• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betala dubbel parkering med husvagn?

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Betala dubbel parkering med husvagn?

Publicerad 2012-12-25 15:00
Expertfrågan Om jag står med min husvagn på en parkering och den tar upp två rutor, ska jag betala dubbel avgift? Husbil & Husvagn svarar.

Om jag parkerar min bil med husvagn på två rutor, ska jag då betala för två fordon, eller räknas mitt ekipage som ett?
Danne, Gävle
Svar: Frågan är inte lätt att ge ett entydigt svar på, helt enkelt för att lagstiftningen inte täcker just den här situationen.
Bo Göingberg på Vägverket (dessutom själv husvagnsåkare sedan mitten av 70-talet) menar att det i de flesta kommuner torde vara praxis att det räcker med en avgift. Han påpekade samtidigt vikten av att alla fordonens hjul befinner sig inom de vita markeringarna.
Vidare gjorde han jämförelsen med en lång husbil, där det bakre överhänget kan vara så stort att det upptar halva den bakomvarande P-rutan. I detta fall är det helt klart att det räcker med en avgift, under förutsättning att alla hjulen befinner sig inom rutan.
På privat mark råder helt andra förhållanden. Där är det upp till markägaren att bestämma vilka regler som gäller. Den som till exempel besöker Kolmårdens djurpark med sitt husvagns-ekipage blir hänvisad till ett separat område på parkeringen, och tydliga skyltar talar om att två biljetter krävs.
Mitt råd är att du, om du är tveksam, ringer det felanmälningsnummer som står på P-automaten och frågar om vad som gäller på just den P-platsen.
Lars Erik Paulsson
Den här frågan och svaret var med i Husbil & Husvagn nummer 1. 2008.


Betala dubbel parkering med husvagn? | Husbil & Husvagn
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Lars Erik Paulsson (Ingrid o Pålle) är även medlem i HBK så han kanske kan svara dig här om detta fortfarande gäller.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Givetvis betalade jag för 2 rutor när vi körde med husvagn samt lade jag en lapp i rutan på bilen och en i framrutan på husvagnen .
På så sätt slapp det sticka i ögonen på folk (hoppas jag ) att man "utnyttjade" parkeringen.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Givetvis betalade jag för 2 rutor när vi körde med husvagn samt lade jag en lapp i rutan på bilen och en i framrutan på husvagnen .
På så sätt slapp det sticka i ögonen på folk (hoppas jag ) att man "utnyttjade" parkeringen.

Det stämmer. Jag fick böter på kärran när jag parkerade en bil med hästkärra. På någotvis så försvann min lapp på släpet. Lite svårt att fästa en lapp som sitter eller kan tas bort av andra.

Det blev 700 kr i böter. Jag frågade ändå p-vakten om jag kunde lägga båda lapparna i bilen pga att den kunde försvinna då det var svårt att fästa och svaret var nej.

Lite lättar med husvagn då kan man sätta lappen inne i vagnen
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Givetvis betalade jag för 2 rutor när vi körde med husvagn samt lade jag en lapp i rutan på bilen och en i framrutan på husvagnen .
På så sätt slapp det sticka i ögonen på folk (hoppas jag ) att man "utnyttjade" parkeringen.

Så talar en riktig skaraborgare:c:cool:ool::D:D

Ha de Lars
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Lite svårt att fästa en lapp som sitter eller kan tas bort av andra.

Har upplevt det samma med MC. Man ska betala och placera lappen väl synligt. T.ex. klämma fast den lite grann mellan dyna och tank.
Det bästa är kanske att skaffa ett oberoende vittne på plats då man parkerar?

:mcride:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

En. P-Bolaget i Gbg... 2st deb! En för bil, en för "släp"
SÅ har det vart det senaste 15åren när vi kört in med bil/släp i Gbg.

Kan inget annat tro än att bil med släp är lika som bil med husvagn... ;)
Ang, båda P-kvittona i bilen, så har vi gjort under alla år!

Ps, betala med tankkort, så finns det digital verifikation.

