• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betala skatt på bil som skall bytas...

F

F.d. 4220

Guest
Jag skall byta till en nyare husbil och funderar lite på hur jag skall gå till väga, skattemässigt.

Jag skall byta bilen den 1 juli och har en faktura på trafikskatt som skall betalas den 30/6 gällande för juli t.o.m oktober.

Jag vill ju helst inte betala de pengarna men är ansvarig eftersom jag ÄR ägaren när perioden påbörjas. Jag vill ju inte bli tvungen att betala i efterhand tillsammans med påminnelseavgift heller.
Jag skulle ju kunna ställa av bilen själv den 30/6. Men då får jag inte köra till bilfirman med den.
Lite av Moment 22 här. Jag kan naturligtvis ta och prata med firman om det hela också, vilket väl blir nästa steg.

Men hur skulle du/ni gjort?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Betala skatt på bil som skall bytas...

Ställs inte bilan av när du lämnar den? Då får du väl tillbaka skatten (om du ställer av den och därefter gör ägarbytet).
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Betala skatt på bil som skall bytas...

När vi bytte så påtalade jag detta för bilfirman att jag kommer att få betala periodskatten och dessa pengar kommer ju tillfalla er (iofs så skänkte dom alla pengar från fordonskatten till ett barnhem i Vitryssland) .

Hur gör vi sa jag , drar ni av ytterligare 1000:- eller skickar ni med något extra ? Det blev en extraljusbåge som jag förhandlade mej till för 7500:- så ibland kan man ju höra med dom innan .

Annars så kan man ju köra dit bilen och ställa av den på plats och använd det mobila bredbande och ställa av den innan man går in .

Men jag tycker det är bättre med raka puckar och ärlighet än att ställa av den i "smyg" .
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Betala skatt på bil som skall bytas...

Jag gillar också raka puckar bäst, men vissa firmor har ju sina rutiner och vill absolut ha den återbetalningen...

Senast när jag köpte personbil, stod bilen kvar på tidigare ägaren ett par dagar efter att vi köpt och kört hem den. Efter att ha påtalat detta, "studsade" bilen ägarmässigt hos bilfirman, blev avställd och sedan omregistrerad på oss och påställd igen.
Det är sådana händelser som gjorde att jag ville kolla hur andra löst det först.
Inte alltid säkert att bilen ställs av per automatik...

Men det löser sig bra, vi kan antingen köra dit och ställa den dagen innan eller så kan vi låna en grönskylt av dem.
Jag vill ju ändå ha en bra relation med dem. Det kan ju mycket väl bli fler gånger man handlar av dem i framtiden...

//Stefan
 
Toppen