• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp för att hitta den perfekta plåtisen

F

F.d. 57834

Guest
Hej!

Jag letar efter en plåtis att köpa för att bo så mycket som möjligt i till vardags, samt åka iväg på resor när när jag vill.

Viktigaste punkterna för mig :
  1. Solceller (möjlighet att kunna fricampa så länge som möjligt
  2. Stort garage bak, gärna så att cykel får plats inuti
  3. 4 passagerare och 4 sovplatser (vuxna)
  4. Max 6 meter lång
  5. Wc/dusch
  6. Vinteranpassning
Har ingen fast budget egentligen, men börjar vrida på mig över 750 000, men hittar jag the perfect match så är det "bara" att skjuta mer antar jag…

Den som jag hittat som jag gillar bäst hittills är Knaus Box Life 600 MQ. Dock saknas solceller.

Någon som har tips på någon bra bil som kan tänkas passa eller har förslag på hur jag ska hitta den perfekta bilen?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Precis som Majzzan skriver.
Solceller är tillbehör (ung. som extraljus, takräcke mm.) och är lätt (relativt billigt) att få monterat i efterhand även om utrustningen (solcellerna + laddare/regulator) kan vara dyra (beroende på vad du väljer för märke/modell).

För att kunna fricampa så länge som möjligt utan att vara bunden/beroende är bra solceller nödvändigt under årets ljusaste månader. Under de mörka månaderna, när solceller i stort sett inte ger något (försumbart) behövs elverk (om du inte startar/kör bilmotorn) för att ladda batterierna.

Andra funktioner/prylar som behövs är:
- Extra batteri (ju större batteribank desto bättre, typ).
- Gasoltank så stor som möjligt. I plåtis finns oftast inte utrymme för installation av extra gastank (ex. under bilen). Så mängden gas blir begränsad till de gasflaskor som det från original finns plats för. På sommaren är detta inget problem dock. Men när temperaturen sjunker...

- Fekalietank eller åtminstånde extra toakassett för att förlänga tiden mellan tömningarna.

- Stort kylskåp och färskvattentank för att förlänga tiden mellan påfyllnad.

// Niklas
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej
Jag var själv väldigt sugen på en Dreamer Family Van men det blev sen en helintegrerad bil på 5,99. Är inte helt säker på om bäddarna bak är tillräckligt långa för vuxna!? Den stor fördelen som jag såg med denna plåtis framför andra var att sittgruppen är större(djupare) än hos många andra plåtisar. Min fru tyckte att den var lite ”trång” invändigt vilket gjorde att det istället blev en ”vanlig” husbil. Vi vill precis som du fricampa mycket och jag är själv mycket sugen på en Efoy. Dyr men verkar så mycket bättre än elverk. Har erfarenhet av elverk och det blir inte av att det används så gärna pga. ljud, avgaser och bränsleåtgång. Om du skulle kunna tänka dig en annan liten husbil som inte är en plåtis så kan jag rekommendera Pilote Galaxy 600, finns i tre modeller och vi har själva modell P med fransk säng. Jag ÄLSKAR den:) Vi använder den nästan som en extrabil tack vare den korta längden och den har funkat fint att använda på vinterresor.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Diesel värmare! 4 sängplatser då får du titta på en extra hög plåtis.
Angående elverk så tar det stor plats och det är inte så kul att ha bensindoft under sängen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Botanisera här. https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?vc=Motorhome&lang=en
Din kravlista är tung. Vissa punkter som vinter anpassning kan vara svårt att klara utan egna insatser som vintertäcke, täcke vid bakdörren, insatser vid gråvattentanken, isolera takluckor, ska du ha landström på vintern eller fricampa?
Vid fricamping är det nog elverk som gäller. Cykelställ på bakdörren och låda till Elverket.
 
F

F.d. 57834

Guest
Precis som Majzzan skriver.
Solceller är tillbehör (ung. som extraljus, takräcke mm.) och är lätt (relativt billigt) att få monterat i efterhand även om utrustningen (solcellerna + laddare/regulator) kan vara dyra (beroende på vad du väljer för märke/modell).

För att kunna fricampa så länge som möjligt utan att vara bunden/beroende är bra solceller nödvändigt under årets ljusaste månader. Under de mörka månaderna, när solceller i stort sett inte ger något (försumbart) behövs elverk (om du inte startar/kör bilmotorn) för att ladda batterierna.

