• Missa inte vårt lotteri som pågår under september månad.
    Det du behöver göra för att delta i lotteriet är att bidra med uppdateringar för en Husbilsplats.
    Läs mer här

Bergholm går i bräschen in i framtiden

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.800
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
811AEF7D-435D-4B03-8CCF-4BD2C73F8E15.jpeg
Fick just ett spännande pressmeddelande från Bergholm, som tagit ett nytt spännande initiativ.

Bergholm investerar i mobil tankstation för att tanka förnybart med HVO100

Att husbil och husvagn är bland de mest klimatsmarta semesteralternativen är det flesta överens om. För att minska semesterns klimatavtryck ytterligare investerar Bergholm Försäljning i Kristinehamn nu i en egen tankstation med förnybar diesel. Här kan inte enbart bolagets egna fordon tankas – alla som har laddat ner appen är välkomna att fylla tanken hos Bergholm.

Alla fordon som lämnar Bergholms verksamhet i Kristinehamn kommer inom kort att vara tankade med HVO100 Neste MY Förnybar Diesel. Såväl bolagets egna företagsbilar som husbilarna som hyrs ut via Rent and Travel. Dessutom kan alla som har registrerat sig och har tillgång till appen, fylla sin tank vid den mobila tankstationen FillnGo från Energifabriken.

– Vi kommer att tanka alla våra fordon med HVO100. Dels våra tjänstebilar men också husbilarna som vi hyr ut. Vi välkomnar också andra som kör ett traditionellt dieselfordon att tanka hos oss för att minska sin klimatpåverkan. Det måste ju vara en fantastisk känsla att ha med sig på sin resa – att man minskar klimatutsläppen markant på detta sätt, säger Lars Bergholm, vd på Bergholm Försäljning.

Genom att tanka HVO100 minskar koldioxidutsläppen under körning med upp till 90 procent jämfört med traditionell diesel. Sett enbart till tankningen av Bergholms egna tjänstebilar beräknas initiativet reducera CO2-utsläppen med omkring 51 ton per år. Lägg där till de reducerade utsläppen från husbilarna som hyrs ut via Rent and Travel.

– Lösningen med mobila tankstationer och FillnGo tog vi ursprungligen fram för byggarbetsplatser, så att flera aktörer kan tanka smidigt och lätt på plats, från samma station och med egna konton. Bergholm är vår första kund inom husbilsbranschen som gör denna satsning. Det är ett bra ställningstagande som vi hoppas att fler tar efter, säger Oscar Erlandsson på Energifabriken.

Husbilsmarknaden erbjuder idag inte el- eller hybrid-drift vilket är ett populärt alternativ när det kommer till personbilar. Husbilar är dessutom generellt inte typgodkända för fossilfri diesel – men det hindrar alltså inte Bergholm från att ta steget. Det handlar om att visa vägen och bidra på de sätt man kan menar vd:n Lars.

– Det finns flera företag som har inspirerat oss genom sitt hållbarhetsarbete och många fantastiska exempel. I vår bransch är drivmedel en nyckelfråga och här finns en möjlighet för oss att göra skillnad och uppmuntra till bra val, säger Lars och fortsätter.

– Drivmedlet är testat av många aktörer så vi känner oss trygga med satsningen. Att minska sin klimatpåverkan är den viktigaste utmaningen vi alla står inför. Därför hoppas vi att fler som är beroende av fordon på liknande vis satsar på förnybart bränsle och slopar det traditionella, säger Lars.

Kontakta Energifabriken för att tanka fossilfritt i Kristinehamn och på Energifabrikens övriga stationer.


Text/bild: Bergholm Försäljning AB
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2021
Tveksam till att tanka min Mercedes med detta. Priset lär ju avskräcka också....Men den som lever lär få se även detta dyka upp mer ute i landet. Jag ska till Kristinehamn nu och då kan en ju passa på att besöka firman..
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
444
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2023
Kul initiativ!
Jag som försöker tanka HVO100 så ofta jag hittar tycker väl inte prisskillnaden är så hemskt avskräckande, sist jag tankade skiljde det en krona på priset vilket då gjorde HVO100 6% dyrare än fossil-diesel.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
1.444
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Kul initiativ!
Jag som försöker tanka HVO100 så ofta jag hittar tycker väl inte prisskillnaden är så hemskt avskräckande, sist jag tankade skiljde det en krona på priset vilket då gjorde HVO100 6% dyrare än fossil-diesel.
Hej! Har du märkt något om din Bränsleförbrukning gått ner sen du tankat HVO? Mvh Micke
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2021
Har det någon som helst betydelse ifall man blandar HVO med diesel lite hur det faller sig att tanka respektive bränsle?
Visserligen försvinner miljövinsten i förhållande till utblandningen, men rent tekniskt vore det intressant att veta om
det har någon negativ påverkan att blanda bränslena. Har en bekant, som tänker suga ur kvarvarande dieseln ur sin
dieseldrivna båt för att ersätta med ren HVO. Är det vettigt tänkt eller bara fullständigt helt onödigt besvär?
 

