• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterifråga

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Har två 100Ah, Yuasa fritidsbatterier (bly) i husbilen. Bara c:a 3 år gamla (nya i ny bil 2019). Jag misstänkte att något inte var ok så jag kopplade bort den ena, laddade upp under mer än ett dygn. Sen gjorde jag ett belastningstest, dvs urladdning med c:a 12-13A. Det höll 1 timme, sen dök spänningen raskt under kritisk nivå. Det betyder att jag får ut max 13Ah av ett 100Ah batteri. Har provat att "rekonda" med Ctek-laddare två gånger. Samma resultat som tidigare.
Nu kollar jag det andra batteriet men misstanken är att det inte kan ha klarat sig det heller.
Har aldrig urladdat batterierna under kritisk nivå, alltid fulladdat, står på laddning när bilen är hemma. Har solpanel på taket så jag har eg. inte upplevt elbrist vid fricamping förrän nu för en vecka sedan, då bilen stod ett dygn eller så i mörker, utan 230V-stolpe.
Känns som att det bara är att kasta batterierna och köpa nya för sidådär 2000kr/styck.
Någon i forumet som tycker att jag kan göra något för att rädda batterierna??
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Det finns ett tricks. Vänd batteriet upp och ner. Laddning hela tiden kan vatten dunsta. kolla Om det finns någon rund övertäkt hål skrapa plasten
då kan man kolla om det fattas batterivatten. Ett andra vanskligt sätt är ladda ur ock ladda omvänt och ladda ur den ladda fullt. Jag vet var frågan är men tippsar ändå. Ett alternativ är ett litium 100 ah motsvarar nästan två bly. har detta märke ett år nu funkar bra. Samma storlek som bly. https://www.amazon.se/solanläggning..._1?keywords=Elfhub&qid=1675280196&sr=8-1&th=1.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Det är bra batteriet enligt flera före mig som köpt dessa , och skrivit i klubben o dessa , jag har inte hunnit använda dessa , men som jag skrev är priset bra och övervakning får man via bluetooth om man väljer dessa som jag gjort, och liten laddare följde med
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är bra batteriet enligt flera före mig som köpt dessa , och skrivit i klubben o dessa , jag har inte hunnit använda dessa , men som jag skrev är priset bra och övervakning får man via bluetooth om man väljer dessa som jag gjort, och liten laddare följde med
Jag gjorde för några år sedan ett misstag att köpa biltema agm batterier på rekommendationer i detta forum, de höll inte alls måttet, enligt mig.
Idag skulle jag inte köpa ett lågbudgetbatteri som bobatteri, oavsett typ, innan jag sett åtminstånde ett kapacitetsstest på batteriet. Att ett batteri är "bra" enligt en del, säger inte mej någonting.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om du inte har plågat batterierna på något sätt och inte laddat ur för mycket ibland, eller haft extrem otur så verkar det underligt att de skall vara dåliga efter bara tre år.
Det kan ju ev. vara bilens batteriladdare som inte är så snäll mot batterierna som den borde vara men det är ju tyvärr svårt att veta.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Batterierna kan ha varit urladdade redan före leveransen av bilen.
Likadant som om de har stått på hyllan för länge i en butik.
Då kan ett eller båda batterierna tagit stryk innan man har fått bilen.
Det kan även vara långa och för klena kablar mellan batterierna. Är de dessutom inte korskopplade med för långa och klena kablar finns en liten risk att ett av batterierna blir laddat på fel sätt. Inverter kan slita på batterierna, snabb urladdning under kort tid.
Det är svårt att veta vad som har hänt precis som Jankro skriver.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Låter som att du har fel inställningar på batteriladdaren. Batterier borde ju hålla längre än så.
//Stewe
Fritidsbatterier håller ca. 500 cykler vid rätt behandling, men då får de aldrig tömmas djupare än 50%, sen ska de underhållsladdas regelbundet, så fort de inte laddas pågår en liten sulfatering/degradering kontinuerligt.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Hej, om du inte har plågat batterierna på något sätt och inte laddat ur för mycket ibland, eller haft extrem otur så verkar det underligt att de skall vara dåliga efter bara tre år.
Det kan ju ev. vara bilens batteriladdare som inte är så snäll mot batterierna som den borde vara men det är ju tyvärr svårt att veta.

M.v.h. JANKRO.
Kan vara något med batteriladdaren i bilen. Visserligen modern och ny men man vet ju aldrig. Värt att kolla
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Kollade tillverkaren hemsida för information om detta billiga LiFePo batteri. Tillverkaren är kinesisk och allt det kommersiella verkar ske genom AliBaba. Specen säger att batteriet går att serie-och parallellkoppla. Max kontinuerlig strömuttag är 100A. Batteriet väger bara 10.5kg.
Den säljs just nu för ca 4000kr vilket ju är imponerande billigt. Det ska bli intressant att följa hur detta batteri fungerar i verkligheten.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns ett trix att rädda gamla blybatterier.
Har testat själv på ett flertal så jag vet att det funkar.

Först laddar man ur batteriet helt, det ska vara så nära noll volt som möjligt.
Sedan tar man en gammal batteriladdare (med trafo, ingen elektronik) och laddar batteriet baklänges.
D.v.s. man ansluter plus till minus och tvärt om.
När batteriet är fullt laddas det ur till noll igen och laddas därefter upp normalt.

