Man håller ju på att ordna en fest i santa pola och den strider ju mot de regler som finns, när jag ställde frågan hur man tänkte så tog man bara bort frågan. Det måste vara väldigt besvärande och jag tycker det är tråkigt att festglada svenskar på bahia inte har för avsikt att noggrant följa de regler som gäller i ett land de gästar. Om ca två -tre veckor räknar jag med betydligt fler smittade och då kan vi räkna med att dödskurvan stiger brantare. Inte särskilt svårt att genom ett överslag extrapolera smitt och dödstalen. Enligt rapporter från USA har ju dödligheten ökat i åldern 25-40år som man trott var ganska säkra men det kan ju vara en mutering.
Detta håller på att bli som spanska sjukan det finns ju så mycket fler människor i världen nu så jag räknar klart med minst 10milj--20,30miljoner döda och redan nu döljer man ju dödstalen av propagandaskäl. Vaccinering kommer inte hinna med att stoppa en ständigt accelerande dödskurva. I Skandinavien tror jag vi har en mycket bättre chans om vi hjälps åt eftersom vi är relativt glesbefolkade.
Jag är helt övertygad att det var ett bra beslut att inte åka ner och jag har ju fått några råd också.
När en sån erfaren människa som Los Suecos vänder hem då börjar man verkligen fundera.
Jag hoppas verkligen att inte Bahia får ett utbrott och speciellt är ju att man är äldre och umgås en hel del så det kan fort bli illa. Jag brukar ju vara en pessimist som målar fan på väggen men ingen skulle vara gladare än jag om jag skulle få fel.
Kommer ihåg en liten film där man hade ett rum fullt med råttfällor laddade med pingpongbollar sen utlöste man en som utlöste nästa och det hela ökade fruktansvärt fort tills hela luften var full med bollar. Det är vad som händer med ett virus man kan kanske inte stoppa det men man försöker minska spridningshastigheten. Det fanns ett rum i en källare där man ställt ner gamla bildrör från skrotade tvapparater, ett exploderade och alla exploderade och väggarna var precis förstörda, hade någon varit där hade han dött. Samma princip.