• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägeri...

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad tycker ni.... När de skriver i annonsen och säger i Youtube filmen... Att lifepo4 batteriet bör återupplivas... :rolleyes:

Jag som slängde mina fyra 200A celler... Tänk om man hade kunnat återuppliva dem.. :rolleyes:

Eller finns det ett "hemligt" sätt att återuppliva lifepo4 batteri :rolleyes:

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall det handlar om ett batteri t.ex ett 12V LFP är det inte ovanligt att bms'et "låst sig".
Är det istället en eller flera celler som laddats ur för djupt så ska det kunna gå att "återuppliva" dessa, men skadorna är nog oreparerbara.
Gör så här på ett 12V LFP.
Använd helst ett lab-aggregat.
Sätt spänningen på 13,8V
Vrid upp strömmen till 1% av batterikapaciteten, t.ex 1A på ett 100Ah batteri.
Låt stå så tills batteriet nått 13,8V, vilket kan ta låååång tid.
Når batteriet 13,8V, ladda upp till fullt som vanligt.
Har batteriet stått djupurladdat mer än 1-2dagar har det troligen "ätit upp sig själv" och det finns inte många cykler kvar.

Enda sättet att veta skicket på dessa celler är att försöka ladda dem till 100%, och sen göra ett kapacitetstest ner till 0%
Sen vet man återstående kapacitet, även "svullna" celler kan ha ok kapacitet.

Vad hände med dina gamla celler?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Peter...

Tittar du på bilden så ser du två celler på 10A. Det en har 0.05 och det andra har 1,12 v.....Vad de andra celler är på kan vi bara gissa...
Och så länge auktionen pågår så ligger de ju oladdad...

Mina 4 första 200A celler gav jag till en typ skrotsammlare i Grekland
De kunde inte hålla mer än ett par A innan de sjök totalt ner i spänning, även om volten var ok.... Det är nu 5-6år sedan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De på bilden skulle man kanske kunna ge en tia för, bara för att testa ett återlivningsförsök.

Ang. dina gamla celler, hade de djupurladdats?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De på bilden skulle man kanske kunna ge en tia för, bara för att testa ett återlivningsförsök.

Ang. dina gamla celler, hade de djupurladdats?
Han säljer alla 28 st i ett packet... Som just nu är uppe i 760:-..spänn :eek:

Ärlig talade så satte jag mig aldrig in i varför de plötsligt inte fungerade, då hade jag just kommit till Spanien efter överfallet i Marocko....
Så jag beställde nya som jag plockade upp i trieste (it)... Körde vidare till Gr. Där jag bytte ut de nya mot de gamla, samt en bms, eftersom de gamla var utan bms..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Han säljer alla 28 st i ett packet... Som just nu är uppe i 760:-..spänn :eek:

Ärlig talade så satte jag mig aldrig in i varför de plötsligt inte fungerade, då hade jag just kommit till Spanien efter överfallet i Marocko....
Så jag beställde nya som jag plockade upp i trieste (it)... Körde vidare till Gr. Där jag bytte ut de nya mot de gamla, samt en bms, eftersom de gamla var utan bms..

Ja ett bra BMS betalar sig själv snabbt.
Ditt o mitt BMS är dock överkurs, man får några st andra BMS för den slanten.

Jag skulle inte våga köpa cellerna i annonsen. Nya celler är billiga idag direkt från Kina.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har planer på att köpa 420a litium med en daly BMS.... Ifall jag inte får såld hb innan hösten...
Ja ett bra BMS betalar sig själv snabbt.
Ditt o mitt BMS är dock överkurs, man får några st andra BMS för den slanten.

Jag skulle inte våga köpa cellerna i annonsen. Nya celler är billiga idag direkt från Kina.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
655
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag väckte upp min urladdade 150Ah VE-batteri med deras batteriladdare som har en speciell funktion att väcka upp ett urladdat LiFePo batteri. Har fungerat klanderfritt efter det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har kollat runt lite på Youtube..... 98% handlar om lithium ion batterier, och där går det tydligen bra att återuppliva cellen.
Sen hittade jag dessa om lifepo4 batteri...
Del 1
Del 2
Hittade denna om lifepo4, men vi får inte ser slutresultatet...

Det som hände med mina lifepo4 batteri var att volten såg bra ut, men när jag skulle köra vattenkokaren så dog invertern direkt. Slutsatsen som jag då drog var att tittar vi bara på volten... Ja då ser det fint ut.... Men så fort jag provade ta ut 2-3 A så sjönk volten som en sten...
Så än så länge tvivlar jag på att man kan återliva ett lifepo4 batteri, så det blir som nytt eller nästan nytt...
 
Toppen