Gör därefter ett kapacitetstest. Det kommer vara bättre än innan.
Eventuellt får man upprepa processen ett par gånger.

Vanliga blybatterier, med kork till varje cell, går att tömma ur lösningen.
Spola ur med vanligt vatten.
Fyll på med ny syra och toppa med destillerat vatten.
Det är ett jäkla blaskande med det funkar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har två 100Ah, Yuasa fritidsbatterier (bly) i husbilen. Bara c:a 3 år gamla (nya i ny bil 2019). Jag misstänkte att något inte var ok så jag kopplade bort den ena, laddade upp under mer än ett dygn. Sen gjorde jag ett belastningstest, dvs urladdning med c:a 12-13A. Det höll 1 timme, sen dök spänningen raskt under kritisk nivå. Det betyder att jag får ut max 13Ah av ett 100Ah batteri. Har provat att "rekonda" med Ctek-laddare två gånger. Samma resultat som tidigare.
Nu kollar jag det andra batteriet men misstanken är att det inte kan ha klarat sig det heller.
Har aldrig urladdat batterierna under kritisk nivå, alltid fulladdat, står på laddning när bilen är hemma. Har solpanel på taket så jag har eg. inte upplevt elbrist vid fricamping förrän nu för en vecka sedan, då bilen stod ett dygn eller så i mörker, utan 230V-stolpe.
Känns som att det bara är att kasta batterierna och köpa nya för sidådär 2000kr/styck.
Någon i forumet som tycker att jag kan göra något för att rädda batterierna??

Jag har ingen erfarenhet av Yuasa's fritidsbatterier, däremot har jag köpt ett flertal av deras startbatterier, och de fungerar bra.
Vad som skett med dina batterier är svårt att gissa, men låt kontrollera all laddning innan du byter ut dem.
Det kom tips om Litiumbatterier, men kolla först upp ditt dygnsbehov av energi, innan du eventuellt byter till Litium.
 
Senast ändrad:

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Tack för alla tips.
Jag har nu landat i att Bossings i Linköping ska få kolla på grejerna på måndag. Det kan bli nya batterier eller något helt annat som måste fixas. Håller med om att det är konstigt att nya batterier som aldrig urladdats till kritiska nivåer tidigare och stått på underhållsladdning, kan bli så dåliga så snabbt.
Men i övrigt fungerar allt och när solen lyser så är det som om bekymren med batterierna glöms bort …
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Har två 100Ah, Yuasa fritidsbatterier (bly) i husbilen. Bara c:a 3 år gamla (nya i ny bil 2019). Jag misstänkte att något inte var ok så jag kopplade bort den ena, laddade upp under mer än ett dygn. Sen gjorde jag ett belastningstest, dvs urladdning med c:a 12-13A. Det höll 1 timme, sen dök spänningen raskt under kritisk nivå. Det betyder att jag får ut max 13Ah av ett 100Ah batteri. Har provat att "rekonda" med Ctek-laddare två gånger. Samma resultat som tidigare.
Nu kollar jag det andra batteriet men misstanken är att det inte kan ha klarat sig det heller.
Har aldrig urladdat batterierna under kritisk nivå, alltid fulladdat, står på laddning när bilen är hemma. Har solpanel på taket så jag har eg. inte upplevt elbrist vid fricamping förrän nu för en vecka sedan, då bilen stod ett dygn eller så i mörker, utan 230V-stolpe.
Känns som att det bara är att kasta batterierna och köpa nya för sidådär 2000kr/styck.
Någon i forumet som tycker att jag kan göra något för att rädda batterierna??
Yuasa batterier ska ju vara "märkesbatterier", och är väl i stort sett helt förhärskande på MC - batterier (Kanske p.g.a. att MC tillverkningen till största delen sker i Asien), men min erfarenhet av just MC batteri av nämnda fabrikat, är att de mycket väl kan vara färdiga för återvinningen redan efter 2-3 år!

Alltså så kan nog mycket väl båda dina batterier gett upp av sig själva.
Om det nu är så, och du inte vill göra stora hål i kassan och uppgradera till Gel eller Litium, så överväg Biltemas batterier, betydligt billigare än s.k. märkesbatterier men f.f. ändå med garanti. Håller de garantitiden ut, och lite till, så blir det i längden billigare än dubbelt så dyra märkesbatteri, om de ändå inte heller håller längre!

Efter erfarenhet med vår förra husbil, där ett bodelsbatteri som föregående ägare hade bytt ett par år tidigare (jag vill minnas det var just ett Yuasa), gav upp under semesterresan, så chansade jag själv med ett Biltema vår "nya" Adria.
Bodelsbatteriet som var monterat i den var alldeles för litet, och därför bytte jag ut det mot ett större Biltema som än så länge fungerar över förväntan. De hade ett 120Ah som precis får plats i det utrymme som är avsett för bodelsbatteri.
Sedan får framtiden utvisa om det räcker och håller, men efter att tittat på ombyggnad för litium med allt vad det innebär av ombyggnader i laddsystem (och följande kostnader utöver batterierna), så fick det bli ett Biltema tills vidare. Det är i alla fall inte dyrare än att man kan kasta ut det igen utan att behöva gräma sig.
 
Toppen