• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betalning i tyskland

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Åker till tyskland o hämtar en ny husbil på torsdag. Den förra husbilen betalade jag kontant, men tänkte betala med banköverföring den här gången då kursen blir bättre + att det känns rätt olustigt att åka med så mycket pengar på fickan.

Min bank (Swedbank) kan inte garantera snabbare betalning än 1dag vilket jag tycker är i längsta laget, så jag försöker hitta en annan lösning.

Säljaren är en privatperson så jag vill inte skicka pengarna till hans konto i förskott. Ett mindre förskott är dock inbetalt för att han ska hålla bilen.

Har för mig att jag läst någonstans, vilket jag inte hittar nu, att man kan betala till säljarens tyska bank och när man är på plats där lyfta över pengarna till säljarens konto.

Hur har ni andra gjort med betalningen?
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Betalning i tyskland

Hej Smålänningen

Ett enkelt sätt är att ladda sitt betalkort.

Ni går tillsammans till den tyska banken och så drar de pengarna från ditt kort.
- Lätt som en plätt.

Lycka till
Torbjörn
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Betalning i tyskland

accepterar de att man betalar med sitt visakort? Mitt visakort är kopplat till mitt bankkonto och betalade sista bilköpet med kortet vilket funkade kanon i Sverige, men visste inte att det går i tyskland?! Tyskland är ju inte känt för att vara kortvänner..

Funkar det så vore det ju bra, men vilken kurs används då + blir det någon extra avgift?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Betalning i tyskland

När jag köpte husbil 2007 så gick det inte att betala med VISA. Man fick bara ta ut en viss summa varje vecka (löjligt låg) Dom på banken ringde runt till andra banker i regionen men Nej det gick inte. Det rådet jag fick var att banken i Sverige överförde pengar till den bank jag besökte i Tyskland, eller direkt till säljaren (inte att rekommendera) Så det borde gå att gå till sin bank här i Sverige och be dom överföra summan till den BANK (inte till säljaren utan till banken) som säljaren har. Du måste veta vilken bank var den ligger så att du får rätt SWIFT nummer (tror det heter så). Även om du gör en expressöverföring tar det flera dagar. Banken i Sverige kan rekommendera dig att köpa en check MEN det är inte säkert eller troligt att banken i Tyskland löser in den
När man ser vilka problem det är att överföra pengar så undrar jag om det inte är ett handelshinder. För i EU skall det vara lätt att handla i ett annat EU land.
Ha det
 
J

Jarn

Guest
Sv: Betalning i tyskland

Håller med Peter, det bästa är att sända pengar till säljarens bankkontor. Det går inte med någon annan bank eller annat kontor, för de brukar inte gå med på att betala ut mer än allra högst 5.000 € i kontanter. Jag misstänker att bilen är dyrare än så.

VISA kort låter inte så kul heller då kursen brukar ligga mellan 15 - 20 öre högre än vad man får vid direkt överföring av pengarna.

Då jag genom åren har köpt både flera husbilar, men framförallt personbilar och även MC i Tyskland, så har jag varit med om det mesta. Från att ha en massa € insydda i
t-skjortan till att sända via bank.

Därför har jag nu öppnat ett eget konto i Deutsche Bank, kostar inget och samtidigt fick jag ett bankomatkort. Så nu kan jag ta ut pengar på semestern, men också använda det vid bilköp. Får också ränta på mina pengar, till skillnad mot mitt svenska lönekonto.
Dock måste jag beställa kontantuttaget minst 2 dagar i förväg.
 
Senast redigerad av en moderator:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Betalning i tyskland

Märkligt, vi betalde en bil med kort i Tyskland.
Inga problem alls och detta var några år sen.

Personligen har jag Euro card och har aldrig hört talas om att man skulle ha en kreditgräns på sina egna pengar.
Att det dessutom skulle vara en löjligt låg kreditgräns ter sig ännu märkligare.
Däremot vet jag att banker inte tycker om detta betalningssätt, såvida det inte är deras egna kort, ( de tjänar inga pengar på Visa transaktioner.)

Men detta måste vi kolla upp, vi hörs under veckan.

Mvh Torbjörn
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Betalning i tyskland

Hej

Det är inte så enkelt att betala med kort i detta kort fientliga land Tyskland som vissa tror. Inte är det enkelt att föra över pengar till tysk bank och sen knall dit och hämta dom.
När jag köpte min husbil för något år sen så försökte jag med ALLT och hade då SEB som bank på orten där bilen skulle hämtas fanns ett SEB kontor och jag vill att min bank skulle föra över pengar dit så att jag kunde hämta dom där men det blev STOPP. Förklaringen från banken var att de inte kunde medverka till penga tvätt om jag tog ut pengarna och inte köpte bilen!!??. Med kort gick inte då nästan alla kortföretag och då specielt eurocard tar ut en avgift på några procent av den som tar imot betalningen i detta fallet handlaren eller banken. Den kredit gräns som man talar om den bestämmer man själv i förhållande till vad för konto man har kortet kopplat till. Så efter några dagar fanns det två alt. och det var att föra över pengarna till handlarens konto vilken jag ej träffat eller sett husbilen hos eller att ta ut pengar i Sverige och köra dessa 115 mil med dom i plånboken. Mitt val blev det sista då det ändå kändes säkrare än att föra över dom till en icke känd person. Dessa problem tycker jag inte man skall behöva ha i dag med ett s.k enat Europa så detta borde våra banker kunna sköta på ett bätter sätt.
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Betalning i tyskland

Resume: När jag gått igenom husbilen på plats i Nurnberg tillsammans med säljaren så ringde jag min bank och bad de skicka pengarna express. 1 timme senare fanns pengarna på säljarens konto:music-icon:.
Numera står husbilen på tomten och väntar på vägverkets ursprungskontroll. Även ventilation/gaskontroll är bokad hos motormännen.:mcride:
 

Bilagor

  • PICT0689 (Small).JPG
    PICT0689 (Small).JPG
    42,3 KB · Visningar: 12
Toppen