• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdare NE186

KEBONO

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
13072
Medlemskap
2024
Hej
Har batteri/Laddarproblem?
Lampan på laddaren lyser konstant röd vilket tydligen betyder att den arbetar i fas 1 (20A) och att batterispänningen aldrig kommer upp i 14,4V.
Kan detta betyda att batterierna är defekta eller är laddaren defekt?
En som Hoppas på hjälp?

Hälsningar KEBONO
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare NE186

Kan vara både och. Är batterierna dåliga så de aldrig når upp till full spänning, borde laddaren gå över till fas 2 efter en viss tid (1-2 dygn). Gör den inte det är den nog trasig, alternativt av dålig kvalitét.
Koppla bort laddaren, mät med en voltmeter vilken spänning batterierna har. Kolla igen efter ett dygn. Då kanske du kan se om batterierna är OK. Ev måste du belasta batterierna med en lampa på några tiotals watt under några timmar. Sjunker spänningen för mycket är de kass.
Har du laddat med 20 A under längre tid kan batterierna bli torra...
 

KEBONO

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
13072
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare NE186

Hej
Jag har märkt att som du säger så går laddaren över till fas 3 (grön) efter en längre tid.
Och om jag belastar batterierna (2x95A utan laddning på) med ca 70-80W så går spänningen ner till ca 12,5V efter en halv timme.
Det borde väl betyda att det är batterierna som är slut.
Ganska dåligt i så fall eftersom de bar är 2,5 år gamla.
Tack för hjälpen.

Hälsningar KEBONO
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare NE186

80 W på 12 V ger 6,7 A. På en halvtimma ger det drygt 3 Ah, så ja, jag tycker nog batterierna verkar rätt kass.
Hur lång tid tar det innan de kommer under 12,0 V?
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Batteriladdare NE186

Jag har en NE 186 där startbatteriet inte får ström, ligger på drygt 11 volt när bodelsbatteriet sedan länge är fulladdat. kan det vara reläet som inte känner av att bodelsbatteriet är fulladdat.
Jag är uppkopplad på 220/230v.
Någon som känner sig manad?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Batteriladdare NE186

Ska NE186 ladda startbatteriet också? Min gör det inte men har förutsatt att det inte är avsikten heller, vore trevligt om jag hade fel.
 

BibiFricotin

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Hjorted
Sv: Batteriladdare NE186

Jag har en NE 186 där startbatteriet inte får ström, ligger på drygt 11 volt när bodelsbatteriet sedan länge är fulladdat. kan det vara reläet som inte känner av att bodelsbatteriet är fulladdat.
/Quote

Strömmen från NE 186 går säkert till EBL:en, som särskiljer start och bodelsbatteri och även kopplar in dem vid laddning. Mitt tips är att du kollar säkringen närmast startbatteriet (utanför EBL:n), kan t.ex vara en 50A "remssäkring".
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Batteriladdare NE186

Min laddare har tidigare laddat båda batterierna, så något är fel nu. Om den säkring du beskriver som sitter vid startbatteriet skulle vara sönder, visar den ändå, på displayen, hur mycket batterikapacitet jag har i startbatteriet ?

Men jag ska kolla denna och återkomma.
Jag kan tillägga att när jag mäter utgående ledning från EBL;en så ligger även den på drygt 11v och ca 13.5 volt till bodelen. det var därför jag undrade om det var reläet på EBL;en som strulade. Relät sitter mitt emellan dessa utgående ledningar.
Nu är inte jag expert på el-ritningar men vad jag kan se så ska strömmen gå via reläet till startbatteriet från utgående ledning till bodelen. Jag har säkert läst schemat fel, men jag tror att det förhåller sig så.

Sven-a
 
Senast ändrad:

BibiFricotin

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Hjorted
Sv: Batteriladdare NE186

Min laddare har tidigare laddat båda batterierna, så något är fel nu. Om den säkring du beskriver som sitter vid startbatteriet skulle vara sönder, visar den ändå, på displayen, hur mycket batterikapacitet jag har i startbatteriet ?

Men jag ska kolla denna och återkomma.
Jag kan tillägga att när jag mäter utgående ledning från EBL;en så ligger även den på drygt 11v och ca 13.5 volt till bodelen. det var därför jag undrade om det var reläet på EBL;en som strulade. Relät sitter mitt emellan dessa utgående ledningar.
Nu är inte jag expert på el-ritningar men vad jag kan se så ska strömmen gå via reläet till startbatteriet från utgående ledning till bodelen. Jag har säkert läst schemat fel, men jag tror att det förhåller sig så.

