• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema batteri

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
För 2 år sedan så monterade jag 2 nya biltema batterier, efter 1 år så slocknade den gröna indikeringen på ena batteriet, den som indikerar att batteriet är ok, for på biltema och fick ett nytt, nu ett år senare så har den nya batteriet som är 1 år gammalt tappat den gröna indikeringen igen!!

så jag förmodar att batteriet är dåligt, nån fler som haft problem med dessa batterier?, kan man tappa denna gröna indikering fats batterierna är ok, nu har jag ju inte testat batteriet än så man får väl se vad den testen ger.

detta batteriet är det jag har, 100Ah varianten.

Underhållsfritt batteri - SMF-batteri smfbatteri Fritidsbatteri Marinbatteri Båtbatteri Husvagnsbatteri Husbilsbatteri Bilbatteri - Biltema
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Biltema batteri

Hej.
Min erfarenhet av dessa batterier är att de inte håller den kvalitet och möter INTE de krav som ges i beskrivningen.

Så här skriver Biltema om dessa batterier:
  • Kraftfullt, driftsäkert och underhållsfritt batteri, mycket lämpligt i samband med omfattande och energikrävande elutrustning.
  • Även mycket lämpligt i kombination med solcellspaneler och vindgeneratorer.
  • Konstruerat för de höga krav som ställs på ett batteri som används i husbil, husvagn, båt och fritidshus.
  • Mycket driftsäkert batteri som klarar många upp- och urladdningar.
  • Optimal laddningsmottaglighet och maximala djupurladdningsegenskaper.
  • Lång livslängd: batteriet klarar med rätt laddning 450 - 500 djupurladdningar vid 50 % DOD (urladdningens djup) (25°C).
Är inne på andra omgången nu. Den första höll i 1,5 år, de byttes på garanti. De hade då 3 års garanti. Nu har samma batteri bara 1 års garanti. Kan misstänka att de inte lever upp till minimikraven för en husbilsåkare.
Alltså passa er för batteri 8080. Jag misstänker att det samma gäller 8090 och 80100. /Roy
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Biltema batteri

Jag har inte heller några bra erfarenheter av Biltemas billiga batterier, annat än att de är billiga. Rådet, om man ändå köper en sådan är att noga mäta vilospänningen när den är fulladdad och sedan följa upp hur fort den tappar i styrka innan garantin går ut. Har svårt tänka mig att precis alla exemplar är dåliga?

Rådet ovan gäller förresten alla batterier varifrån man än köper dem och vad de än kallas för typ av batterier. Däremot har jag köpt - och köper - Biltemas Silvercadmium batterier. De är något dyrare, man känner igen dem för de är ljusgråa och har 4 års garanti. Finns i alla storlekar, en 95Ah kostar kring 1200kr vilket jag tycker är en bra ekonomi alternativ. Men även dessa skall kontrolleras före att garantin går ut.

Kontrollen är enkel, som jag gör det. Jag laddar upp batteriet så att jag vet att den är fulladdad med 14.4V. Sedan kopplar man batteriet ur systemet. Man lossar den ena polen. (den med snabbfäste) Efter en timme cirka, mäter man spänningen i batteriet, den bör vara 12.9V volt i en fullgod batteri, men även 12.8V är okay. (fast lite sämre) Sedan mäter man lite då och då och noterar spänningen om man inte litar på minnet. Det finns teorier hur mycket batteriet får tappa vilospänning per tidsenhet, men här gäller det grova uppskattningar innan garantin går ut. Om batteriet visar 12.6V redan efter en vecka, så skulle jag reklamera den. Vettiga husbilar, som mina exempelvis, har sk. kinavoltmeter installerade som visar batterispänning i bägge batterier. Då ser man tydligt hur tidenstand påverkar battterier. De skall ha en digital visning med två decimaler och kostar kring 50kr/st.

Eftersom detta är en långdistansbrottning operation hela proceduren, så förstår var och en att det är få som gör sådant här finlir. Alla dessa personer njuter sedan oerhört för att ägna halva sin semester med diverse service arbeten, helst ute på vägarna när det är mörkt och regnar. Bor man på landet, har husbil, tre andra bilar, gräsklippare, och diverse andra prylar med batteri, så är det nog en god ekonomisk ide att före vintern kolla alla batterier. En godtagbart ursäkt att avbryta exempelvis lövkrattning när det är som tristast...
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Biltema batteri

Har exakt det batteri som doggydoggen har problem med.

Mitt är nu tre år. Har fungerat helt perfekt hela tiden och fortfarande.
Dock har jag inte tittat på gröna kontrollen någon gång. Batteriet har stått orört i alla tre åren. Solceller laddar när jag använder bilen. Vid uppställning står den inomhus även på sommarhalvåret utan underhållsladdning. Vinteruppställning (oktober - mars) underhållsladdar batteriet vid Jul-nyår under ca 2 dygn.

