Bahia och resan ner?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Skulle vilja veta om det finns några svenskar som bor på Bahia nu och hur läget är med baren toaletter och dusch och om de finns resauranger öppna. Sen skulle det vara intressant att veta hur det har gått att köra ner, mer än 30mil är ju jobbigt man kan ju inte gärna ha transit utan att sova genom europa och har trafiken minskat.

bomaud

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2021
Skulle vilja veta om det finns några svenskar som bor på Bahia nu och hur läget är med baren toaletter och dusch och om de finns resauranger öppna. Sen skulle det vara intressant att veta hur det har gått att köra ner, mer än 30mil är ju jobbigt man kan ju inte gärna ha transit utan att sova genom europa och har trafiken minskat.
Hej
Här på Bahia är allt lugnt och bra. Förra veckan sa Martin att det var ca 50 % beläggning inkl årsplatserna så här är inte trångt. 30 % av toaletter och duschar är stängda , polen öppen och varm , baren är flyttad till piscinan. Nere på stan är allt nästan som vanligt med öppna restauranger och affärer. Utegångsförbud från 23 till 06 och munskydd på utom när man äter/dricker samt att alla är noggranna med avstånd och handsprit.
Lite kalla vindar denna helg men solen värmer och snustorrt i regnmätaren.
// Bosse

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Ja då är det ju full beboligt Två år i rad har jag ju kört idag den 6/12 varit framme den 15/12.
Ja det verkar ha varit lite dåligt väder över hela spanien den sista tiden. I frankrike har det varit minus på den väg jag brukar köra betalväg från luxemburg och ner hemma 4grader och det är ju lite knepigt var samma i vintras var kallare nätter än i sverige hemma ibland. Men solen och ljuset betyder mycket.IMG_20200128_134032.jpg

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Ja idag känns det speciellt svårt gifte mej 7/12 1973 det värsta och sämsta jag gjort i mitt liv.
Förra året var jag på greven och mådde bara med en stor scnitsel och öl innan nästa arbetspass söderut.
Här halvägs genom frankrike på gratisplats i en park.

IMG_20191209_174838.jpg

Sen Avigonon en camping på en ö som som Siv tipsade mej om och som blivit en återkommande plats på väg dit och hem.
SAM_0924.JPG

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2021
Bengtic... Tycker att du ska göra det du känner för och om du känner dig trygg i det beslut du ska ta så gör det. Förstår att det kan va jobbigt i Lilla Finspång i vinter mörkret. (Trivdes inte i Finspång ens på sommaren) Kan man ändra på det och få lite värme och framförallt ljus så hade jag valt det alla gånger i veckan. Tyvärr har jag några år kvar som slav i Sverige. Men lever jag och har hälsan i Behåll så tänker vi spendera våra vinterrar på varmare breddgrader.

Lycka till!!

claes

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1983
Medlemskap
2021
Ja då är det ju full beboligt Två år i rad har jag ju kört idag den 6/12 varit framme den 15/12.
Ja det verkar ha varit lite dåligt väder över hela spanien den sista tiden. I frankrike har det varit minus på den väg jag brukar köra betalväg från luxemburg och ner hemma 4grader och det är ju lite knepigt var samma i vintras var kallare nätter än i sverige hemma ibland. Men solen och ljuset betyder mycket.Visa bilaga 203352
Ser Gött ut

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Mina nära vänner vet allt men jag skriver inte sånt på ett forum men får tacka för intresset. Har insett att denna vinter är en förlorad tid pga corona. Bara att gilla läget och stå ut. När de som är mer erfarna stannar hemma så är det bäst att inte låta paniken härska utan se det som ett sätt att behålla livhanken. Vi har inte sett toppen på isberget ca två veckor efter jul och nyår är det inte bara stabsläge som gäller utan även katastrofläge.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Man håller ju på att ordna en fest i santa pola och den strider ju mot de regler som finns, när jag ställde frågan hur man tänkte så tog man bara bort frågan. Det måste vara väldigt besvärande och jag tycker det är tråkigt att festglada svenskar på bahia inte har för avsikt att noggrant följa de regler som gäller i ett land de gästar. Om ca två -tre veckor räknar jag med betydligt fler smittade och då kan vi räkna med att dödskurvan stiger brantare. Inte särskilt svårt att genom ett överslag extrapolera smitt och dödstalen. Enligt rapporter från USA har ju dödligheten ökat i åldern 25-40år som man trott var ganska säkra men det kan ju vara en mutering.
Detta håller på att bli som spanska sjukan det finns ju så mycket fler människor i världen nu så jag räknar klart med minst 10milj--20,30miljoner döda och redan nu döljer man ju dödstalen av propagandaskäl. Vaccinering kommer inte hinna med att stoppa en ständigt accelerande dödskurva. I Skandinavien tror jag vi har en mycket bättre chans om vi hjälps åt eftersom vi är relativt glesbefolkade.
Jag är helt övertygad att det var ett bra beslut att inte åka ner och jag har ju fått några råd också.
När en sån erfaren människa som Los Suecos vänder hem då börjar man verkligen fundera.
Jag hoppas verkligen att inte Bahia får ett utbrott och speciellt är ju att man är äldre och umgås en hel del så det kan fort bli illa. Jag brukar ju vara en pessimist som målar fan på väggen men ingen skulle vara gladare än jag om jag skulle få fel.
Kommer ihåg en liten film där man hade ett rum fullt med råttfällor laddade med pingpongbollar sen utlöste man en som utlöste nästa och det hela ökade fruktansvärt fort tills hela luften var full med bollar. Det är vad som händer med ett virus man kan kanske inte stoppa det men man försöker minska spridningshastigheten. Det fanns ett rum i en källare där man ställt ner gamla bildrör från skrotade tvapparater, ett exploderade och alla exploderade och väggarna var precis förstörda, hade någon varit där hade han dött. Samma princip.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2022
Det fanns ett rum i en källare där man ställt ner gamla bildrör från skrotade tvapparater, ett exploderade och alla exploderade och väggarna var precis förstörda, hade någon varit där hade han dött.
Eftersom bildrör inte exploderar, utan imploderar, tror jag detta är en skröna.

Råttfälleexemplet köper jag dock helt...

Pålle

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Eftersom bildrör inte exploderar, utan imploderar, tror jag detta är en skröna.

Råttfälleexemplet köper jag dock helt...

Pålle
Jag vet att de imploderar men resultatet bli oftast detsamma eftersom glaset pga av trycket kastas inåt passerar förbi och ut på andra sidan. Vi körde ut tvapparater på tippen sen slängde vi sten på dem och speciellt en gång small det ordentligt och det sprutade glasbitar rakt igenom bakstycket.
Hände regelbundet på luxor att färgtv trillade av rullbanan och då small det ordentligt. Var ju en spärr som skulle stoppa apparaterna men ibland var det en hel massa som kom och det blev ett förskräckligt tryck. Jag fattade aldrig att man inte tog tag i det, eftersom det var ganska farligt. Trycket lär vara 3,5ton på ett rör beroende på storleken. Har jobbat 10år i branchen.

Toppen