Arne HBK 13

HBK Medlem
Inlägg
1.066
Kommun
Skövde
HBK-Nr
13
Medlemskap
2021
Har det någon som helst betydelse ifall man blandar HVO med diesel lite hur det faller sig att tanka respektive bränsle?
Visserligen försvinner miljövinsten i förhållande till utblandningen, men rent tekniskt vore det intressant att veta om
det har någon negativ påverkan att blanda bränslena. Har en bekant, som tänker suga ur kvarvarande dieseln ur sin
dieseldrivna båt för att ersätta med ren HVO. Är det vettigt tänkt eller bara fullständigt helt onödigt besvär?
Det går bra att blanda,jag kör på 50/50.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
444
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2023
Hej! Har du märkt något om din Bränsleförbrukning gått ner sen du tankat HVO? Mvh Micke
Ingen ändring i husbilen som jag har märkt.
På de två personbi8lar jag kör/har kört på HVO100 sjönk förbrukningen marginellt - så lite dock att jag inte var helt säker på att det var bränslet, däcken eller annat som gjorde det...
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
444
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2023
HVO är inte fossilfritt bränsle som energifabriken skriver.
Neste anger på sin sida 90% mindre koldioxidavtryck med HVO100 men allt hänger väl på hur mycket man tar hänsyn till i beräkningarna och de aktuella råvarorna.
Oavsett om det är 85, 90, 95 eller 100% fossilfritt så finns det väl få andra sätt att så radikalt minska koldioxidavtrycket från en befintlig husbil?

Neste MY Förnybar Diesel™

1623845213174.png
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
444
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2023
Har det någon som helst betydelse ifall man blandar HVO med diesel lite hur det faller sig att tanka respektive bränsle?
Visserligen försvinner miljövinsten i förhållande till utblandningen, men rent tekniskt vore det intressant att veta om
det har någon negativ påverkan att blanda bränslena. Har en bekant, som tänker suga ur kvarvarande dieseln ur sin
dieseldrivna båt för att ersätta med ren HVO. Är det vettigt tänkt eller bara fullständigt helt onödigt besvär?
Med reservation att jag aldrig kört någon båt på HVO100 så är mitt svar att det går utmärkt att blanda.
Många dieseltyper på mackarna innehåller ju redan mycket HVO100 för att klara lagen om reduktionsplikt.
Tex anger CircleK att deras Miles Plus diesel kan innehålla upp till 35% HVO
https://circlek.chemicontrol.dk/Download/DataSheet/-1358999978
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.360
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2022
Neste anger på sin sida 90% mindre koldioxidavtryck med HVO100 men allt hänger väl på hur mycket man tar hänsyn till i beräkningarna och de aktuella råvarorna.
Oavsett om det är 85, 90, 95 eller 100% fossilfritt så finns det väl få andra sätt att så radikalt minska koldioxidavtrycket från en befintlig husbil?

Neste MY Förnybar Diesel™

Visa bilaga 211766
Så är det.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2021
Visa bilaga 211708
Fick just ett spännande pressmeddelande från Bergholm, som tagit ett nytt spännande initiativ.

Bergholm investerar i mobil tankstation för att tanka förnybart med HVO100

Att husbil och husvagn är bland de mest klimatsmarta semesteralternativen är det flesta överens om. För att minska semesterns klimatavtryck ytterligare investerar Bergholm Försäljning i Kristinehamn nu i en egen tankstation med förnybar diesel. Här kan inte enbart bolagets egna fordon tankas – alla som har laddat ner appen är välkomna att fylla tanken hos Bergholm.

Alla fordon som lämnar Bergholms verksamhet i Kristinehamn kommer inom kort att vara tankade med HVO100 Neste MY Förnybar Diesel. Såväl bolagets egna företagsbilar som husbilarna som hyrs ut via Rent and Travel. Dessutom kan alla som har registrerat sig och har tillgång till appen, fylla sin tank vid den mobila tankstationen FillnGo från Energifabriken.

