• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver tips på omvandlare från 12V till 24V

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ser väl bra ut.
Hyfsad verkningsgrad och hyfsat temperaturområde. Helt omöjlig att reparera men det gör man ju i alla fall inte med den sortens prylar. Skulle eventuellt kunna ge 200kHz (switchfrekvensen) störning på 12 eller 24V om den inte är ordentligt filtrerad.

MVH
Hans
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ser väl bra ut.
Hyfsad verkningsgrad och hyfsat temperaturområde. Helt omöjlig att reparera men det gör man ju i alla fall inte med den sortens prylar. Skulle eventuellt kunna ge 200kHz (switchfrekvensen) störning på 12 eller 24V om den inte är ordentligt filtrerad.

MVH
Hans
Vad skall man välja för att inte få störningar?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det är inte enklare att bygga om värmaren till 12v , vet inte hur mycket som behöver bytas, kanske bara fläktmotorn inte en aning utan bara en fundering. Mvh Bengt.
Säkert ett bra alternativ om man vet precis vad man gör och kan läsa kopplingsschemat utan att tveka. Har faktiskt tänkt tanken då jag uppfattat att det finns vissa värmare som kan gå på både 12 och 24V. Även bränslepumpen är på 24V.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vad skall man välja för att inte få störningar?
Tyvärr finns nog ingen enkel lösning. Sannolikheten är nog inte sååå stor.
Av de två (den första och Victron) skulle jag välja Victron. Men det är mest för att jag litar på att de gör bra grejor. De är nog också mer observanta på just störningar och liknande. Men jag har inga belägg för att det är så, bara en förtröstan i bolaget.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det står att den skall dra 37W vid 5000W. Men jag tror inte bränslepumpen ingår i detta. Därför avrundade jag förbrukningen till 50W. Konsumtionen vid start skall vara mindre än 100W.

Man skall inte tro allt man läser, alla sådana här värmare är kända för att ha hög startström, inget problem när dom går direkt mot ett blybatteri, men när du har en omvandlare emellan..? Kanske en liten 24V batteripack emellan? :) Alternativt byta bort värmaren mot en 12V vilket är det jag skulle försöka göra för att få funktionen så enkel som möjligt. enligt KISS! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, eller i alla fall lägga till några hundralappar och köpa en omvandlare som klarar kanske 12Amp. eller så.
Ingen direkt nackdel på något sätt, men då vet man att den klarar startströmmar så inte det ligger på gränsen och gör obegripliga småfel, samt att en kraftigare omvandlare lever troligen ett lugnare och längre liv när den inte behöver prestera uppåt max ibland.

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej, eller i alla fall lägga till några hundralappar och köpa en omvandlare som klarar kanske 12Amp. eller så.
Ingen direkt nackdel på något sätt, men då vet man att den klarar startströmmar så inte det ligger på gränsen och gör obegripliga småfel, samt att en kraftigare omvandlare lever troligen ett lugnare och längre liv när den inte behöver prestera uppåt max ibland.

M.v.h. JANKRO.
Hittade denna från Victron Victron Orion-TR DC/DC Converter 12v-24v 10Ah (24,2v output) . Den är på 10A och det kan väl duga.
 

Nya livet

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30915
Medlemskap
2021
Fördelen är väll att 24v ger mer energi o där med högre värme. Eller är det galet?
Om du ska använda 12 volt för att omvandla den till 24 och den ska dra 100 watt så blir det 100 delat med 12 Volt = 8,3 Amper ca
Sedan tar ju omformaren sitt för att fungera och den brukar bli lite varm och det är strömförluster. kanske 1 amper till.
100watt är hundra watt 12 eller 24 volt spelar ingen roll.
har du ett 24 volt system dock är det så klart bra 100Watt genom 24 volt=4,14 amper i stället för 8,3 amper vid 12 volt.
 
Toppen