• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bacontest

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har nu gått igenom de baconsorter som jag har hittat i matvarubutikerna.

Möjligen har Coop något märke jag inte känner till. (Coop i Alingsås är så stort att det passar bättre för inomhuspromenader än matköp).

Jag börjar från botten.

3. Eldorado, föga överraskande

2. Scan, Garant och Tulip. Dessa tre tycks ha en väldigt ojämn produktion men oftast innehåller de mycket socker som karamelliseras i pannan vilket gör att det efterföljande ägget lätt fastnar i geggan.

1. And the winner is.... ...... ...... ...... ...... Lidl! (!)
Mycket gott bacon, lättstekt och trevligt, lite socker. Det är t.o.m. rökt (lättrökt) vilket de andra sorterna inte är längre.

Detta är min uppfattning! Synpunkter, någon?

Jappe

PS.
If you don't get your bacon every morning
there will be a lot of pain and mourning
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bacontest

Naturligtvis, men sådant hittar man inte överallt. Det finns säkert utmärkt bacon på andra håll i landet också men här nere i Västsverige hittar jag inget sådant, inte ens på Eko-slakteriet på Orust. Deras bacon imponerade inte på mig. Överhuvudtaget tycks baconintresset vara ringa i det här landet vilket mer eller mindre uppmanar slakterierna till billig produktion, tyvärr!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bacontest

Det kan man tro men så är det inte.

Jag är normalt inte någon "Lidl-lover" men Enebacken har några bra produkter. Falukorven och färdigköttbullarna är också bra, om inte rentav bäst i de genrerna. Mamma Scans köttbullar har inte en chans mot Enebackens och Garants köttbullar. Där är det skillnad i kvalitet, köttinnehåll exempelvis.

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bacontest

Har en bild av Jappe att den mannen skulle aldrig stoppa en Eldorado-produkt i munnen.
Hört att vissa har problem att få husdjuren att äta dessa produkter.

Instämmer även med Hianders, Siljans Chark - Start har vi här också, och de är svårslagna. :)

Kul annars med Lidl som kan sticka ut då och då med ett "guldkorn" :)
handlar dock i princip aldrig där (ännu), blir väl den dan man ska leva på en löjlig pension :(
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Bacontest

Hej i sommarvärmen ! Säger som någon om Siljan Chark, att säger bara Carlströms Kött & Chark i Västerås med många fina och framförallt egenproducerade produkter bacon, korv samt "lättrökta karreskivor" att grilla, man tar dessutom sina råvaror från lokala bönder, gott gott i gott gott som man sa i en gammal reklam. Detta ställe kan varmt rekommenderas till alla som passerar V:ås, kolla även Carlströms Kött & Chark i VästerÃ¥s - din lokala leverantör av högkvalitativa kött- och charkprodukter en fin sommar med riktig Engelsk frukost önskar
Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Bacontest

Lägger in ett tips till även om det inte passar trådens ursprung.
De som får chansen att handla hos Viktor Olsson ska definitivt ta den. Det är stor skillnad på kött och kött, korv och korv etc.
Det som kommer från Viktor Olsson är väldigt mört och fint.
Om Oss | Wiktor Olssons
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Bacontest

Finns även kalkonbacon från Ingelstakalkon. Väldigt gott och finns även i dem stora affärskedjorna. Inte bara i deras egna butiker.

Jörgen
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Bacontest

Även vi med en bra pension unnar oss Lidl's fina produkter!
Deras "Falukorvsring" slår allt svenskproducerat i den grenen. Skulle svenska producenter minska mängden potatismjöl i sina korvprodukter skulle det främja deras smak. Men så länge det blir en vit smörja på kniven avstår vi från svensk falukorv!
:yes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Bacontest

...Kul annars med Lidl som kan sticka ut då och då med ett "guldkorn" :)
handlar dock i princip aldrig där (ännu), blir väl den dan man ska leva på en löjlig pension :(

Så tänkte jag också fram tills för några år sedan. Lidl var något man bara kunde tänka sig att gå till om det var under pistolhot.

Efter att till slut ha kört över mina fördomar och testat lite har jag märkt att det finns massor med ”guldkorn” hos Lidl. Inte bara billigare produkter utan även bättre.
Sambon vägrade nästan åka till Lidl fram till för ett år sedan (hon är inte lika pigg på att utmana sina fördomar) men nu kan även hon komma med förslaget att vi skall åka dit och handla.

Glassen – suveränt god och även billig
Smörgåspålägg och korv
Godis – Vanligt svennegodis och även annat. Billigt OCH gott
Muslin – Proppfull med allt det som våra vanliga märken alltid snålar med.
Flytande tvättmedel
Kasslern
En del frysta rätter
+ annat som jag glömt

Så slåss mot dina fördomar och låt inte bristen på pengar vara det som får dig att våga testa. ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bacontest

Så tänkte jag också fram tills för några år sedan. Lidl var något man bara kunde tänka sig att gå till om det var under pistolhot.