Andra funktioner/prylar som behövs är:
- Extra batteri (ju större batteribank desto bättre, typ).
- Gasoltank så stor som möjligt. I plåtis finns oftast inte utrymme för installation av extra gastank (ex. under bilen). Så mängden gas blir begränsad till de gasflaskor som det från original finns plats för. På sommaren är detta inget problem dock. Men när temperaturen sjunker...

- Fekalietank eller åtminstånde extra toakassett för att förlänga tiden mellan tömningarna.

- Stort kylskåp och färskvattentank för att förlänga tiden mellan påfyllnad.

// Niklas

Okej! Ja det är såklart sant, att jag inte ens tänkt på eftermontering.

Det är visserligen under det ljusare tiderna på året som jag tänkt göra mest fricamping. så det kanske inte är något större problem egentligen. Men hur lång tid tar det att ladda batterierna genom att bara genom att starta motorn? Fattar att det är en "hur långt är ett snöre"-fråga, men vad kan man förvända sig laddningsmässigt av att ha igång motorn i låt säga en timme?

När du syftar på att gasolen tar mer på vintertid, då är det främst uppvärmning du tänker på eller är det något jag missar? Annars är väl bättre att ha diesel för uppvärming?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Okej! Ja det är såklart sant, att jag inte ens tänkt på eftermontering.

Det är visserligen under det ljusare tiderna på året som jag tänkt göra mest fricamping. så det kanske inte är något större problem egentligen. Men hur lång tid tar det att ladda batterierna genom att bara genom att starta motorn? Fattar att det är en "hur långt är ett snöre"-fråga, men vad kan man förvända sig laddningsmässigt av att ha igång motorn i låt säga en timme?

När du syftar på att gasolen tar mer på vintertid, då är det främst uppvärmning du tänker på eller är det något jag missar? Annars är väl bättre att ha diesel för uppvärming?

Tid att ladda batterierna, beror på vilken typ av batterier du väljer.
Laddning med motorn igång och blybatterier som enligt rekommendation är tömda till 50%,
tar 8-10h till fullt, alltså en ganska otrevlig lösning.
Lithiumbatterier tömda till 50% och laddning med med motorn igång tar ca. 2-3h.
Dessa tider är ungefärliga, bara för att du ska förstå skillnaden i laddning av olika batterier.
Hade jag en plåtis som jag brukar året runt, skulle jag utan minsta tvekan stoppa i 2st. sådana här SKANBATT HEAT Litiumbatteri 12V 100AH - 150BMS - BLUETOOTH OCH VÄRME

Laddning med motorn igång 1h borde putta in runt 20Ah,
har du 2x100Ah som du dragit ur till 50% (100Ah) så ger denna timmes laddning 20% ökning i battereierna.
Detta är vad jag tror med mina erfarenheter från fricamping.
 
F

F.d. 57834

Guest
Botanisera här. https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?vc=Motorhome&lang=en
Din kravlista är tung. Vissa punkter som vinter anpassning kan vara svårt att klara utan egna insatser som vintertäcke, täcke vid bakdörren, insatser vid gråvattentanken, isolera takluckor, ska du ha landström på vintern eller fricampa?
Vid fricamping är det nog elverk som gäller. Cykelställ på bakdörren och låda till Elverket.

Tack!

Det är dock ingen kravlista utan önskemål som helt enkelt får prioriteras mot varandra.

Det är fortfarande fricampa mycket som jag tänkt mig, men när det vinter och kallt så är inte behovet lika stort. Blir det för kallt så har jag tänkt flytta in i lägenheten igen.

Ungefär hur lång tid kan man tänkas klara sig om det är 0 till -5 grader kallt? Tänkte om det är idé att åka hem/camping för att fylla på depåerna och sedan fricampa igen eller om det blir allt för omständligt. Hade varit schysst om man kunde klara av uppemot en vecka i alla fall. På vintern är det mest att åka till jobbet och bo i närheten av lägenheten som gäller. Då är har jag en mer ekonomisk aspekt på att bo i husbil än på sommaren då jag söker friheten. Kommer hyra ut lägenheten/ ha inneboende under tiden nämligen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det beror helt på din förbrukning.
Minimum är väl värme, kylskåp,
sen är det bara att plussa på, t.ex belysning inne, tv, ladda prylar.
tvivlar, men vet ej, men tror inte du kan stå 2dygn utan laddning på vintern, i en standardutrustad plåtis.