Sven-a
Du har nog rätt. Frågan är vad det är som gör att reläet drar. Om båda batterierna får ström från generatorn när motorn är igång så lär ju reläet fungera då i varje fall. Om fallet är svårlöst kan man ju alltid sätta in en laddare till som enbart laddar startbatteriet då landströmmen är ikopplad.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Batteriladdare NE186

Har kollat "alla" säkringar idag, samma voltstyrka på båda sidor om säkringarna.
Nu har jag laddat bilbatteriet med en Ctec och det fungerar.
Bilen laddar båda batterierna men inte vid 220/230 v spänning:mad:
Och det blir nog som du föreslog, en extra laddare till startbattreriet, troligen billigast också.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Batteriladdare NE186

Visst borde man kunna splitta laddkabeln från laddaren, en till bodelen och en till startbatteriet. säkra upp laddkabeln innan startbatteriet som vanligt.
På så vis laddas ju båda batterierna vid 220/230 v anslutning.
Laddaren ger i vart fall 300 W 20 amp. NE 186.
vad tror ni, batterierna ligger på 95 a, lägger jag även på ett extra bodelsbatteri blir det under 285 A ca.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare NE186

Visst kan du göra det. Tänk bara på att strömmen även går andra vägen när du kopplar ur laddningen. Dvs du kan tömma startbatteriet via elbehovet i bodelen....
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Batteriladdare NE186

Tänkte inte på det:wideeyed:
Jag får fixa någon typ av lätt åtkomlig kontakt för att bryta denna då man åker hemifrån
Men det gäller att komma ihåg det också:twitcy:

Men visst finns det dioder som bara släpper ström i en riktning, du hör vilken expert jag är.:p
Kanske bara fungerar vid låga volt.
 
Senast ändrad:

BibiFricotin

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Hjorted
Sv: Batteriladdare NE186

Ska NE186 ladda startbatteriet också? Min gör det inte men har förutsatt att det inte är avsikten heller, vore trevligt om jag hade fel.
Enl tillverkarens uppgifter så kopplar NE185:an ihop batterierna vid inkopplad landström från och med de kort som är tillverkade efter 27/4 2012, från och med kortspecifikation 1350.185.03.
 

BibiFricotin

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Hjorted
Sv: Batteriladdare NE186

Ja det blir en billig "lösning" där du även har kvar fördelen med den befintliga laddaren som ger 12 V till husbilens förbrukare även om du kopplat ur bodelsbatterierna med huvudbrytaren.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare NE186

Tänkte inte på det:wideeyed:
Jag får fixa någon typ av lätt åtkomlig kontakt för att bryta denna då man åker hemifrån
Men det gäller att komma ihåg det också:twitcy:

Men visst finns det dioder som bara släpper ström i en riktning, du hör vilken expert jag är.:p
Kanske bara fungerar vid låga volt.

Visst kan du använda en diad, men de har ett spänningsfall, ofta runt 0,7 V.
Bäst är ett relä. Använd D+ från generatorn som styrspänning.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Batteriladdare NE186

Ja, jag har tänk i denna riktning också men visste inte hur jag skulle få styrströmmen på rätt sätt.
Bryter eller ansluter denna kontakten med batteriet.
När generatorn laddar/nyckel i tändläge bryts laddningen eller....:confused:
Det är själva inkopplingen på relät i så fall som kan bli lite strulig, eller kan du den utantill. Vanligt relä eller är det någon special:confused:
 
Senast ändrad:

BibiFricotin

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Hjorted
Sv: Batteriladdare NE186

Visst kan du använda en diad, men de har ett spänningsfall, ofta runt 0,7 V.
Bäst är ett relä. Använd D+ från generatorn som styrspänning.
Ett annat sätt att få reläet att dra är att använda 12V från laddaren NE186 om man nu tänker sig denna lösning. Tror dock att en separat laddare till startbatteriets underhållsladdning är att föredra såväl ekonomiskt som funktionsmässigt, speciellt om du har olika specifikationer på batterierna och olika batterityper i bodels och startbatterierna. Laddaren NE186 har bra funktionalitet med EBL.n tex NE 185 och ger via den spänning till förbrukarna även om bodelsbatteriet kopplas ur, den har även en smart "laddalgoritm" som anpassar laddningen till batteriets tillstånd och typ.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Batteriladdare NE186

Ja, jag får nog använda min Cetek, enklast av allt tror jag. dessutom är ju min inbyggda laddare från 2008, så den har ju inte de fördelar de senare laddarna med att koppla ihop batterierna vid landström
Men du/ni ska i alla fall ha tack.:bye:

Sven-A
 
Toppen