• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp att tyda...

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Behöver hjälp att tyda bifogad text. En av mina kvinnliga förfäder har tydligen åkt fast för stöld av något slag och dömts till 8 års straffarbete + något mer..

Kan någon hjälpa mig med texten?
 

Bilagor

  • Släktforskning 01.jpg
    Släktforskning 01.jpg
    35,4 KB · Visningar: 68

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Behöver hjälp att tyda...

Hej,
jag kan tyda första delen av texten, men för att klara resten måste jag förstora upp den rejält och då måste jag veta varifrån den kommer, d.v.s. från vilken kyrkbok klippet är taget.
Början lyder så här: "Dömd av Visby Rådh(us)Rätt den 28/6 1873 för 4:e resan stöld till 8 års straffarbete och 10 års förlust av medb(orgerligt) förtroende."

Hälsningar
Karin:wink:
 

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp att tyda...

Hangvar kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ViLA/23041/A I/8 (1880-1891),
sid 206
bildid: C0072227_00205 SVAR

Gotlands län


Jättetacksam om du kan hjälpa mig...
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Behöver hjälp att tyda...

Hej igen,
allt kan jag tyvärr inte tyda eftersom prästen skrivit över rätt mycket men det mesta av fortsättningen lyder: "??den 4/7 1871. Se förh(örs) boken för 1861-1870. ??flyttningsbetyg av 1870 den 28/5. Saknar medb(orgerligt) förtr(oende) ??(oläsbart p.g.a. överskrivningar). Mellan Christina Elisabeth Nordgren och Carl O Bokstr. äro trenne klanderfria lys (lysningar) ? Visby 7, 14, 21 ? 1870."
Jag har hittat lysningen i Visby stadsförsamling C1:15 s 213 nr 17 i Arkiv Digital (ev samma som svar).
Hoppas detta hjälper dig vidare.
Karin:wink:
 

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp att tyda...

Tack för hjälpen och jag förstår att det inte går att tyda allt. Det roliga med kyrkböckerna från Gotland på 1800-talet är, att det står väldigt mycket i anteckningskolumnen och det gör det ännu mer intressant att forska i sina gamla anfäder.

En ännu värre och ännu mindre läsbar notis om samma kvinna, Christina Elisabeth Nordgren, finns i

Hangvar kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ViLA/23041/A I/6 (1861-1870), bildid: C0072225_00246 (SVAR)

om du är intresserad.

Jag är i alla fall glad åt hjälpen jag fick och fortsätter nu min släktforskning, som är ett jättebra intresse, nu när sommaren är över och husbilen avställd.

/Barbro
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Behöver hjälp att tyda...

Hej igen,
roligt att kunna vara till någon hjälp. Notisen i kyrkoboken från 1861-1870 kan jag tyvärr inte hitta eftersom jag inte använder SVAR utan Arkiv Digital (AD) och identifikationsnumren stämmer inte alls överens. Boken hittar jag men inte sidan, tyvärr.
Karin:wink:
 

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp att tyda...

Sidan 231, längst ner på sidan. Men texten är alldeles för suddig och grötig, så jag tror inte att någon kan tyda den...
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Behöver hjälp att tyda...

Hej. Det finns en Facebookgrup "släktforskning för noviser" dom som är med där är några riktiga hejare på att tyda gamla kyrkböcker och gammal skrivstil.

// Tommy 2227.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Behöver hjälp att tyda...

Hej igen,
helt lätt är det ju inte, men ju mer jag tittar på texten så ser jag att det rör sig om flera olika anteckningar som rör olika stölder med åtföljande straff.
Längst till vänster efter mitten står: "Enl. Wisbys Rådhusrätts förteckning hitsänd den 22 nov 1873 blev Christina Elisabeth Nordgren vid nämnda rätt den 28 juni 1873 dömd för 4 resan stöld att undgå 8 års straffarbete och ? 10 års förlust av medborgerligt förtroende. Enligt intyg 31/12 1873 qvar?? (sedan kan jag inte tyda resten av den delen).
Bredvid står: Enligt ? brottmålsförteckning blev pigan ? (ev hustrun?) Elisabeth den 22 aug 1870 uti Wisby dömd för 2 resan stöld att undergå 2 års straffarbete och 10 år vara förlustig medborgerligt förtroende.
Till höger om detta står: Enligt hitsänd ? förteckning blev pigan Chr. Elisabeth 15 febr 1869 vid Wisby Rådhusrätt dömd för första resan å olika tider och ställen föröfvad stöld att undergå 1 års 6 månaders straffarbete och 7 års förlust av medborgerligt förtroende.
Ovanför står något om ett intyg och längst till höger (snett ovanför) finns en anteckning där hon verkar bli frikänd av Kungl Majt ? i Wisby stad 1868 13/6.
Under det står Enligt Stockholms rådhusrätts utslag d 24/10 1867 dömd att för 1 resan stöld undergå 4 mån arbete i Sthlms stads Norra Kronohäkte och vara medborgerligt förtroende förlustig i 5 år.
Tydligen har hon haft svårt att hålla fingrarna i styr. Det var likadant med farmors bror. Han satt på Långholmen några gånger för stöld. Gudskelov att man inte behöver ta åt sig eller ha dåligt samvete för det.
Hoppas det hjälper något
Karin:wink:
 
Senast ändrad:

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp att tyda...

Jag är mycket imponerad av dina kunnighet i att tyda gammal skrift. Har du gått någon kurs eller är det bara tid och träning?

Christina Elisabeth, som var min mormors moster, åkte fast ytterligare en 5:e gång för stöld och fick 10 års straffarbete och 10 års förlust av medborgeligt förtroende. Vad innebar det?
Hon hann i alla fall med två giftemål och dog i frihet 88 år gammal 1933.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Behöver hjälp att tyda...

Hej igen,
"Förlust av medborgerligt förtroende" innebar så vitt jag kunnat hitta (Google m.m.) att man i stort sett blev omyndigförklarad, d.v.s. man kunde inte rösta (om man nu hade rösträtt), inte gifta sig, inte ingå i affärer, inte få betydelsefulla poster m.m.. Detta försvann under 1900-talet.
Vad gäller att tyda gammal skrift så är det mest träning och erfarenhet från drygt 10 års släktforskande. Visserligen gick jag en gång i min ungdom en kurs i handskriftskunskap (ingick i studierna i historia vid Lunds universitet) men det är så många år sedan att den kan anses preskriberad. Så det är "bara" - som en arkivarie vid Landsarkivet i Lund sa till mig en gång - att dyka på huvudet i texten och tyda det man kan, gissa det som verkar troligt och se om det man får fram verkar troligt. Några direkta genvägar finns nog inte, utan det är övning som gäller.
Hälsningar
Karin:wink:
 
Toppen