidan, lossa den från slangen och ansluta madrasspumpen där. Alternativt kan man lossa utgående vattenledningen på tankens ovansida och koppla in sig där istället.
 

Kawasuki

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Sala
HBK-Nr
31824
Medlemskap
2024
☺ Det är en Malibu. Vattenpumpen är nedsänkt i vattentanken. Det går att plocka upp den ur inspektionshålet på ovansidan, lossa den från slangen och ansluta madrasspumpen där. Alternativt kan man lossa utgående vattenledningen på tankens ovansida och koppla in sig där istället.
Tack, jag har en Roadcar men jag antar att vattenpumpen i vattentanken på min plåtis är konstruerad på samma sätt som din
 
Toppen