• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blåsa ut allt vatten ur systemet?

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025
Hej på er!

Hur gär jag bäst tillväga för att få bort allt vatten innan vinterförvaringen.

Funkar det om jag blåser genom vattenpumpen på nåt sätt!:confused:

Vill verkligen att allt vatten skall vara borta innan vintern.

Tacksam för goda råd!

Ha det gott!

Lars N

HBK Intresserad
Kommun
Skurup
Sv: Blåsa ut allt vatten ur systemet?

Hej
Koppla bort pumpen och blås i anslutningen med en kompressor, se bara till att minst en kran ( kök tvättställ eller dusch) är öppen.
Blås till det inte kommer med vatten ur resp kran , gäller både varmt och kallvattenkran
,se bara till att inte få för högt tryck ivarmvattenberedaren.
Så här har jag gjort i tolv år och det har fungerat klockrent.

Lars

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Beror väl på vad det är för pump. Jag har en tryckpump som inte sitter i tanken. Brukar lossa in och utlopp och sen kör jag pumpen tills det inte kommer ut mer vatten. Suger upp vattenstänk med våtdammsugaren och suger även ur slangarna med dammsugaren. Alla kranar öppnas medan man suger på trycksidan, en efter en. Har funkat fint.

Sen lämnar man kranarna i öppet läge inställda i mittläget.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej
Koppla bort pumpen och blås i anslutningen med en kompressor, se bara till att minst en kran ( kök tvättställ eller dusch) är öppen.
Blås till det inte kommer med vatten ur resp kran , gäller både varmt och kallvattenkran
,se bara till att inte få för högt tryck ivarmvattenberedaren.
Så här har jag gjort i tolv år och det har fungerat klockrent.

Lars

MEN blås inte med 8 bar för då händer det nog grejer i slang T-kopplingar utan det räcker med 1 bar.

F

F.d. 2621

Guest

I manualen för min bil - Dethleffs A 6981- och som även ska omfatta andra modeller, står inte ett ord om att man ska / bör / behöver blåsa eller suga vid tömning av systemet inför vinteravställning.

Tömma tanken, öppna kranen så att varmvattensberedaren tömmer sig själv, ställ blandargreppen i öppet läge mellan varmt och kallt, lägg ner duschslang och handtag.

Detta och ingenting mer ska behövas, och det bekräftas även av teknikerna på verkstaden. Om detta inte skulle vara tillräckligt och frysskador likväl uppstår, ja då är det banne mig läge för reklamation - hur gammal bilen än är!

Vad som gäller och föreskrivs för andra fabrikat kan jag inte uttala mig om.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Tömmer systemet ordentligt med pumpen på vanligt sätt och låter sedan alla kranar så öppna, inkl tappningarna från grå- och friskvatten samt vv-beredaren. Givetvis lossar jag även filter och filterkopp vid vattenpumpen (det går absolut inte inte att blåsa ut vattnet från denna glaskopp med filtret, i varje fall inte på nyare Hobby) tömmer glaskoppen och monterar ihop allt igen.

Efter detta kör jag bilen till vinterförvaret varvid ev rester rinner ut ur ex vv-beredare, gråvattentank och friskvattentank. Har aldrig haft några frysproblem med vattenrelaterade delar under mina hittills 10 år som husbilist.
Förutom detta tankar jag bilen full med diesel förståss.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

En kran och en dusch har frusit sönder trots tömning enligt HYMERs anvisningar. Så numera "suger" jag systemet med våtsugare från Biltema. Blir en 2 - 3 deciliter i sugaren efter normaltömning.

F

F.d. 52943

Guest

Suger också ut vattnet via kranarna med hjälp av grovisdammsugare och en liten slangstump runt kranpipen. På min bil kommer det ca en 1/2 liter i dammsugaren efter att pumpen pumpat torrt.

F

F.d. 940

Guest

Jag tömmer vattentanken och fyller sedan i några liter med 35% Etanolsprit.
Startar pumpen så att spriten kommer i alla kranarna.
Garanterat frostsäkert.
Arne.

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Kompressorer kan släppa ut olja,
om man inte har en avskiljare för sånt,
Smakar säkert inte gott.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Dum fråga men
Är den inte giftig
och ser att den inte går att beställa per post.
Kan man köpa den direkt på apoteket ?

F

F.d. 940

Guest

Jag har skaffat detta på annat ställe tidigare,men skall till apoteket i morron.
Återkommer i morron.
Detta används mycket i livsmedelsindustrin för desinfisering.
Har använt detta i jobbet i många år.
Arne

C

cheetah1

Guest

Såna typer av etanol, som decinficeringsmedel eller bränslen (rödsprit är nära 100% etanol) är ofta gjorda av denaturerad etanol, vilket innehåller kräkmedel för att det inte ska gå att dricka. Kanske inte så skoj att ha i färskvattentanken om man vill kunna dricka det vattnet. Om man bara har det till att duscha och skölja tandborsten med är det nog dock ingen fara, bara man sköljer ur det så man inte får det rent när man använder kranarna första gången.

Vore etanol i sig giftigt (i normala mängder) vore det många miljoner förgiftningsfall per år, hehe.. Etanol - Wikipedia

F

F.d. 940

Guest

Ingen fara att dricka detta vatten efter en sköljning av systemet.:)
Arne.

Toppen