• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begåvad mus?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har aldrig haft problem med möss i husbilen tidigare vintrar men den här vintern har jag fått besök av sådana djur. I fantasin såg jag framför mig horder av möss som gömde sig i bilens alla skrymslen och den visionen fick mig att köpa vanliga musfällor. Mössen lyckades sno maten, en ostbit, varje gång men till slut lyckades jag döda en mus. Ställd inför fait accompli överväldigades jag av samvetskval och insåg att jag gjort något oerhört allvarligt. Jag hade dödat ett djur, ett oskyldigt djur som hade lika stor rätt att leva som jag själv.

Så, jag köpte en burfälla och efter några små justeringar för att mössen inte skulle skada svansen när fällan slog igen, så började den fånga möss.
Varje tidig morgon satt en mätt och lugn mus i fällan och väntade på att jag skulle släppa ut den.

Det kanske är samma mus hela tiden, en begåvad mus som på detta vis skaffar sig mat och logi varje natt!?

Jappe
 
C

chiva

Guest
Sv: Begåvad mus?

Jappe! Det kan nog va samma mus som återkommer. Den känner sig väl ensam nu när du har dödat dens kompis. Kanske den ändå fattat tycke för dig eftersom du hjälper den med mat och husrum.

Kanske du kunde sätta en droppe färg på musens rygg, intressant att se om den kommer tillbaka. Om du färgmärker alla mössen du fångar med olika färg och antecknar datum så skulle det bli en intressant studie. IBE.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Begåvad mus?

Så, jag köpte en burfälla och efter några små justeringar för att mössen inte skulle skada svansen när fällan slog igen, så började den fånga möss.
Varje tidig morgon satt en mätt och lugn mus i fällan och väntade på att jag skulle släppa ut den.

Det kanske är samma mus hela tiden, en begåvad mus som på detta vis skaffar sig mat och logi varje natt!?

Jappe

Jag fångade möss på vinden i en burfälla men släppte dem närmare grannens hus i tron att de skulle få ett nytt hem.
Problemet var att de åt av varandra om man inte vittjade buren varje dag så nu blir döden omedelbar med hjälp av ratoneran inhandlad på Teneriffa.

IMG_7530.JPG
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

Knarrevik tar den enkla vägen. Klart att mössen börjar äta på varandra om man fångar flera möss i en burfälla och inte vittjar den regelbundet och att skoningslöst döda oskyldiga djur är inget som appellerar till min syn på våra meddjur på den här planeten.

I början var det en veritabel anstormning av möss som sökte vinterviste i min husbil men nu tycks det ha upphört. Inte en enda mus i natt i mina burfällor. Jag vet inte hur jag ska tolka det men jag antar att mössen nu har hittat andra övervintringsställen i environgerna. Få se hur det går i fortsättningen. Om framtiden veta vi intet, bara att jag sticker söderut mot Portugal på lördag så jag kan nyttja det tyska motorvägsnätet på söndag och förhoppningsvis nå Mulhouse söndag kväll.

Detta är en prognos men jag tror faktiskt att jag ska lyckas komma iväg den här gången.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

Jaja, jag ska ta det lugnt.

Jag ska försöka lägga in en nytagen bild från nallen (LG G5) som tydligt visar varför jag vill söderut.

20161215_093711.jpg

PS. Jag hade nog för högt ställda förväntningar på nallebilden. Konstigt nog blev den inte sned, i varje fall inte i min dator, men trots fånigt högt antal pixlar så blev bilden luddig i vissa partier vilket syns tydligt om man förstorar den genom att klicka på den två gånger.

Sådana här bilder lämpar sig nog bäst som skrävel/vykortsbilder på facebook och liknande nätsidor.

PS2. Är det bara iPad och iPhone som ger sneda bilder?
 
Senast ändrad:

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Sv: Begåvad mus?

Jag har en fundering om musfällor i vinteravställda husbilar.
Möss har ju ett fantastiskt luktsinne. Kan det vara så att om man sätter ut fällor med väldoftande ostbitar så lockar man in dem i bilen och att man på det sättet skapar problemet?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

Musen kom tillbaka! I morse satt den och plirade mot mig i fällan. Jag har döpt honom till Oden, vishetens gud.

Den här gången startade jag bilen och körde till närmaste frikyrka, eftersom jag har för mig att Gud har sagt "låten djuren komma till mig" och släppte ut musen där. Den for iväg, tvärvände och sprang in under husbilen. Kvickt som attan startade jag bilen och for därifrån.

Få se vem som är smartast, Oden eller jag!

