• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Backkamera för första gången

Ollblo

HBK Intresserad
Kommun
Stockholm
Vi har skaffat en plåtis med backkamera, radio, gps, handsfree. Enheten är en Kenwood. Det har visat sig att den drivs utan att tändningen är påslagen. Det betyder att vi måste stänga av enheten manuellt innan vi lämnar plåtisen en längre tid annars finns risk för att startbatteriet töms. Vilket det gjorde för oss andra veckan på parkeringen hemma. Vi hade alltså glömt (eller inte fattat) att vi måste stänga enheten manuellt. Gör vi något fel? Är enheten felinstallerad? Är vi ensamma om detta?

Jag uppfattar det som felkopplat, undantaget radion som bör fungera utan påslagen tändning om det är möjligt.

I min bil sitter det en brytare till vänster om växelspaken där det i läge 1 är radion på när tändningen är på, i läge 2 är radion på när tändningen är av.

Bilagor

• 20251113_081952.webp
    20251113_081952.webp
    1,7 MB · Visningar: 11
Backkameran borde vara kopplad så att när backväxeln läggs i så aktiveras kameran. Givetvis när du har motorn igång.

Man kan även göra som jag gjorde för många år sedan, jag matar stereo, subwoofer, Navigator, backkamera, samt några ladduttag från bobatteriet via en egen brytare vid förarplatsen.
Ingen kringutrustning bör belasta startbatteriet, det är prioriterat för start.

Backkameran borde vara ständigt igång, så du vid varje tillfälle kan se vad som händer bakom bilen. Självklart med strömbrytare så du kan stänga av vid behov.

Vi har skaffat en plåtis med backkamera, radio, gps, handsfree. Enheten är en Kenwood. Det har visat sig att den drivs utan att tändningen är påslagen. Det betyder att vi måste stänga av enheten manuellt innan vi lämnar plåtisen en längre tid annars finns risk för att startbatteriet töms. Vilket det gjorde för oss andra veckan på parkeringen hemma. Vi hade alltså glömt (eller inte fattat) att vi måste stänga enheten manuellt. Gör vi något fel? Är enheten felinstallerad? Är vi ensamma om detta?
Som många skriver är det inte ok. På vår Hobby drivs vår Androidenhet med stereo, navigator, ladduttag i instrumentpanelen, backkamera, mm, från startbatteriet enbart när motorn är igång. Drivs annars från bodelsbatteriet via en touchbrytare i LCD-panelen. Ungefär samma lösning som PeterK har installerat.

Vi har också en Kenwood orginalinstallerad i vår Hymer, den är kopplad mot startbatteriet och måste slås ifrån manuellt. Tyvärr drar enheten ganska mycket ström även när den är frånslagen via den knapp som finns på enheten då den endast går ner i någon form av standby läge, så jag har i listan att koppla den till bodelsbatteriet. En knapp som bryter standby matningen är inget alternativ då den tappar alltför många inställningar.

Hälsningar
Peter

Vi har också en Kenwood orginalinstallerad i vår Hymer, den är kopplad mot startbatteriet och måste slås ifrån manuellt. Tyvärr drar enheten ganska mycket ström även när den är frånslagen via den knapp som finns på enheten då den endast går ner i någon form av standby läge, så jag har i listan att koppla den till bodelsbatteriet. En knapp som bryter standby matningen är inget alternativ då den tappar alltför många inställningar.

Hälsningar
Peter
Hej Peter. Tack för svar. Detta låter inte bra. Menar du att Kenwooden drar ström från startbatteriet när den är helt avstängd, dvs inga kontrollampor lyser på enheten? //Olle

Hej Peter. Tack för svar. Detta låter inte bra. Menar du att Kenwooden drar ström från startbatteriet när den är helt avstängd, dvs inga kontrollampor lyser på enheten? //Olle
Japp det gör den, men det gör väl i princip alla sådana apparater idag, fast olika mycket. Det krävs för att hålla minnen och få en vettig uppdtartstid om jag förstått saken rätt.

Hälsningar
Peter

I våran bil så startar backkameran när tändningen slås på, och sen ligger den i ända tills vi stänger av bilen. Så den får funka som en vanlig backspegel när vi kör. Då ser man alla som har smygit sig upp i arselet på våran bil. Inte alltid dom syns.

De här kombiapparaterna är i princip precis som en dator eller mobil, så har man gjort vissa personliga inställning så kräver de nog ström för att behålla inställningarna och de har nog i första hand ett stand-by- läge/viloläge som den går ner i som en laptop, troligtvis finns det ett avstängningsläge där den stänger av det mesta som en dator men behåller ström till minnet, de kan också ha nån typ av hårddisk som var vanligt förr, nån form av instruktionsbok är rekommendera så man vet hur den fungerar, de är krångliga apparater oavsett märke.

De här kombiapparaterna är i princip precis som en dator eller mobil, så har man gjort vissa personliga inställning så kräver de nog ström för att behålla inställningarna och de har nog i första hand ett stand-by- läge/viloläge som den går ner i som en laptop, troligtvis finns det ett avstängningsläge där den stänger av det mesta som en dator men behåller ström till minnet, de kan också ha nån typ av hårddisk som var vanligt förr, nån form av instruktionsbok är rekommendera så man vet hur den fungerar, de är krångliga apparater oavsett märke.
Njae, tror snarare de i allt större utsträckning har typ flashminne eller SSD. Min Androidspelare behåller inställningar även om den är strömlös över tid. Precis som en dator. Det är ju mer eller mindre en dator.

Njae, tror snarare de i allt större utsträckning har typ flashminne eller SSD. Min Androidspelare behåller inställningar även om den är strömlös över tid. Precis som en dator. Det är ju mer eller mindre en dator.
Det finns båda varianter, somliga (kanske mest sådana som härstammar från "radiovärlden" och inte "datorvärlden") behöver konstant strömförsörjning också i avstängt läge för att inte tappa minnet. MEN: de skall inte dra mycket ström i det läget, det är enbart minnet som skall hållas vid liv, dvs inte mottagardelen eller förstärkaren eller externa enheter som exempelvis backkamera! Förutsatt att de är klokt byggda och korrekt inkopplade med gul kabel och röd kabel dit de skall.

Tillbaka
Toppen