• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning utomlands

Nedde

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
28209
Medlemskap
2024
Hej!
Jag är nyfiken... kan man besikta husbilen utomlands (inom en av EU länder) eller besiktningen görs obligatoriskt endast i Sverige? Tack på förhand.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har besiktigat min hb två ggr i Grekland.
Så jag är nästan säker på att du kan besiktiga inom hela Eu....
Men besiktningen i annat Eu land godkännes inte som en Svensk besiktning av den svenska myndigheten.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Blir genast lite nyfiken, vad blir följden då?
Körförbud? Försäkringsproblem etc?
Är det inte körförbud i det land man besiktigade?

Tolkar det som att du har rätt bra koll, @muskatten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Blir genast lite nyfiken, vad blir följden då?
Körförbud? Försäkringsproblem etc?
Är det inte körförbud i det land man besiktigade?

Tolkar det som att du har rätt bra koll, @muskatten.
Som många här vet så körde jag ca 8-9 år nere vid Medelhavet utan svensk besiktning.
Jag hade då Folksam försäkring och vi diskuterade min situation, då sa de.... Om jag skulle komma ut för en olycka så kommer de att göra en utredning, skulle det då visa sig att det finns ett fel på hb:en, och att felet ligger till grund för olyckan då får jag ingen ersättning...
I försäkrings villkoren då stod det bla. såhär... Att försäkringen gäller inte om fordonet har fått körförbud av en besiktningsman eller en Polis.
När jag körde så hade jag ju fått en automatisk körförbud.... Och om detta stod det ju inget då i försäkringsavtalet, hur texten ser ut idag vet jag inte så du måste läsa igenom ditt försäkringsavtal och se hur de har formulerat texten...
Jag blev stoppad i bla Grekland, Italien, Spanien och Marocko under tiden det var "körförbud" på hb, men jag hörde aldrig någon polisman kommentera att hb var obesiktad...

I Sverige får du ju inte köra oavsett vilken körförbud du får, men de Svenska lagar gäller ju inte i andra länder, så där är det nog varje polis som avgör själv vad den vill kontrollera eller anmärka på..

Efter 9 år blev hb besiktad i Ystad och den gick inte igenom, rost på alla bromsrör och ett bakre hjullager var kass...
Nuförtiden kör jag till Sverige varje år för att besikta hb. Då den börjar ju bli äldre (2005)

Så läs ditt försäkringsavtal eller prata med försäkringsbolaget innan du drar iväg.
Här på Hbk får du säkert många svar som inte stämmer med verkligheten...
Kör lugnt och lycka till..
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Har inte för avsikt att köra obesiktigad.
Men intressant att ändå få lite mer om hur lagar och regler fungerar.

Tack för en mycket utförlig beskrivning!

/ Peter
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Kunde vara nåt för EU att kolla på.
Vet iof inte vad en besiktning kostar i andra länder, men att konkurrent utsätta dom Svenska företagen vore inte helt fel
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Dispens för besiktning utomlandslands godkänns inte sedan några år tillbaka.
Det blir då automatiskt körförbud om bilens inte besiktigas i tid i Sverige.
Vid ev kollision kan det bli problem med både polis och försäkringsbolag.

Edit: I villkoren för min försäkring (LF Älvsborg) står det betr. assistans- och vagnskadeförsäkringen att ersättning för skada om fordonet har körförbud kan sättas ner eller helt utebli

 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan bara konstatera att det är fullständigt ofattbart att en besiktning i t.ex. Spanien inte gäller i Sverige trots att vi är medlemmar i EU vilket också Spanien är...!
Då jag körde obesiktigad utomlands var jag även i kontekt med Transportstyrelsen, om varför ett annats lands bilbesikning inte gäller i Sverige.... Det svar jag då fick var att andra länders besiktning genomförs inte på samma sätt som i Sverige, bla när det gäller rost, så har de länder en annan syn.

Men jag håller med om att man borde fått besikta inom hela EU, om man bor inom EU och fordonet är registrerad inom EU....
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Ja vi får ju faktisk köra våra fordon i andra länder med våra körkort, och jag har svårt att tro att det är samma krav i dom olika länderna, när man väl tar sitt körkort.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Då jag körde obesiktigad utomlands var jag även i kontekt med Transportstyrelsen, om varför ett annats lands bilbesikning inte gäller i Sverige.... Det svar jag då fick var att andra länders besiktning genomförs inte på samma sätt som i Sverige, bla när det gäller rost, så har de länder en annan syn.
Bara en liten fundering: Om nu ett fordon från ett annat EU-land, besiktigat och godkänt, kommer till Sverige och orsakar en olycka på grund av att något rostat sönder, då är det ok. Men inte om fordonet är registrerat i Sverige. Kanske något för ordförandelandet att fundera över.....
 

UlfL

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
32498
Medlemskap
2024
Bara en liten fundering: Om nu ett fordon från ett annat EU-land, besiktigat och godkänt, kommer till Sverige och orsakar en olycka på grund av att något rostat sönder, då är det ok. Men inte om fordonet är registrerat i Sverige. Kanske något för ordförandelandet att fundera över.....
Undrar om polisen har rätt att göra en flygande besiktning på utländsk bil och i så fall belägga den med körförbud om fel hittas?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Undrar om polisen har rätt att göra en flygande besiktning på utländsk bil och i så fall belägga den med körförbud om fel hittas?
Nu finns det säkert någon polis här i hbk som vet exakt vad som gäller, men jag tycker att det skulle varit mycket märkligt om polisen inte hade den möjligheten...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ovan innebär vad jag förstår att en Svensk besiktningsfirma kan öppna en filial i ett EU land och besikta Svenska bilar enligt Svenska regler.
Naturligtvis kan en sådan tjänst kosta några tusen kronor och kunderna kommer att välla in.

Hallå besiktningsfirmor, ser ni affärsmöjligheten?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ovan innebär vad jag förstår att en Svensk besiktningsfirma kan öppna en filial i ett EU land och besikta Svenska bilar enligt Svenska regler.
Naturligtvis kan en sådan tjänst kosta några tusen kronor och kunderna kommer att välla in.

Hallå besiktningsfirmor, ser ni affärsmöjligheten?

Jag antar att detta är ironi..? ;)
 
Toppen