• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilstöld

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Natten till idag blev en bekant av med sin bil, vanlig personbil. Bilen ifråga är en ganska ny Mazda suv 18, 19 årsmodell.
Bilen har s.k. Nyckellöst system dvs man har en ”nyckel” i fickan så låser den upp bilen när du närmar dej bilen, bilen låses när du går ifrån den, startar gör man med en knapp. Det här verkar ju ganska säkert, men icke sa Nicke, bilen försvann ljudlöst. Vår bekant bor i ett område med kedjehus där man parkerar alldeles intill huset.
Polisens teori är att busen står vid ytterdörren med en apparat som kan läsa av signalerna från ”nyckeln” som förmodligen hänger innanför dörren i hallen. Hur många har nycklarna i ett skåp i hallen innanför ytterdörren , räck upp en hand, vi har det till ock med idag.
När busen har fångat in signalen är det bara att ta några steg till bilen och vips öppnar sig dörren, utan åverkan, väl inne i bilen, tryck på knappen och åk.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det är väl som med den bekväma svajpfunktionen på plastkort, man bör förvara dem i ett metallskal. Inget ont om tinfoil :twitcy:
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Som Pålle skriver, känt sedan en längre tid.

Många negligerar tyvärr detta och tror inte på det.
Vi har fått meddelande från vårt försäkringsbolag om "fenomenet" och föreslår att man förvarar bilnycklarna i en plåtburk som skärmar av signalerna.

Obs att det fungerar som beskrivet om man har "Keyles go", dvs att man INTE behöver låsa upp dörrarna med fjärrkontrollen utan det görs automatiskt när man är nära bilen.

Det andra systemet "keyless" är inte drabbat.
Med det låser man upp bilen manuellt med fjärrkontrollen och startar med en knapp inuti bilen.

Några biltillverkare har nu tagit fram lösningar för att förhindra dessa stölder.

 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Kanske ovidkommande, men efter att ha sett filmsnutten så det verkar vara enklare att ha en vanlig fjärrkontroll som man bara tar upp ur fickan och trycker på öppna-knappen. Slipper öppna det lilla fordralet och fumla fram nyckeln och sedan lägga tillbaka och stänga.
/Tomas
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
"Vanlig fjärrkontroll" du får ju den nyckeln som medföljer bilen, det går ju inte att välja.
Nyckeln i en plåtburk funkar, det brukar även finnas ett kommando på nyckeln/fjärrkontrollen att trycka så den går i sovläge.
 

Bilagor

  • 20210105_141637.jpg
    20210105_141637.jpg
    2,6 MB · Visningar: 18

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
"Vanlig fjärrkontroll" du får ju den nyckeln som medföljer bilen, det går ju inte att välja.
Nyckeln i en plåtburk funkar, det brukar även finnas ett kommando på nyckeln/fjärrkontrollen att trycka så den går i sovläge.
Visst, de flesta (inkl. mig) väljer kanske inte nyckelsystem, utan tar det de får. Jag känner inte att jag har inte kritiserat de som har en bil med keyless lås. Hoppas att det inte uppfattats så. Det var bara en liten reflektion jag hade i all ödmjukhet att den tekniska utvecklingen ibland tycks gå bakåt. Att man utvecklar en nyckel som måste läggas i en plåtask eller metalliserat fordral efter användning påminner mig om Hasse Alfredssons Lindeman som stoppade sina besparingar i madrassen som han sedan låste in i ett kassaskåp. Ansvaret för att ett nyckelsystem är användarvänligt ligger naturligtvis inte på kunden utan tillverkaren.

Brasklapp: Ta inte min kommentar på för stort allvar.

/tomas
 
Toppen