• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning, vad kollas egentligen....

R

RobbeS

Guest
Jag ska imorgon åka och besiktiga husbilen. En Itineo årsmodell 17 med knappt 1100 mil på mätaren. Fiat Chassi och Fiat Multijet 150 hk motor. Totalvikt 3650 kg.
Undrar vad som egentligen kollas förutom bromsar, utsläpp upphängning, belysning som man gör med vanliga personbilar? Husbilar rullar ju inte så jättelångt på ett år så det borde ju räcka med besiktning vartannat år enligt min uppfattning.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Fick en 2:A på handbromsen vid första besiktningen. Körsträcka 800 mil. Blev upplyst om att det är vanligt med underkända handbromsar vid första besiktningen. Lät justera handbromsen och därefter har det aldrig varit något problem.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Har du AL-KO chassi så får de inte lyfta i bakaxeln !!! se instruktionsboken

Tyvärr så kan jag fortfarande inte skicka upp filer eller bilder här på HBK
upload_2018-8-16_9-19-6.png
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Har du AL-KO chassi så får de inte lyfta i bakaxeln !!! se instruktionsboken

Tyvärr så kan jag fortfarande inte skicka upp filer eller bilder här på HBK
Visa bilaga 155975
Det stämmer inte. Jag påpekade detta när jag besiktigade men fick svaret att det var OK enl. AL-KO om man lyfter ute tätt intill rambalken. Jag ringde AL-KO & frågade, fick även där svaret att det var OK om man lyfter ute tätt intill rambalken. Att det står som det gör i manualen är för att man inte skall lyfta inne på axeln. Jag tycker nog att man kunde vara lite tydligare angående lyft i manualen vilket jag också påpekade för AL-KO.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Men varför chansa. Hur långt in?
Det finns lyftställen ex för domkraft. Bara att dom inte orkar ta fram domkraften. De vill använde den som finns i gropen. Jag tillåter inte att de lyfter på axeln.
Nu kom jag på att jag måste smörja axeln också men det är ett annat problem.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Men varför chansa. Hur långt in?
Det finns lyftställen ex för domkraft. Bara att dom inte orkar ta fram domkraften. De vill använde den som finns i gropen. Jag tillåter inte att de lyfter på axeln.
Nu kom jag på att jag måste smörja axeln också men det är ett annat problem.
Man ska lyfta som jag skrev, alldeles intill rambalken. Ja, dom använder den som finns i gropen, något annat alternativ finns inte eftersom man inte får in en domkraft pga sargen på gropens långsidor. Jag smorde mina axlar på besiktningen. Dom lyfte upp & väntade medan jag pumpade i fett.
 
R

RobbeS

Guest
Tror knappast du kan förbjuda dom att lyfta på angivet ställe om det är okey enligt Fiat. Förstår om dom inte vill handlyfta varenda husbil med domkraft om dom har en lyft. Hade jag inte heller gjort. Vill man ha bilen besiktigad är det bara att låta proffsen jobba ifred enligt deras rutiner.

Besiktningen gick i alla fall bra. Trevliga killar i vanlig ordning. Inte så mycket annorlunda mot att besiktiga Golfen...
 

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Man kollar som på en vanlig bil, de gjorde så på min. Eftersom du har en husbil reggad för över 3,500 så gäller besiktning vart år, sen är vi överens det borde räcka med vartannat år.
Här kan man läsa Nya besiktningsregler från den 20 maj 2018 - Transportstyrelsen
Eftersom omfattningen av kollen för en husbil på <3.500 kg verkar överensstämma med en vanlig personbil är frågan varför exempelvis Svensk Bilprovning kräver en 64,5% högre avgift för att besiktiga husbilen än personbilen.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Eftersom omfattningen av kollen för en husbil på <3.500 kg verkar överensstämma med en vanlig personbil är frågan varför exempelvis Svensk Bilprovning kräver en 64,5% högre avgift för att besiktiga husbilen än personbilen.

PB2 över 3,5 räknas som tunga fordon och de är dyrare, Varför kan man fråga sig. Besiktningen av PB2 är som PB1 (dvs vanlig bil). Men någonstans måste man dra en gräns.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Fick en 2:A på handbromsen vid första besiktningen. Körsträcka 800 mil. Blev upplyst om att det är vanligt med underkända handbromsar vid första besiktningen. Lät justera handbromsen och därefter har det aldrig varit något problem.
Gick det på garanti?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, om det är ett AL-KO chassi så finns det en smörjkopp i varje ända på axelröret. Tänk på att hjulet skall hänga fritt från marken.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
AL-KO axel skall smörjas varje år om det finns smörjnippel, finns det inte smörjnippel så behöver de inte smörjas.
Så enkelt är det, och ja, hjulen skall hänga i luften när man pumpar in fett.
 
Toppen