• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bakplåtspapper?

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hej,
undrar om någon kan ge mig info om man kan använda bakplåtspapper i ugnen som går på gasol (utan att det brinner upp)?
Om inte finns det något annat att använda för att skydda plåtarna att bli "kladdiga"? mvh Inger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bakplåtspapper?

Vi har i 3 år brukt brune teflon ark fra kjøkenavdelingen hos Clas O. i vår ovn.

En må passe på en ting - arket må ikke dekke over flammefeltet bakerst i ovnen. Om en oljer arket før første bruk slik det står på pakken så holder ett ark i mange år og kan diskes enkelt.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bakplåtspapper?

Vi använder siliconunderlägg, som vi köpte på Clas O. JAg har klippt till dom, så dom passar i formen till ugnen och på så vis är det aldrig risk att underlägget hamnar över lågan. FAst jag undrar om silicone är brännbart - tror inte det, men jag har ingen lust att testa heller...:twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bakplåtspapper?

De grå siliconarkene smelter ved ca 350°, dvs. litt før aluminium. de brune teflonarkene kan forvitre ved ca. 400° - evt. olje eller fett brenner før dette.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Bakplåtspapper?

Vi använder aluminiumfolie i vår gasolugn, vid behov smörjer vi den med lite olja eller flytande margarin, funkar bra tycker vi.

//Tommy
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Bakplåtspapper?

Jag använder vanligt bakplåtspapper men aktar så att det inte är för långt bak i ugnen för då brinner det ;)
/Cecilia
 
F

F.d. 8126

Guest
Sv: Bakplåtspapper?

Vi använder också vanligt bakplåtspapper som får klippas till så det håller sig på mattan, inom kanterna på ugnsformen alltså. Jag är inte rädd för lite disk, som min mormor alltid så stolt framhöll, men i bilen föredrar jag bakplåtspapper i just papper. :bock:
 
Toppen