• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Balansera 2x6V AGM?

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ska inte behövas om de är likadana och lika gamla.
2 seriekopplade 6 V är bättre än 2 parallellkopplade 12 V eftersom de seriekopplade laddas och laddas ur precis lika mycket, vilket är svårare att uppnå med parallellkoppling
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Blysyra-batterier balanserar sig själv om man tar det lite piano och sänker till laddspänningen för underhållsladdning. Men om det är stor obalans kan det ta många timmar eftersom det går in så lite ström. Har man bråttom, och har en laddare för 6V-batterier kan man ladda det urladdade batteriet individuellt.

Ett annat lite bonnigt sätt att balansera är att koppla loss batterierna från elsystemet, och ta bort seriekopplingskabeln. Därefter tar man ett par startkablar och parallellkopplar batterierna en stund.

Men har batterierna laddats ur och laddats några gånger tillsammans som västkustcamparen beskriver skall det inte behöva balanseras.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ska inte behövas om de är likadana och lika gamla.
2 seriekopplade 6 V är bättre än 2 parallellkopplade 12 V eftersom de seriekopplade laddas och laddas ur precis lika mycket, vilket är svårare att uppnå med parallellkoppling

Japp, det är därför jag installerar 2 x 435 Ah 6v AGM.
 
Toppen