Mvh. Magnus
 

tombyske

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Dom flesta P-platserna erbjuder idag dig att betala med sms! Du skickar ditt/dina reg.nr, och får en påminnelse när det återstår 10min, och chans att förlänga din p-tid! Inget problem med förlorade biljetter! //2727 Tommy
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Det borde vara självklart att man betalar per ruta, men så kommer problemet med överhänget på långa bilar,i princip använder man 1+1 /2 ruta, regeln om hjulen innanför markeringen ,är det en rekommendation eller lag ???? gäller det samma i alla kommuner, och privata bolag,??
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Om man ska följa lagen så ska bilen vara innanför rutan, men praxis är något annat, och det skiljer från plats till plats tyvärr.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Brukar man inte kunna riva av en del av biljetten för eget bruk? som tiden står på hur länge man har betalt.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Dom flesta P-platserna erbjuder idag dig att betala med sms! Du skickar ditt/dina reg.nr, och får en påminnelse när det återstår 10min, och chans att förlänga din p-tid! Inget problem med förlorade biljetter! //2727 Tommy

Den här funktionen har de i Linköping. Men det skulle kosta något i stil med 150kr per år att finnas med i deras register så att man kunde betala via SMS. Problemet är att jag inte parkerar för 150kr per år i Linköping. Så den lösningen sket sig för min del.

Är det gratis att betala med SMS på andra orter?
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Brukar man inte kunna riva av en del av biljetten för eget bruk? som tiden står på hur länge man har betalt.

Jo, vissa parkeringsbiljetter är utformade på så vis. Men det är inget bevis, då du skulle kunna ha fått den delen av någon annan i efterhand.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Det är upp till varje kommun att avgöra hur det ska vara, i Karlstad har jag fått tre olika bud från ansvariga i kommunen om vad som gäller.
1 Överskjut tillåts i nästa ruta
2 bara alla hjulen står inom rutan
3 inget får vara utanför rutan

Knepigt i karlstad:wideeyed:
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Hej
Stog parkerad på en p-plats i Torekov, betalade 30:- för två timmar, fick 300:- i böter för bakhjulen stog på linjen och inte innanför... hade jag kört fran 5 cm till så hade jag klarat mig. Det var en dubbelruta och ingen annan hade fått plats i den även om jag flyttat bilen 5 cm...
Parkeringsvakter är ett sällsamt släkte!!!
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Hej
Stog parkerad på en p-plats i Torekov, betalade 30:- för två timmar, fick 300:- i böter för bakhjulen stog på linjen och inte innanför... hade jag kört fran 5 cm till så hade jag klarat mig. Det var en dubbelruta och ingen annan hade fått plats i den även om jag flyttat bilen 5 cm...
Parkeringsvakter är ett sällsamt släkte!!!

I Trafikförordningen 3 kap. 49 § står att ett fordon får inte parkeras så att fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske.

Detta torde innebära att så länge man står på linjen, och inte utanför, så är det lagligt.

Johan K.
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Jag tror att om det är privata bolag tex Europark så får man böter hur man än gör om man har husbil el husvagn. Man får även böter om man inte har fått lappen på rutan på vanlig bil om de håller på att skriva ut när man kommer. Om det är kommunerna är det säkert inga problem har ståt både med bil o husvagn och betalat för en ruta aldrig böter. Det privata ska lappa så mycket som möjligt. (provision) Mvh. Agnetha
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Detta torde innebära att så länge man står på linjen, och inte utanför, så är det lagligt.

Johan K.

Däcken är ju så breda att de kan befinna sig sammtidigt innanför/på/utanför linjen. Så vad gäller då?
Sedan märker jag att många komuner ritar långa parkeringsrutor längs vägens sträckning. Perfekt för husbilar då dessa rutor ofta är många 10-tal meter långa. MEN de är ofta så smala att en husbil inte får plats på bredden. Med ena hjulparet mot trottoaren så kommer det andra hjulparet helt utanför linjen i gatan.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Betala dubbel parkering med husvagn?

Däcken är ju så breda att de kan befinna sig sammtidigt innanför/på/utanför linjen. Så vad gäller då?
Sedan märker jag att många komuner ritar långa parkeringsrutor längs vägens sträckning. Perfekt för husbilar då dessa rutor ofta är många 10-tal meter långa. MEN de är ofta så smala att en husbil inte får plats på bredden. Med ena hjulparet mot trottoaren så kommer det andra hjulparet helt utanför linjen i gatan.

Är däcken innanför/på/utanför linjen så är det naturligtvis en icke tillåten parkering, då den inte uppfyller kravet att inte vara utanför. Är det så att markägaren inte gör rutorna så stora att husbilar får plats, kan man väl tolka det som om de inte vill ha husbilar parkerade där. Är det också så att det parkeringsbolag som sköter övervakningen har ett så kallat "Nollavtal" så är risken uppenbar att man kan åka på en parkeringsavgift. Ett "Nollavtal" är ett avtal där parkeringsbolaget inte tar ut någon avgift från markägaren, utan får sin inkomst för övervakningen genom parkeringsavgifter.

Johan K.
 
Toppen