Antingen gör man som majoritetn och letar upp en natthamn med 230V.
Eller så utrustar man sin plåtis/husbil för fricamping.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Okej! Ja det är såklart sant, att jag inte ens tänkt på eftermontering.

Det är visserligen under det ljusare tiderna på året som jag tänkt göra mest fricamping. så det kanske inte är något större problem egentligen. Men hur lång tid tar det att ladda batterierna genom att bara genom att starta motorn? Fattar att det är en "hur långt är ett snöre"-fråga, men vad kan man förvända sig laddningsmässigt av att ha igång motorn i låt säga en timme?

När du syftar på att gasolen tar mer på vintertid, då är det främst uppvärmning du tänker på eller är det något jag missar? Annars är väl bättre att ha diesel för uppvärming?

Rätt, det är värme i bodelen jag tänker på!
Plåtisar kan ha begränsat med isolering (gäller i och för sig alla husbilar) om man jämför med de dyrare helintegrerade bilarna.
Men det finns plåtisar som är ganska välisolerade.

Mvh!
// Niklas
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
När det gäller isolering ska den sitta på plåten och inte i innertaket som den gjorde på min tidigare Sun living byggd av Adria. Det läcker alltid varm luft ut till utrymmet mellan innertak och plåt. Där blir det kondens och vatten som droppar ner på innertaket. Vet inte om de ändrat på konstruktionen eller om Adria var samma isolering på alla plåtisar. Men det kan vara värt att kolla. Frågade på Vinslövs fritidscenter som säljer Sunliving om isoleringen på de nya bilarna, men de visste inget. Man måste demontera takarmaturen för att kolla.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Har en Adria som är 10 år använder året runt när det behövs aldrig fått en enda droppe vatten från tak eller annanstans.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har en Adria som är 10 år använder året runt när det behövs aldrig fått en enda droppe vatten från tak eller annanstans.
Ok bra för dig! Min Sunliving var 2011 och när det började droppa hade vi varit i Idre fjäll en vecka med temperaturer -10 till - 20 grader. Skruvade bort taklampa och isoleringen satt i innertaket plåten var ren. Värt att kolla!
Särskilt som handlarna inte har en aning. En annan sak med Sun living/Adria
de hade krav på årliga fukttester. När jag protesterade och ville vara med och se hur de gjorde samt se protokollet från testet sänkte man plötsligt priset till hälften. Något protokoll fick jag inte. På min nuvarande plåtis Globecar/Pössl förekommer inga tvingande avgiftsbelagda fukttester.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Om du ska hänga cyklarna bakpå så tänk även på att dörren inte tåler så hög vikt utan att ta skada.
Häller för övrigt med om att man måste ha koll på vad man lastar om totalvikten är 3.500 kg. Med mer än 2 personer i bilen lär det bli svårt att köra lagligt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om du ska hänga cyklarna bakpå så tänk även på att dörren inte tåler så hög vikt utan att ta skada.
Häller för övrigt med om att man måste ha koll på vad man lastar om totalvikten är 3.500 kg. Med mer än 2 personer i bilen lär det bli svårt att köra lagligt.

Det kan jag intyga, otroligt att det tillverkas cykelställ till så veka bakdörrar
 

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Precis som Majzzan skriver.
Solceller är tillbehör (ung. som extraljus, takräcke mm.) och är lätt (relativt billigt) att få monterat i efterhand även om utrustningen (solcellerna + laddare/regulator) kan vara dyra (beroende på vad du väljer för märke/modell).

För att kunna fricampa så länge som möjligt utan att vara bunden/beroende är bra solceller nödvändigt under årets ljusaste månader. Under de mörka månaderna, när solceller i stort sett inte ger något (försumbart) behövs elverk (om du inte startar/kör bilmotorn) för att ladda batterierna.

Andra funktioner/prylar som behövs är:
- Extra batteri (ju större batteribank desto bättre, typ).
- Gasoltank så stor som möjligt. I plåtis finns oftast inte utrymme för installation av extra gastank (ex. under bilen). Så mängden gas blir begränsad till de gasflaskor som det från original finns plats för. På sommaren är detta inget problem dock. Men när temperaturen sjunker...

- Fekalietank eller åtminstånde extra toakassett för att förlänga tiden mellan tömningarna.

- Stort kylskåp och färskvattentank för att förlänga tiden mellan påfyllnad.

// Niklas
Går att montera gasoltank under bilen där reservhjulet sitter
 
Toppen