• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema isolermatta

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Biltema isolermatta

Gokväll
Tack för de svar som kommit. Sedan är det som det ibland blir här på forumet. Svar som inte ger någon vägledning. Vi har det finska täcket, som är mycket bra. Lite krångligt att hantera och då speciellt kring det som Markko är inne på. De invändiga "mattorna" är inte helt optimala och vi har inte lust att köpa plissegardiner, så skriv INTE om det. När vi är ute under våra tre periodsresor har vi börjat att fundera på bl.a. Biltemas täcke, därför frågan. Att skriva kass utan att redogöra för vad som man upplever som kass ger ingen vägledning utan bara irritation.

ha d
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Biltema isolermatta

Gokväll!

På vilket sätt upplever Ni det finska vintertäcket som besvärligt?

Apropå tanken på invändig isolering handlar ju isoleringen om att inte släppa ut värmen ur husbilen. Om man isolerar invändigt stoppas värmeutflödet av isoleringsmaterialet. Det som ligger utanför detta förblir kallt som exv. fönster eller vägg. Således flyttar man in kölden in i bilen via detta förfarande. Köldtester visar att om exv. en madrass i en upp- och nerfällbar säng av någon anledning ligger dikt an mot taket då sängen är uppfälld är det flera minusgrader i madrassen trots att det är beboelig värme inne i bilen. Ny mätning ett dygn senare ger nära på identiskt resultat.

Gör man däremot tvärtom och har isoleringen på utsidan hålls värmen inne i bilen och ända fram till och in i isoleringen. Således är både de isolerade fönstren och väggarna varmare än de var innan isoleringen. Det betyder att man även slipper kondens inne i bilen. Genom utvändig isolering hålls således även kylan på bilens utsida.
Jag har för mig att även någon av husbilstidningarna hade ett reportage om detta för nå´t år sedan.
Men det här var kanske inte alls det Er frågeställning handlade om från början, då jag nu ser att Ni skriver om ett heltäckande skynke för sannolik användning vid vinterförvaring av husbilen.
Ber så mycket om ursäkt i så fall.
//Kjell
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Biltema isolermatta

Gokväll
Tack för de svar som kommit. Sedan är det som det ibland blir här på forumet. Svar som inte ger någon vägledning. Vi har det finska täcket, som är mycket bra. Lite krångligt att hantera och då speciellt kring det som Markko är inne på. De invändiga "mattorna" är inte helt optimala och vi har inte lust att köpa plissegardiner, så skriv INTE om det. När vi är ute under våra tre periodsresor har vi börjat att fundera på bl.a. Biltemas täcke, därför frågan. Att skriva kass utan att redogöra för vad som man upplever som kass ger ingen vägledning utan bara irritation.

ha d

Det jag upplever som "kass" är den dåliga kvaliteten och att den inte håller värmen. men det är hur jag ser på det . :)

/NoyNoy
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Biltema isolermatta

OK! Vi använder vintermodellen av täcket under våra fjällresor på vårvintern och det smidigare sommartäcket under barmarksperioden. Sommartäcket som bara täcker vind- och sidorutorna har tunnare isolering än vintertäcket, som ju även täcker dörrarna, och tar således betydligt mindre plats än vintermodellen. Detta täckte stuvar vi in i minsta möjliga lediga utrymme.
//Kjell
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Biltema isolermatta

Att jag tycker att Biltemas matta är kass skall jag förklara här! Dålig kvalitet samt håller inte värmen särskilt bra. Du kanske inte vintercampar som vi gör. Hade du gjort det så hade du uppskattat en produkt som fungerar. Du verkar lättirriterad!!
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Biltema isolermatta

Gokväll

Nej, inte lättirriterad i allmänhet utan bara när svar inte blir givande. Att skriva de är kass ger ingen som helst vägledning. Du skriver nu att de inte håller värmen, då blir svaret mer givande. Nej vi kör inte på vintern.

ha d
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Biltema isolermatta

Ska du använda bilen under den kalla årstiden, ja då gäller bara Finska vintertäcket.
Ska du använda bilen resten av året, då räcker det med ett enklare.
Beskriv din tänkta användning av pålägget.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Biltema isolermatta

Jag har kört i flera år på vintern med ett "normalt" täcke som bara täcker rutorna på en helintegrerad bil. Också i fjällen på vintern, har inte upptäckt några nackdelar, undrar även lite var man gör av det finska vintertäcket när man inte använder det? :wideeyed:
 
Toppen