• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bakaxellast

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Jag har en fråga som kanske någon kan svara på när det gäller vikt. Min bil har en totalvikt som är tillräcklig men när jag väger den så ser jag att vikten på bakaxeln är 150 kg för mycket. Vad säger polisen om detta? Totalvikten på bilen är 3850 kg och där finns det bra med marginal. Jag har däck med belastningsindex som klarar den höga belastningen, Bryr sig polisen om axeltryck överhuvud taget? Det viktiga är väl iaf att inte överstiga max lastvikt.
/Nils
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Om dom skulle kolla blir påföljden enligt nedan:

AXELTRYCK
175 Motordrivet fordon brukats trots att högsta tillåtna axeltryck överskridits med
A 1-10% 1500:-
B 11-20% 2000:-
C 21-30% 2500:-
D 31-40% 3000:-
E 41-50% 4000:-
Anm: 51% och däröver rapport till åklagare.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Nästa fråga.
Gäller det fordon som går under beteckningen personbilar också?

Om man går in på transportstyrelsen finns inga axelvikter utskrivna på personbilar, bara totalvikten.

Krister
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Men det är ju den skylten som visar vad jag får lasta och enl. den har jag för mycket på bakaxeln. Frågan var vad polisen säger om överlasten bak, (inte vad hela bilen väger)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Om dom skulle kolla blir påföljden enligt nedan:

AXELTRYCK
175 Motordrivet fordon brukats trots att högsta tillåtna axeltryck överskridits med
A 1-10% 1500:-
B 11-20% 2000:-
C 21-30% 2500:-
D 31-40% 3000:-
E 41-50% 4000:-
Anm: 51% och däröver rapport till åklagare.

Var är denna tabell hämtad någonstans? I vilket sammanhang är den upprättad och för vilken paragraf gäller den för? Jag frågar därför att min tolkning är att förare av fordon med överlast endast kan straffas för att ha överskridit maximilasten (Trafikförordningen 4 kap.4 §) förutom i det fallet att denne brutit mot bärighetklass (TrF 4 kap.12 §) eller en lokal trafikföreskrift (TrF 4 kap. 10 §). Bärighetsklasser gäller för fordon från 10 ton och uppåt. Sedan finns det en Lag om överlastavgift (SFS 1972:435) som vi kan lämna utan avseende då en endast gäller lastbilar, bussar och några andra udda fordon.

Rätta mig om jag har fel.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Sedan finns det en Lag om överlastavgift (SFS 1972:435) som vi kan lämna utan avseende då en endast gäller lastbilar, bussar och några andra udda fordon.
En del husbilar är lastbilar (t.ex. min :)), då gäller väl denna lag.
Men den är nog tänkt för tungviktare:
"2 § Har högsta tillåtna axeltryck, boggitryck eller trippelaxeltryck överskridits, avrundas överlasten för varje axel, boggi eller trippelaxel till närmast lägre, hela hundratal kilogram. Vidare dras för varje axel av 1 000 kilogram."

/Ingvar
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Var är denna tabell hämtad någonstans? I vilket sammanhang är den upprättad och för vilken paragraf gäller den för? Jag frågar därför att min tolkning är att förare av fordon med överlast endast kan straffas för att ha överskridit maximilasten (Trafikförordningen 4 kap.4 §) förutom i det fallet att denne brutit mot bärighetklass (TrF 4 kap.12 §) eller en lokal trafikföreskrift (TrF 4 kap. 10 §). Bärighetsklasser gäller för fordon från 10 ton och uppåt. Sedan finns det en Lag om överlastavgift (SFS 1972:435) som vi kan lämna utan avseende då en endast gäller lastbilar, bussar och några andra udda fordon.

Rätta mig om jag har fel.

Tabellen är baserad på åklagarmyndighetens ordningsbotskatalog.
Ordningsbotskatalog

När det gäller axeltryck så är det längst ner i bilaga 01 Trafikförordningen.
https://www.aklagare.se/globalasset.../ordningsbot-bilaga-01-trafikforordningen.pdf

Men som sagt, det är ändå den enskilde polisen som beslutar om boten.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Vilket lagrum gäller då, enligt dig för överlastavgift avseende husbilar?

Överlastavgift kan inte tas ut för husbilar då de flesta husbilar är personbilar. Lag om överlastavgift gäller bara lastbilar, bussar och några andra udda fordon. I det fall husbilen är en lastbil är det enligt mig inte aktuellt med någon överlastavgift då regelverket avser betydligt tyngre fordon. Enligt 2 § ska man vid beräkningen avrunda till närmast lägre 100-tal kg och sedan dra av 1000 kg för varje axel. Kanske det finns någon stor lastbilsregistrerad husbil som skulle kunna omfattas av reglerna i om överlastavgift, men det ska jag vara osagt.

Däremot kan förare av alla husbilar, så som motordrivet fordon, straffas med böter enligt Trafikförordningen, 4 kap. 4 § och 14 kap. 3 §, om maximilasten överskrids. Även ägaren till husbilen kan straffas med böter under vissa omständigheter.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Tabellen är baserad på åklagarmyndighetens ordningsbotskatalog.
Ordningsbotskatalog

När det gäller axeltryck så är det längst ner i bilaga 01 Trafikförordningen.
https://www.aklagare.se/globalasset.../ordningsbot-bilaga-01-trafikforordningen.pdf

Men som sagt, det är ändå den enskilde polisen som beslutar om boten.

Tack för länken. När jag läser i rutan om bötesbeloppen i bilagan till ordningsbotskatalogen om axeltryck etc, som jag förstår att du avser, ser jag att det står: Brott mot "4 kap 12 § alt. 10 kap 1 § 19p och lokaltrafikföreskrift eller 10 kap 14 § 2 p".

4 kap 12 § avser regler med bärighetsklasser där minsta belastning är 10 ton. 10 kap avser lokala trafikföreskrifter där vissa vägar, vägsträckor eller områden har begränsats vad gäller belastningen.

Det är rutan två snäpp ovanför i bilagan till ordningsbotskatalogen (Nr 11.1) som kan användas vid färd där lokal föreskrift saknas som jag ser det.

Den kontrollerande polismannen har möjligheter att i vissa fall lämna rapporteftergift vid upptäckta brott, men då ska den brottsliga handlingen avbrytas, i det här fallet avlastning. Botens storlek kan man nog inte påverka.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Trots att tråden visats 1225 gånger så är det ingen som protesterat mot innehållen i mina inlägg. Nästan inga som verkar hålla med heller. Är frågan inte intressant?

Man kan dock vidare fråga sig, om mina påståenden stämmer, om inte polisen har möjligheter att agera om lastningen påverkar axeltrycket på så sätt är som sacce helt riktigt relaterar till i sitt inlägg. Här kan man kanske hänvisa till trafikförordningen 3 kap. 80 § där det står att last generellt inte får medföras i eller på ett fordon om den kan exempelvis medföra en fara för person eller försvåra körningen av fordonet med flera. En kraftig överlast av en axel kan nog innebära sådan fara eller risk. Här torde polismannens bedömning vara av avgörande värde.

Men åter igen, rätta mig om jag har fel.
 
Toppen