• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Betr ändringar till årsförsäkring i Caravanförsäkring/Watercircles

euramobil500

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
2610
Medlemskap
2024
Jag fick en nästan 100% höjning av min Caravan Club/Watercircles försäkring när de övergick till årsförsäkring!

Jag tog in offerter från Dina och M som rekommenderats i detta forum. Dina har kvar avställningsförsäkring medans M har en ren helårsförsäkring utan krångliga bivillkor som CC har. Jämförde villkoren och M och CC var väldigt lika avseende självrisker mm och på samma prisnivå för mig. Dina hade något sämre villkor (glas mm) men också väsentligt billigare som vi använder vår husbil. Jag ringde sen CC/Watercircles. Deras krångliga (idiotiska...) prissystem styrs kraftigt av hur många dar bilen är påställd och hur MÅNGA GGR DEN STÄLLS PÅ. Det förslag de skickat mig hade skruvat upp dessa parametrar rejält och premien blev 100% upp från året innan. Utan möjlighet till kompensering ifall jag utnyttjar bilen mindre, men självklart ännu dyrare om jag överskrider någon av parametrarna, vilken som helst. Suck....

Det slutade dock med en ny offert där jag minimerade antal påställningar till 0-2 och antal dagar till 30. Premien sjönk då till ca 40% UNDER förra årets premie. Jag kör på detta på prov ett år. Jag kommer behöva både fler påställningar och fler dagar, men detta sköter CC automatiskt och meddelar mig för varje höjning (utan straffavgift). På detta sätt betalar jag bara för det jag utnyttjar. Troligen hamnar jag drygt en tusenlapp över tidigare premie, men vi får se. Fungerar inte detta bra byter jag till Dina som ser ut att vara bästa alternativet för mig.

CCs försäkring är ju en av de bästa villkorsmässigt, men de borde skämmas för hur de försöker lura oss försäkringstagare att teckna med kraftiga överpremier som de döljer med krångliga villkor. Min lilla åsikt bara...
;)
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Jag håller inte med dig, att de försöker luras.

Systemet är enkelt, det har en totalkostnad som skall fördelas på antal dagar alla husbilar är påställda, om då plötsligt allt fler ställer av sina husbilar blir det färre dagar att slå ute kostnaderna på och då behöver premien ökas.

Däremot har deras kommunikation att förmedla detta budskap varit riktigt dåligt.
 

euramobil500

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
2610
Medlemskap
2024
Jag håller inte med dig, att de försöker luras.

Systemet är enkelt, det har en totalkostnad som skall fördelas på antal dagar alla husbilar är påställda, om då plötsligt allt fler ställer av sina husbilar blir det färre dagar att slå ute kostnaderna på och då behöver premien ökas.

Däremot har deras kommunikation att förmedla detta budskap varit riktigt dåligt.
Nja, det som gjorde mig lite upprörd var inte den dåliga kommunikationen om förändring till helårspremie. Det är i sig ett fullt förståeligt sätt för att förenkla administrationen. Det som gjorde mig upprörd var hur man uppenbarligen försökte höja den totala premien kraftigt och dölja detta genom nya och onödigt snåriga regler för helårspremien. Förra året betalade jag ca 4000kr totalt, nu föreslog de ca 8000kr. Men denna höjning var oannonserad och det var tur att jag bemödade mig att kontrollräkna.
Det är möjligt att de behöver höja premieintäkterna pga ökade skadekostnader (dock inte pga att husbilarna ställs av oftare när de inte används). Det ska då kommuniceras. Ärlighet och rakhet brukar löna sig i längden.
 
Senast ändrad:
Toppen