• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriseparator

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Finns det någon elektronik som man kan koppla mellan bodels- och startbatteriet så att det inte töms. Verkar som min bil tömmer bägge batterierna när man endast tar ström i bodelen. Verkar något galet med elcentralen
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Batteriseparator

Hej
Har talat med Elmco om denna batteriseparator
När startbatteriet laddas och är över 13,1 V så kopplar den ihop startbatteriet med bodelsbatteriet och laddar bägge batterierna
men om bodelsbatteriet laddas först och är över 13,1 V så kopplas det ihop med startbatteriet så att bägge batterierna laddas då också.
Ex om bodelsbatteriet laddas med en solcell så laddas bägge batterierna då.
Behöver heller ingen anslutning till D+ på generatorn
Kan detta vara OK ?
Batteriseparator - Batteriseparator 120A 12V - Solcellspaneler, växelriktare och backkameror...
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriseparator

Du kanske skulle fundera på en Ctek S250 Dual istället? Riktig batteriladdare 20A, B2B laddning och solcellsladdare, skiljerelä, allt i ett, fungerar mycket bra hos oss sedan flera år. Laddar även startbatteriet från solcell.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Batteriseparator

Du kanske skulle fundera på en Ctek S250 Dual istället? Riktig batteriladdare 20A, B2B laddning och solcellsladdare, skiljerelä, allt i ett, fungerar mycket bra hos oss sedan flera år. Laddar även startbatteriet från solcell.

Det där att Ctek laddar även startbattri ... Det står i deras manual att den gör det men jag började misstänka att jag har fel på min CTEK när det inte laddade bilbatteri fast bobatteri var full och ringde till support i Vikmanshyttan och då sa han att tyvärr står det fel på våran manual att den laddar startbatteri..
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Batteriseparator

Om man nu vill montera in en batteriseparator av någon anledning, se till att det blir en kvalitetsbrytare, annars får man snabbt problem. Byggt mina egna husbilar sedan sedan 1979 och sökt bra billiga lösningar men har alltid slutat med att man får köpa en dyr separator. De billiga går sönder........Ska man ha en separator så ska det vara en där man kan koppla om mellan batterierna med motorn igång.......De billiga varianterna kan förstöra generator eller annan elektronisk utrustning om det vill sig illa.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Batteriseparator

Du menar alltså en som bara är styrd av D+ ?
Då är Ctek heller inget alternativ ?
Den första som jag också föreslog från Elmco är ju endast styrd av batterispänningen och kopplar då om automatiskt.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriseparator

Batteriseparator är en helt annan sak, det är ju en sådan brytare man sätter/satte mellan batterierna i båtar för att sköta koppling mellan laddning och förbrukning manuellt. Med det man känner till om batteriladdning idag en överspelad variant.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Batteriseparator

Är det något fel på denna inkopplingen ?
Om generatorn laddar
Först laddas startbatteriet och sedan bodelsbatteriet
Om generatorn ej laddar och ström till EBL
Då ger ju EBL laddspänning först till bodelsbatteriet
och sedan laddas också startbatteriet
 

Bilagor

  • IMG_1701.JPG
    IMG_1701.JPG
    77,3 KB · Visningar: 12

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriseparator

Jo det gör den, den anpassar spänningen till batteriet så att det blir fulladdat.
20A räcker gott, om batterierna är Bly-Syra, tar normalstora batteribankar bara emot mer än 20A under en kort stund, sedan går laddningsströmmen ned.
Jag har 2x95A AGM, det fungerar utmärkt, även på vintern.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Batteriseparator

Kopplar jag då först D+ från generatorn till Dual och sedan både till startbatteriet och bodelsbatteriet ? Om jag sen står still med landström skall jag då köpa en Dual till och koppla laddningen från elcentralen till ingången på Dual och som ovan ?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriseparator

Det giver overhovdet ingen mening at anvende C-tek dual for AGM batterier.
AGM batterier er langt hurtigere en duallen' kan præstere.

Man kan heller ikke bruge strøm under kørsel - så forstår duallen' ikke en sk.. :rolleyes:

Kun med et meget snurrigt' system kan duallen gøre gavn i forbindelse med AGM.
Men jeg ville, om nødvendigt, foretrække en separat smartlader via inverter.
Dog stadig uden mulighed af forbrug over ca. 25 watt under kørsel i bodelen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriseparator

Ja Bredo, du har ofta ganska speciella vinklingar på det mesta. Alla kokar inte kaffe eller kör en ugn på el medan man kör?!
 
Senast ändrad:
Toppen