• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera avståndsvisning?

LPer

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
25403
Medlemskap
2023
Jag har en backkamera av okänt fabrikat (se bild) som är kopplad till en skärm i en Pioneer AVH-X2600BT.
En bild som visar vad som finns bakom visas när jag lägger i backen men tycker det är svårt att bedöma avstånd.
Jag har sett att nyare kameror visar någon typ av avståndsområden så jag tänkte att det finns nog inte i min utrustning från 2014, (Jag har inte ägt bilen som ny utan bara de senaste 2 åren).
Men till min stora förvåning här om dagen när jag backade, visades ett rutmönster på displayen med grön, gul och röd ram.
Mysteriet är att detta endast kom upp en gång och nu är det som innan, dvs. bara en bild utan avståndsområden.
Jag antar att funktionen inte ligger i kameran utan i Pioneer-anläggningen men hittar inget om detta i bruksanvisningen.
Kollade installationsmanualen men det verkar bara vara en RCA-kabel mellan kamera och displayen samt kablar som tydligen leder ström från backljuset till anläggningen som visar att backväxeln är ilagd.
Någon som har en ide om vad detta beror på?
Backkamera2.jpg
 

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Jag skulle ringa någon återförsäljare av Pioneer, tex BRL.
Annars skulle jag kontakta Pioneer.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
På vår bil har vi kameran kopplad till en Alpinestereo och rutmönstret går att få upp eller ta bort om man trycker på skärmen då kamerabilden visas.
 
Toppen