Jappe

PS. Finns det möss i Portugal?
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Begåvad mus?

Jappe, kan inte låta bli. Lycka till med din resa söderut imorgon. Hoppas du kommer att skriva om den.
Lennart
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

Ja, tack, faktiskt, nu verkar det som det äntligen skulle bli av.

Både jag och bilen mår någorlunda bra så i morrn sticker vi - med eller utan mus. Klimatet i Portugal/Spanien passar oss mycket bättre än den råkalla Alingsåsluften.

Klart jag ska skriva om resan men hittar ingen bra rubrik så det får nog bli "Jappe i Frankrike".

Hälsingborg - Helsingör och Rödby - Puttgarden, nästan som i fornstora dar. Jag har åkt den rutten ett otal gånger och trivs med den även om man kan hitta billigare alternativ. Sådana billiga alternativ med förbokning har jag försökt mig på tre gånger och missat samtliga gånger så det ska bli trevligt med den gamla invanda rutten. Förhoppningsvis första övernattning i norra Tyskland någonstans. Jag får väl kolla i en viss bok efter lämpliga övernattningsställen :D.

Långtradarfri söndag på Autobahn borde kunna få mig till Mulhouse eller så. Sedan Rhonedalen, antar jag o.s.v. Jag funderar lite på att snedda genom Sydfrankrike och köra över Pyrenéerna längre västerut men är lite osäker på vägarna där. Min KOL gör att jag kan få problem redan vid 1200 m.ö.h.
Någon här som känner till en bra väg där som jag skulle våga mig på?

Men, dock! Om framtiden veta vi intet men nu ska jag nog komma iväg till slut med Olhão i siktet.

Jappe
 
Senast ändrad:

D-A Hägg

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
12005
Medlemskap
2025
Sv: Begåvad mus?

Jappe, jag har inte sett en mus (Fyrbent) under alla mina vintrar här i Olhao. Så välkommen hit och skulle du sakna din vän Odin så kan jag nog ordna en dansmus som väntar på dig.:twitcy: Ring Plast Pelle när du närmar dig, så ska jag försöka ordna dig en bra plats.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

Tack! Du är tydligen Olhão trogen! Vad skulle få dig att övervintra någon annanstans? Men, jag ser fram emot att återse Olhão och jag har också många minnen från dig även om en del är något diffusa. :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

I morse vaknade jag på ställplatsen i Werne, Tyskland. Den här delen av Europa är inte så intressant så här års så jag fortsätter snart till Portugal.

Att jag kom såpass långt första dagen berodde på årstiden och min iGo Primo som fick någon sorts fnatt och hela tiden sade emot sig själv. "Ta till vänster" sade rösten samtidigt som pilen på skärmen visade till höger. Detta måste åtgärdas! Jag brukar ju framhålla att papperskartor är viktiga när man reser i Europa men den här gången har jag slarvat och enbart litat på elektroniska "underverk" och resultatet blev att jag inte hittade någon lämplig ställplats utan bara körde vidare och så småningom hamnade jag i Werne, en trivsam ställplats. Jag hade nog slarvat lite med inställningarna också, ringrostig som jag är nu.

Resan går vidare mot Olhão. Inga möss i bilen längre, tror jag (bäst att tillägga).

Jappe
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Begåvad mus?

Hej Jappe

Vi körde diagonalt nu sist, genom frankrike,
Luzech, Pau, Jaca, Huesca, Zaragoza, sedan Madrid --fina gratisvägar

eller

Innanför Biaritz, Tolosa, Vitoria Gasteiz, -- ngt mer stressig trafik--dock gratis

Feliz Navidad
Fincan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

Jag vaknade just efter en natt i Villars des Dombes, nära Lyon. Väldigt mörk ställplats, hittade inga andra husbilar när jag kört in men när jag var på väg att köra vidare så kom en fransos i en Hymer. Efter att ha snackat med honom så bestämde jag mig för att stanna kvar på platsen.

Idag mot Medelhavet och förhoppningsvis lite värme i mina frusna leder.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

Merde! Jag är nära Lyon, en stor stad, Frankrikes andra i storlek. Morgonrusningen ger iGo Primo stora möjligheter att jävlas så för säkerhets skull valde jag bort "motorvägar" helt. Jag tror att jag har hittat en väg öster om Lyon. Alla navigatorer jag har använt hittills måste nödvändigtvis leda in den intet ont anande bilisten på en led som går rätt genom stan och där vill jag inte hamna igen.

Vi får se....

Jappe
 
Toppen