• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilkörning

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Man blir lite förvånad när där kommer en bil i fel riktning på en påfartsramp. Undra så hur hon kom dit där?
 

Bilagor

  • vlc-record-2018-07-07-16h01m05s-REC_2012_05_17_00_38_51.mp4-.mp4
    11,4 MB · Visningar: 535

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Hakar på och sticker ut hakan, hur många bilister, inkl oss H-bilsåkare vet var höger sida på bilen befinner sig i förhållande till vägkant, har haft ett par otrevliga möten på södra Lofotens ibland lite trånga vägar där mötet har ca 70-90 cm kvar till vägräcke då blir det trångt, jag gör också fel ibland men tror att lite träning inte skulle vara fel
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hakar på och sticker ut hakan, hur många bilister, inkl oss H-bilsåkare vet var höger sida på bilen befinner sig i förhållande till vägkant, har haft ett par otrevliga möten på södra Lofotens ibland lite trånga vägar där mötet har ca 70-90 cm kvar till vägräcke då blir det trångt, jag gör också fel ibland men tror att lite träning inte skulle vara fel
Håller med.Många hb förare tror att de kör en 24m timmerbil på 60ton.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
För att inte tala om många personbilsförare som tror dom kör långtradare när dom måste ta ut svängen när dom skall vika av till vänster eller höger. Skrämmande ofta viker dom först in tillbaka mot mitten igen precis innan dom svänger.
Vågar fasiken passera på sidan om dem.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Hur har det blivit så här? Titta 17 sekunder in i klippet då ser ni en vuxen man som troligen hämtat sin pojke på skolan som ligger strax till höger om i bild. Där är bilar i båda riktningar och man går rakt ut mot rött och den stackars grabben får springa efter den vuxne.
 

Bilagor

  • lomma.mp4
    18,4 MB · Visningar: 248

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Mörkerkörning, jag har alltid gillat att köra på natten och jag kan köra en hel natt och ALLA jag möter gör samma fel.

Folk vet inte hur man ska köra i mörker och jag tror faktiskt inte någon har lärt dom det heller.

Är det raksträcka så släcker man helljuset NÄR MAN BLIR BLÄNDAD OCH INTE NÄR MAN SER EN BIL 3 KILOMETER BORT.. Det är nämligen signalen till mötande bil att nu bländar du mig så då släcker VI helljusen. Sen finns det en del andra saker med helljusen också men det borde folk ha lärt sig i körskolan.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Mörkerkörning, jag har alltid gillat att köra på natten och jag kan köra en hel natt och ALLA jag möter gör samma fel.

Folk vet inte hur man ska köra i mörker och jag tror faktiskt inte någon har lärt dom det heller.

Är det raksträcka så släcker man helljuset NÄR MAN BLIR BLÄNDAD OCH INTE NÄR MAN SER EN BIL 3 KILOMETER BORT.. Det är nämligen signalen till mötande bil att nu bländar du mig så då släcker VI helljusen. Sen finns det en del andra saker med helljusen också men det borde folk ha lärt sig i körskolan.
Jobbar du som yrkeschaufför ?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Är du en sån ratthållare som byt ut dina dimljus, halvljus och satt hela fronteten med led o zeonljus, o tro att du inte bländas. Och även i bakdelen.
Mats
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jobbar du som yrkeschaufför ?

Min far har lärt mig hantera helljusen vid mörkerkörning och han var yrkeschaufför.

Mats: Jag har bara originallyktorna, inga extraljus, inte ens när jag backar.
Hade jag haft dom helljusen du beskriver hade jag förstått att folk släcker sina helljus, så korkad är jag ju inte.
Men jag hävdar att väldigt få kan köra korrekt mörkerkörning och varenda en som inte förstår hur man ska hantera helljusen försämras säkerheten för oss båda.

Att försöka ändra på folks felaktiga beteenden då det gäller mörkerkörning kommer aldrig att gå, att det dessutom sprutas ut nya körkort varje vardag gör ju inte saken enklare, det begriper jag ju också så alternativet får bli dagkörning eller acceptera dåliga bilförare på natten.;)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta med att slå av helljus först när man blir bländad kan väl inte stämma? Det stämde nog bättre förr när alla hade samma typ av belysning. Även om man inte har fronten full med extra belysning så är ju skillnaden väldigt stor mellan fordonen man möter på vägen. Nya bilar har ju mer & mer fått xenon- eller LEDljus medan äldre bilar har halogen & dom riktigt gamla har ju vanliga glödlampor. För egen del bländar jag av när jag är ca. 250-300 meter från mötande fordon & tycker jag då att jag har för dålig sikt i förhållande till hastigheten så sänker jag denna.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ser inget problem att blända av. Den som först blander av signalerar därmed till den andra att det är dax att blända av. Då spelar det ingen roll vilken belysning eller styrka de olika fordonen är utrustade med.

Ni som gör på annat sätt VAD talar om för er att det är dax att blända av?

Vid torr sommarväg I mörkaste småland med oändligt med träd bredvid vägen ser man ju tydligt var ens egna ljuskägla slutar men en regnig natt och då gärna runt 0:an så man saltat ser du/vi inte ett skvatt av vår egna ljuskägla...
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Så erfarenhet är det inte så noga med, bara man kan köra i teorin hmmm ser exempel på det nästan varje dag.

DET var en udda tolkning av vad jag skrev!

Erfarenhet skaffar man genom att öva vilket man gör genom att köra och lära av sina misstag. Eller tänker du att det skall gå till på annat sätt?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
DET var en udda tolkning av vad jag skrev!

Erfarenhet skaffar man genom att öva vilket man gör genom att köra och lära av sina misstag. Eller tänker du att det skall gå till på annat sätt?
Vad jag menar är att det inte går att läsa eller få berättat hur det fungerar ute på vägarna mer än i stora drag,
Det händer nya saker varenda dag man är ute och kör som inte går att förutse , å den utbildningen kan du bara skaffa dej genom erfarenhet från många mil bakom ratten. Lära sej utav misstag i trafiken kan bli väldigt dyrt för att inte tala om liv.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
...
Det händer nya saker varenda dag man är ute och kör som inte går att förutse , å den utbildningen kan du bara skaffa dej genom erfarenhet från många mil bakom ratten. Lära sej utav misstag i trafiken kan bli väldigt dyrt för att inte tala om liv.

Trots det har vi idag Inga andra alternativ än att öva i trafik då vi saknar simulatorer i den omfattning som skulle krävas för att inte en enda olycka skulle inträffa orsakat av bristande erfarenhet.
Min gissning är att även du har införskaffat dig din erfarenhet genom att köra/vistas i trafiken och därmed utgjort en potentiell fara för dig själv och andra!?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Trots det har vi idag Inga andra alternativ än att öva i trafik då vi saknar simulatorer i den omfattning som skulle krävas för att inte en enda olycka skulle inträffa orsakat av bristande erfarenhet.
Min gissning är att även du har införskaffat dig din erfarenhet genom att köra/vistas i trafiken och därmed utgjort en potentiell fara för dig själv och andra!?
Håller med till fullo, varit med om olyckor också men inte vållande tack å lov, men efter drygt 40 år som yrkeschaufför har jag sett ond och bråd död vid ett flertal tillfällen . Nolltolerans som en del politiker säger ska komma vet nog inte vad dom pratar om.
 
Toppen