Vet inte om den gröna batterikontrollen fungerar på mitt batteri eftersom jag inte tittat på den, men batteriet fungerar mycket bra. Håller laddningen som det ska och klarar uppställning utan underhållsladdning (förutom en gång under vinteruppställningen som jag gör för säkehetsskull på alla batterier jag haft).

/Leif
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Sv: Biltema batteri

För 2 år sedan så monterade jag 2 nya biltema batterier, efter 1 år så slocknade den gröna indikeringen på ena batteriet, den som indikerar att batteriet är ok, for på biltema och fick ett nytt, nu ett år senare så har den nya batteriet som är 1 år gammalt tappat den gröna indikeringen igen!!

så jag förmodar att batteriet är dåligt, nån fler som haft problem med dessa batterier?, kan man tappa denna gröna indikering fats batterierna är ok, nu har jag ju inte testat batteriet än så man får väl se vad den testen ger.

detta batteriet är det jag har, 100Ah varianten.

Underhållsfritt batteri - SMF-batteri smfbatteri Fritidsbatteri Marinbatteri Båtbatteri Husvagnsbatteri Husbilsbatteri Bilbatteri - Biltema


Bra att veta om batterier som har ett indikeringsöga som skall visa grönt osv, gäller Biltemas batterier såväl som alla andra. Denna indikering sitter bara i en cell, det finns fem till... det är alltså ingen garanti för att man har ett friskt batteri även om den aktuella cellen råkar visa grönt...
Indikeringen fungerar likadant som en vanlig densitetsprovare för battersyra med en flytande grön kula i ett rör, dvs det fungerar endast på batterier med öppen elektrolyt, inte på AGM eller GEL-batterier.

///Folke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Biltema batteri

Hej, jag pratade med en "person inom batterier" (inte Biltema) och han sa att det finns problem med batterier till campingfordon. Inte för att de är dåliga utan för att "folk" plågar skiten ur dem med allt för kraftiga urladdningar och invertrar som kan ge flera kW 230V ut ( 230V-2000W hårblåsar m.m.), samt för kraftiga laddare ovanpå det, som kanske inte heller funkar helt bra.
När samma ägare lyckas ta död på batteri efter batteri på kort tid och hänvisar till garantin hela tiden så kommer det funderingar om hur man skall bära sig åt med garantiärenden till slut.

OBS. Inte mina ord utan en batterigubbes.

Därmed inte sagt något om att Biltemas batterier varken är ok, bra, dåliga eller kanske mycket sämre än andra.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema batteri

Høres nesten ut som en fagmann innen batterier som påstod at det for denne bruk var startbatterier og ikke fritidsbatterier som burde brukes. Dette var før AGM ble vanlig. Årsaken var de stivere blyplatene i startbatteriet er laget for kraftig både ladning og utladning. Fritidsbatteri bruker mye tynnere blyplater som lett bøyer seg når det er snakk om høye strømverdier.

AGM forener de to batterikonstruksjonene, glassmatten mellom blyplatene gjør at platene ikke kan bøye seg samtidig som de tynnere platene gir mer Ah pr kg.

For inverter bruk så er CCA verdien nyttig, denne skal være over inverterens maks uttak i A ved 12V. CCA er normalt tilgjengelig på startbatterier og AGM, men mangler på fritids og gel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Biltema batteri

Ja, det innefattade nog också att de dras ur för mycket utan att ägaren har en aning om att de helt enkelt börjar bli för uttömda utan att någon spärr och varning finns. Djupurladdningstålig innebär ju inte tömma ur totalt.

En inverter stänger ju oftast av i tid kanske, men det finns ju mycket annat som fortsätter att funka långt under det volttal som är minimum för batterierna.

Även ett par stycken batterier pararellkopplade skulle säkert rädda situationen ibland, fast kanske totala antalet A/tim kan verka lyxigt och onödigt mycket.

M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Biltema batteri

Håller med Knut och Jankro, jag tror att det finns för många som inte förstått att dom är ute och campar delvis kanske pga att tex husbilarna är allför ombonade vilket gör att man tror att man är "hemma" fortfarande:)

Inga batterier orkar med en inverter på flera kilowatt annat än under ett en tidsrymd på några sekunder säg max 1 minut eller så.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Biltema batteri

Självklart funkar det att momentant plocka ur stora effekter ur batterierna, och sjunker spänningen in för lågt så stoppar ju invertern.
Jag kan dammsuga m.m. på 230V i många minuter utan problem med mina Biltema-AGM, endast på slutet i mina gamla nu utbytta gel-batterier (11år gamla) klippte invetern på låg in spänning.

Problemet är för mej iallafall är inte att tömma batteribanken,
utan att fylla den igen som taaar tiiid med blybatterier, på den punkten är ju Li-batterier betydligt trevligare
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hänger på den här tråden då jag har lite batterifunderingar...och Biltema är inblandat.

