• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilradio Ford 6000 CD

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har en bilradio kallad Ford 6000 CD. På den finns en knapp AUX så att man skall kunna ansluta sin "musikspelare" och på så sätt slippa ha med en massa CD-ar. I min bruksanvisning till radion står att AUX kontakten finns i hansfacket men i de trakterna finns inget uttag. Har med viss möda fått bort radion och det finns ingen kabeldragning för AUX men stift i radiodelen för desamma.

Radio framsida
Ford 6000cd.jpg

Stift radio baksida
IMG_0936f.jpg

Koppling enligt schema
Ford1.jpg

Befintliga inkopplingar AUX på plats vid pil 1 och 2 (position 5 och 11 på donet)
IMG_0933f.jpg

Hur kopplar jag in kablar på plats "pil" 1 och 2 i kopplingsdonet? Ser ut som om det är någon slags kopplingsbläck som sitter där.

Blekinge Radio har en adapter som skall sättas på plats men då finns inte kablarna på position 6 och 8 med. Kan jag lossa de på befintlig och sätta dessa på Blekinge Radios kopplingsdon?

Blekinge Radio adapter
AUXkontakt Ford.jpg
 
E

Ewas Tintin

Guest
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Hej Kalleiviken!

Jag har en likadan Ford men en -09 och samma radio,där sitter uttaget i det förvarings facket som är uppe på instrumentbrädan på passagerarar sidan.

Hälsningar Ewas Tintin:cool:
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Hej!

Tror att det bara är att trycka in kablarna, avskalade en bit!

Ha det gott!
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Hej

Aux kontakten finns i luckan på högra sidan av instrumentbrädan. Det står
AUX jämte hålet för kontakten. ( Luckan på ovansidan av brädan) Min förra bil var en Ford.

Hoppas det funkar

Kjelle
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Hej

Aux kontakten finns i luckan på högra sidan av instrumentbrädan. Det står
AUX jämte hålet för kontakten. ( Luckan på ovansidan av brädan) Min förra bil var en Ford.

Hoppas det funkar

Kjelle
Det finns ingen kontakt och inget kablage. Behöver få reda på hur jag får dit kablar på kontaktdonet 1 och 2 på bilden. Hålen ser helt tomma ut.
IMG_0933f.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Du trenger de metalkontaktene som settes på kabelen og etterpå trykkes inn i holderen.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Borde inte Ford ha rätt originaladapter till detta. Finns på vår Hobby Van som original och bara att ansluta under höger lucka på instrumentbrädan. Tror inte Hobby har mekat med detta!
Att det är olika på Ford bilar kan bero på hur husbilstillverkarens specifikation sett ut eller på slumpen. Att kontakten till radion och uttaget till höger är original är helt klart och att den därför borde finnas i hos Ford.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Mulig du må til Ford, eller om du finner ut hvilken profil det er så finner du det sikkert på ELFA.se selv om de helst selger slike i store antall.
Med litt flaks har de rett kontakt på Biltema eller Mekonomen også og da i mer moderate volumer.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Om du går till en Bilelektriker så kan dom säkert krimpa fast dessa kontaktstift som fattas till kontakten. Det behövs en krimptång och tre stift.
Dom har en liten tunga som snäpper fast i plastkontakten så att dom inte skall lossna
Man kan lirka loss stiften med Ex ett gem, men dom är väldigt små och förstörs lätt.

Elfa har dessa kontaktstift, som man även kan löda om man är försiktig.
Tillverkaren är AMP Amphenol.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Hej
På det første billede ser jeg at der er en anden mulighed.

PHONE - er der indbygget bluetooth i radioen ?

Jeg anvender bluetooth forbindelsen til min radio for musik, gps information, TV och video fra datoren.

Det har de fordele at kun når der er musik eller meddelelser fra GPS'en i datoren afbrydes radioen og at der ikke behøves at anvendes ledninger, så musikafspilleren / datoren / laptoppen let kan flyttes.

Minus er der også, du må ta' mobiltelefonen op af lommen om den ringer når du kører.
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Jag går vidare med detta hos dels Ford och också Blekinge Bilradio. Blekinge har en adapter som jag vill kolla närmare. Återkommer med tips om hur det löst sig.

Adapter eller ny radio.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Der er ochså muligheden at bruge mobiltelefonens eventuelle musikafspiller ( SD minnekort).
Så kan du både anvende musik och telefon over bluetooth forbindelsen.
Det hele fjernbetjenes automatisk af mobiltelefonen.
Ingen musik eller telefon lyd - radioen kobler automatisk til.

Ikke kompliceret - helt automatisk. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Hej, hade samma problem med vår Solifer på Ford chassi. Ford verkstan fixade det med en adapter som var till en annan Ford, en personbil. Den kontakten passade direkt. Minns tyvärr inte vilken modell och hittar inte kvittot.
Fråga på Ford.

Leif
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Hittade instruktionen till den kabel med 3.5 mm kontakt jag installerade i min Ford. Det var ett tillbehör till Fiesta/Fusion.
Så här står det på monteringsanvisningen:

SK6S6J 19C150 AA
HM02 E 11832669 000
21/10/05
GIS 1 Retention: 27.02 +20,0

Leif
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Jag slängd ut den stereo, nu är det uttaget i förvaringsfacket/p-sidan överflödigt. Så även stereon...

Kan säga att originalhögtalare låter 10ggr bättre med en Pioneer för 1400kr.

Att dessutom byta ut dörrhögt. mot Hertz 4x7" blir snudd på så bra att det inte behövs något mer ljud alls i bilen! :)
Dock skall jag ordna lite mer ljud till tv'n med en Fm-sändare och 4st. högt. kit runt dinetten.

/MS
 
F

F.d. 53394

Guest
Sv: Bilradio Ford 6000 CD

Vilken 2 din är bra att byta ut originalen mot? Behöver man köpa monteringsarbete och kablage till en ny bilstereo eller är det standard bakom original radion på Ford? Jag kan inte hitta att jag har verktygen som behövs för att ta ur original radion. Hur gjorde ni? Pioneer ser det ut som om många gillar. Men vilken modell är prisvärd? Hur stora högtalare får plats i fords framdörrarna? Jag har en från 2008
Mvh
Dunet
 
Toppen