Efter att till slut ha kört över mina fördomar och testat lite har jag märkt att det finns massor med ”guldkorn” hos Lidl. Inte bara billigare produkter utan även bättre.
Sambon vägrade nästan åka till Lidl fram till för ett år sedan (hon är inte lika pigg på att utmana sina fördomar) men nu kan även hon komma med förslaget att vi skall åka dit och handla.

Glassen – suveränt god och även billig
Smörgåspålägg och korv
Godis – Vanligt svennegodis och även annat. Billigt OCH gott
Muslin – Proppfull med allt det som våra vanliga märken alltid snålar med.
Flytande tvättmedel
Kasslern
En del frysta rätter
+ annat som jag glömt

Så slåss mot dina fördomar och låt inte bristen på pengar vara det som får dig att våga testa. ;)

jodå nog provar jag lidl allt, men jag sitter som du satt, med en sambo som "Lidl-vägrar" :(
 
F

F.d. 56455

Guest
Sv: Bacontest

Hej i sommarvärmen ! Säger som någon om Siljan Chark, att säger bara Carlströms Kött & Chark i Västerås med många fina och framförallt egenproducerade produkter bacon, korv samt "lättrökta karreskivor" att grilla, man tar dessutom sina råvaror från lokala bönder, gott gott i gott gott som man sa i en gammal reklam. Detta ställe kan varmt rekommenderas till alla som passerar V:ås, kolla även Carlströms Kött & Chark i VästerÃ¥s - din lokala leverantör av högkvalitativa kött- och charkprodukter en fin sommar med riktig Engelsk frukost önskar
Hasse & Ingegerd

Tack, ska vara i V-ås ons-tors. Får se om jag kan få skjuts ditt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bacontest

Har en bild av Jappe att den mannen skulle aldrig stoppa en Eldorado-produkt i munnen.
Hört att vissa har problem att få husdjuren att äta dessa produkter.

Det finns ljusglimtar i Eldoradomörkret! Deras haricots verts är klart bäst i frysdisken. Nu när jag har bott på vischan ett tag och har sett hur de stackars potatisplantorna (och alla andra djur och växter i närheten) utsätts för ständiga besprutningar med Roundup och liknande så har jag helt slutat med att äta den förr så angenäma knölen. Jag gör numera som fransmännen, äter haricots verts i stället för potatis. Bättre på alla sätt!

Jappe
 
F

F.d. 56455

Guest
Sv: Bacontest

Jag var till Lidl och köpte både Bacon och Lammkorv idag. Har även köpt deras köttbullar och korvar och är helt nöjd, även med deras glassar.
Betr. Lidl skäms jag inte alls för att gå dit, (är pensionär) och har inget problem med ekonomin:) Har upptäckt en hel del godbitar och de håller också bra priser.
Det vi kan känna oss trygga med är att Lidl finns på många platser i Europa så det är inga skräp produkter de tillhandahåller.
Hur många butiker har ICA och Coop m.fl. ute i Europa?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bacontest

Prova Lidl's grytbitar (de i kartong) Svenskt kött, mört så det trillar isär. Inte billigt men väl värt pengarna och man behöver inte skära bort några senor eller hinnor.
Perfekt till en Burgundisk köttgryta.
Nä, nu blir jag hungrig.
:mat::mat::mat:
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Bacontest

Jag har nu gått igenom de baconsorter som jag har hittat i matvarubutikerna.

Möjligen har Coop något märke jag inte känner till. (Coop i Alingsås är så stort att det passar bättre för inomhuspromenader än matköp).

Jag börjar från botten.

3. Eldorado, föga överraskande

2. Scan, Garant och Tulip. Dessa tre tycks ha en väldigt ojämn produktion men oftast innehåller de mycket socker som karamelliseras i pannan vilket gör att det efterföljande ägget lätt fastnar i geggan.

1. And the winner is.... ...... ...... ...... ...... Lidl! (!)
Mycket gott bacon, lättstekt och trevligt, lite socker. Det är t.o.m. rökt (lättrökt) vilket de andra sorterna inte är längre.

Detta är min uppfattning! Synpunkter, någon?

Jappe

PS.
If you don't get your bacon every morning
there will be a lot of pain and mourning

Jag tycker inte man hittar bra bacon i Sverige. Har inte testat Lidels. Men Svenskt bacon ligger typiskt och kokar i avgående vätska (insprutad saltlösning ?) innan det börjar få färg, och efter stekningen är stekpannans botten alldeles kletig. Köper jag däremot bacon i Spanien eller i USA börjag baconet däremot steka direkt utan att någon vätska kokar bort, och det blir dessutom fin stekyta och kan lätt knaperstekar. Jag tror Sverige har väldigt generösa regler map insprutning av saltlösning.
ERIKPER
 
Toppen