När jag köpte min husbil för nästan exakt 4 år sen var batteriet i bodelen nästan nytt (ett marinbatteri Biltema, 64Ah 80-4641) och startbatteriet - OKQ8 Start 65Ah 294214 - var nåt år gammalt.

Plockar alltid in båda batterier på vintern och underhållsladdar dem med min Ctek-laddare.
Jag vildcampar mestadels och har även en 100W solpanel på taket.

När jag skulle hämta bilen från vinterförvaring hade startbatteriet sagt upp sig. Drog inte ens runt startmotorn trots att det stått på laddning och laddaren visade fulladdat. Råkade av en slump ha ett annat fräscht startbatteri hemma, ett 65Ah silverbatteri (Biltema) och det sitter där nu och verkar funka bra.

Med bodelen är det sämre. Redan efter ett halv dygns camping så visar batterispänningen runt 11V och vill inte ens ladda mobilen. Har inga förbrukare på i övrigt; inga lampor eller annat utan det är bara när man t ex använder vattenpumpen som det går lite el. Solpanelen orkar inte ladda nåt trots fullt solsken och när man väl är hemma går laddströmmen upp till 5-6A.

Jaja, det är väl bara att acceptera att batteriet är slut bara efter bara 4 år och man får väl vad man betalar för. Jag har också noterat att garantilängden på batterierna ofta har justerats till konsumentens nackdel så man undrar ju: är dom ännu sämre idag? Detta batteri kan mycket väl ha haft iaf 3 års garanti när det stoppades in.
Men: man har en begränsad budget men vill ha mest bang for the bucks.
Silverbatterier ska vara bra och har ofta 4 års garanti. Nu finns det då ett fritidsbatteri silver 80-3702 på 70Ah men med bara 1 års garanti och man undrar då om man ska eller törs satsa på ett sådant? Eller gäller fortfarande devisen att man får vad man betalar för? Någon som kan rekommendera detta batteri (dom större versionerna var slut i lager, klarar mig på runt 70Ah).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett bly/syra batteri ska klara ca. 400 cykler, så det går att köra slut på batteriet på drygt 1 år.
Vanligt är nog annars att de håller 2-4 säsonger
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
4-5 år får man kanske vara nöjd med. På en bil som körs kontinuerligt: möjligen nåt år till eller två men jag har haft batterier (i bil) som passerat 10-årsgränsen och ända varit helt OK. Öskar att man hade en sån där mätare som mäter batteriets kondition under belastning och sen trillar det fram en siffra; det brukar säga en del om hur batteriet mår.
 
F

F.d. 56805

Guest
Tänk även på det om ni har två batterier, de behöver bytas båda, det är så att ett dåligt batteri suger ur det bra batteriet. Saknar lite båtars batterinyckel så att man kan köra på ett batteri och spara det andra, sedan ladda det batteriet medan man kör på det sparade.
När det gäller Biltemas AGM batteri vet jag att de är uppskattade i offroadkretsar då de klarar totalurladdning bra.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Så kanske det ser ut i nyare husbilar men i min är systemen nästan helt separerade. Bodelen laddas visserligen när bilen körs men den kan inte ge ström till bildelen - eller tvärtom - annat än om man fysiskt byter plats. Bilens batteri laddas inte heller av varken solpanelen eller den laddare som laddar bodelens batteri. Vilket säkert skulle gå att lösa om man ville men så ser det ut som standard.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tänk även på det om ni har två batterier, de behöver bytas båda, det är så att ett dåligt batteri suger ur det bra batteriet. Saknar lite båtars batterinyckel så att man kan köra på ett batteri och spara det andra, sedan ladda det batteriet medan man kör på det sparade.
När det gäller Biltemas AGM batteri vet jag att de är uppskattade i offroadkretsar då de klarar totalurladdning bra.

Vill bara försiktigt hälsa att Tudor mfl ger klartecken till att komplettera batteribanken med ytterligare batteri, av samma typ etc. De drar inte ur varandra. Du nämner båtsammanhang och långseglare skänker ofta sina ”uttjänta” batterier till någon mindre bemedlad. Så länge de är hela så tillför de alltid något.

Denna fråga är lika lång som längden på en sladd, gråvatten mm., Visst är det bäst att byta allt eller köpa en ny bil men det kan finnas mellanlägen.

Sutars.com, tidigare Skyllermarks, skriver på sidan 26 i sin Elguide 2018, följande svar på frågan
”Kommer mina batterier att ladda ur varandra?
Nej, mellan batterierna går endast små strömmar vars på- verkan kräver mycket lång tid.” De har även en Video på Youtube som visar praktiska prov.

Vårda dina batterier så håller de längre, hälsar Björn som också älskar Biltemas 95Ah AGM. Det sitter 4st i vår bodel, 2 från 2014 och 2 från 2016.
 
Toppen