– Vi kommer att tanka alla våra fordon med HVO100. Dels våra tjänstebilar men också husbilarna som vi hyr ut. Vi välkomnar också andra som kör ett traditionellt dieselfordon att tanka hos oss för att minska sin klimatpåverkan. Det måste ju vara en fantastisk känsla att ha med sig på sin resa – att man minskar klimatutsläppen markant på detta sätt, säger Lars Bergholm, vd på Bergholm Försäljning.

Genom att tanka HVO100 minskar koldioxidutsläppen under körning med upp till 90 procent jämfört med traditionell diesel. Sett enbart till tankningen av Bergholms egna tjänstebilar beräknas initiativet reducera CO2-utsläppen med omkring 51 ton per år. Lägg där till de reducerade utsläppen från husbilarna som hyrs ut via Rent and Travel.

– Lösningen med mobila tankstationer och FillnGo tog vi ursprungligen fram för byggarbetsplatser, så att flera aktörer kan tanka smidigt och lätt på plats, från samma station och med egna konton. Bergholm är vår första kund inom husbilsbranschen som gör denna satsning. Det är ett bra ställningstagande som vi hoppas att fler tar efter, säger Oscar Erlandsson på Energifabriken.

Husbilsmarknaden erbjuder idag inte el- eller hybrid-drift vilket är ett populärt alternativ när det kommer till personbilar. Husbilar är dessutom generellt inte typgodkända för fossilfri diesel – men det hindrar alltså inte Bergholm från att ta steget. Det handlar om att visa vägen och bidra på de sätt man kan menar vd:n Lars.

– Det finns flera företag som har inspirerat oss genom sitt hållbarhetsarbete och många fantastiska exempel. I vår bransch är drivmedel en nyckelfråga och här finns en möjlighet för oss att göra skillnad och uppmuntra till bra val, säger Lars och fortsätter.

– Drivmedlet är testat av många aktörer så vi känner oss trygga med satsningen. Att minska sin klimatpåverkan är den viktigaste utmaningen vi alla står inför. Därför hoppas vi att fler som är beroende av fordon på liknande vis satsar på förnybart bränsle och slopar det traditionella, säger Lars.

Kontakta Energifabriken för att tanka fossilfritt i Kristinehamn och på Energifabrikens övriga stationer.


Text/bild: Bergholm Försäljning AB
I mars när jag stannade för att tömma tankarna vid Bellas place vid Bromölla såg jag att OKQ8 hade HVO100 där, kommer inte ihåg priset. Det är jättebra att tömma där och jag brukar kombinera med att tanka, då är det ju toppen att det finns HVO100. Jag fegade däremot ur och körde vanlig diesel för det inte är officiellt godkänt att tanka HVO100 i min Fiat 2019. Men nästa gång kör jag kanske HVO100! :)
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2021
I mars när jag stannade för att tömma tankarna vid Bellas place vid Bromölla såg jag att OKQ8 hade HVO100 där, kommer inte ihåg priset. Det är jättebra att tömma där och jag brukar kombinera med att tanka, då är det ju toppen att det finns HVO100. Jag fegade däremot ur och körde vanlig diesel för det inte är officiellt godkänt att tanka HVO100 i min Fiat 2019. Men nästa gång kör jag kanske HVO100! :)
Jag tankade idag HVO100 vid Bellas Place/Bromölla, priset var 17,91 SEK. Denna gång blev det ca 160 SEK dyrare än vanlig diesel för 80 liter.
 

leri

HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25482
Medlemskap
2021
Konstigt att våra kloka politiker inte sänkt skatten på förnybart bränsle utan det är dyrare än vanlig diesel. Skulle väl vara ett sätt att få "folk" att leta förnybart om det istället var lite billigare, "folk" åker ju gärna flera mil omväg för att tanka 10 öre billigare litern.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
444
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2023
Skatten är väl faktiskt reducerad men tillverkningskostnaderna högre?
(Eller så tar man helt enkelt ut så högt pris det går för att få in pengar för kommande utbyggnader...?) :spinny::spinny:
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2021
Efterfrågan styr nog också priset, om HVO100 blir vanligare kanske priset justeras till att ligga mer i linje med konventionell diesel. För min del tycker jag det är värt några kronor extra att köra miljövänligare, under förutsättning att motorn mår bra av det. Jag ska prova att köra på HVO100 när jag har möjlighet. Men jag kör inte så långa sträckor. Kan tänka mig att det blir en annan sak vid 1000-tals mil per år. Men få av husbilsägare verkar köra så många mil per år.
 
Toppen