• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriproblem överladdning

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har 5 år gamla Gelbatteri 160Ah,obelastad spänning 12.8V, men dom tar emot väldigt mycket laddning,DcDc laddaren matar kontinuerligt 12-15A i timmar, har haft 230V ladding i natt den har laddat över 100AH ,solcellen laddar just nu 7A.
Batterierna verkar ta emot hur mycket laddning som helst, har inte haft något problem med strömförsörjningen när jag stått utan laddning senast veckorna,batterierna borde vara fulladdade för länge sedan.
Laddspänningen är normal 14.2-14-4 sjunker sedan till 13.7V
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, något verkar underligt naturligtvis. Batterier/flertal alltså har du två eller möjligen tre. Men strunt samma, en bra början kan vara att när de är laddade som de borde vara är att koppla loss polerna på batterierna och direkt mäta spänningen på varje batteri som då borde vara samma som bilens mätare visat. Vänta en kvart eller en halvtimme och då borde det till att börja visa sig om något batteri tappat spänning och kanske har en kortsluten cell som gör att laddaren inte blir nöjd och bara fortsätter sin laddning, samtidigt som spänningen ändå ser skaplig eller bra ut på displayen genom det bästa batteriet. Ett sådant ev. fel brukar visa sig rätt snabbt i tid med bortkopplade poler och då sluta med att ett batteri visar typ 11.2 Volt eller mindre från fem celler som är ok.
Värt att testa som en början kanske.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har 5 år gamla Gelbatteri 160Ah,obelastad spänning 12.8V, men dom tar emot väldigt mycket laddning,DcDc laddaren matar kontinuerligt 12-15A i timmar, har haft 230V ladding i natt den har laddat över 100AH ,solcellen laddar just nu 7A.
Batterierna verkar ta emot hur mycket laddning som helst, har inte haft något problem med strömförsörjningen när jag stått utan laddning senast veckorna,batterierna borde vara fulladdade för länge sedan.
Laddspänningen är normal 14.2-14-4 sjunker sedan till 13.7V

Börja med att känna på varje batteri när du laddar, om något är varmare än övriga har du fömodligen boven där.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Börja med att känna på varje batteri när du laddar, om något är varmare än övriga har du fömodligen boven där.
Tack, nu har jag mätt temperaturen på båda batterierna 50 resp 33 grader,så det blir att byta, då är ju den delikata frågan till vad?,litium ligger nära till hands isåfall blir det ett batteri, det ena Gelbatteriet jag har fungera nog ,men sätta in ett nytt ihop med ett 5år gammalt batteri är nog ingen bra lösning heller.
Två nya Gel är väl samma peng som ett litium,alternativt 2 AGM..
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack, nu har jag mätt temperaturen på båda batterierna 50 resp 33 grader,så det blir att byta, då är ju den delikata frågan till vad?,litium ligger nära till hands isåfall blir det ett batteri, det ena Gelbatteriet jag har fungera nog ,men sätta in ett nytt ihop med ett 5år gammalt batteri är nog ingen bra lösning heller.
Två nya Gel är väl samma peng som ett litium,alternativt 2 AGM..
Lithium
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Litium är ju lösningen ifall ni fricampar mycket dvs flera dagar i sträck utan tillgång till 230V-anslutning. Annars skulle jag satsa på 2x AGM. Helt enkelt för att det är enklare att anpassa till det du har idag. Ifall du funderar på att skaffa en inverter om t.ex. 2kVa så är det Litium som gäller. Men då ska batteriet klara av att leverera kontinuerligt minst 150A. Inte alla Litiumbatterier klarar av det eller att parallellkopplas.
Vi fricampar mycket och har en lösning baserat på Litiumbatteri m.m. från VE.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi står som ni någon dag.
Vi har ett 100Ah startbatteri och det räcker tyvärr bara ett mulet dygn för oss.
Vi skaffade 2st 75Ah fritidsbatterier Varta mest för priset och för att testa om denna
typ av batteri och 50Ah extra kan göra så att vi kan stanna 2-3dagar utan stolpe.
Lycka till Olof G.
//Tony
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Jag kör endast sommartid,står sällan stilla mer än något dygn,har solcell samt DCDC laddare, har idag 2X80AH är sällan under 70% laddning,så min förbrukning talar emot litium, något förslag på AGM detta tex:
Exide Dual AGM EP800 95 Ah
Hej! Kolla på Sunlux.se. Med den förbrukning du har räcker det med ett litiumbatteri och då får du en rejäl viktminskning plus mera Ah att använda. Har haft 2 av dessa batterier nu i snart ett år och är väldigt nöjd. Laddar snabbt och sköter sig bra. Hade tre st agm tidigare med sämre verkningsgrad o livslängd.
Hälsningar Sanddammaren
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej! Kolla på Sunlux.se. Med den förbrukning du har räcker det med ett litiumbatteri och då får du en rejäl viktminskning plus mera Ah att använda. Har haft 2 av dessa batterier nu i snart ett år och är väldigt nöjd. Laddar snabbt och sköter sig bra. Hade tre st agm tidigare med sämre verkningsgrad o livslängd.
Hälsningar Sanddammaren
Tack, jag har pratat med Sunlux dom verkar sköta sin support bra, en fråga låter du 230V laddning stå på kontinuerligt när du inte använder bilen,vintertid då jag har min avställd får jag koppla bort batteriet.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Tack, jag har pratat med Sunlux dom verkar sköta sin support bra, en fråga låter du 230V laddning stå på kontinuerligt när du inte använder bilen,vintertid då jag har min avställd får jag koppla bort batteriet.
Tack, jag har pratat med Sunlux dom verkar sköta sin support bra, en fråga låter du 230V laddning stå på kontinuerligt när du inte använder bilen,vintertid då jag har min avställd får jag koppla bort batteriet.
Ja, bor oftast i bilen då.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tack, jag har pratat med Sunlux dom verkar sköta sin support bra, en fråga låter du 230V laddning stå på kontinuerligt när du inte använder bilen,vintertid då jag har min avställd får jag koppla bort batteriet.
Ett laddat Litiumbatteri behöver ingen laddning vintertid. Den håller kapaciteten i minst 6 månader. Jag har en separat BMS till vars 12V matning jag anslutit en strömbrytare. När BMS inte är igång isoleras batteriet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det var detta som skapade problem, nu vet jag hur batteriet ser ut på insidan,tur det inte var flytande syra.
 

Bilagor

  • 20220524_152851.jpg
    20220524_152851.jpg
    1,2 MB · Visningar: 147
Toppen