• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa vägen Sthlm-Jokkmokk?

H

Holsten

Guest
Första vintern med hb. Vilken är bästa vägen att köra från Stockholm till Jokkmokk på vintern. Efter kusten till Luleå? Funderar på att göra 2 övernattningar, dvs ca 35 mil/dag. Tacksam för tips om var man kan övernatta.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Hej, om du klickar in på sök i forum så skriv nyckelord :Jookmok : så finns det 7 trådar om resa till Jookmok som det finns mycket matnyttigt i.
Stockholm- Jookmok ca 102 mil.
/Matti
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Första vintern med hb. Vilken är bästa vägen att köra från Stockholm till Jokkmokk på vintern. Efter kusten till Luleå? Funderar på att göra 2 övernattningar, dvs ca 35 mil/dag. Tacksam för tips om var man kan övernatta.
Fördel med att köra inlandet är väl att man får lite mer vinterväglag, lite mindre saltade vägar. Nackdelen kan ju vara brist på viltstängsel. Kör du kusten så kan du ju svänga vänster redan i Piteå och köra över Älvsbyn, det skulle nog jag gjort. Tänkte ni fricampa eller hitta campingar?
 
H

Holsten

Guest
Tack för tipset "turbin". Kan dock inte hitta någon som beskriver bästa vägval från Sthlm. TomTom och Google Map ger flera alternativ. Vill åka på vägar som är så "säkra" som möjligt och det säger inte navigatorena något om.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Tack för tipset "turbin". Kan dock inte hitta någon som beskriver bästa vägval från Sthlm. TomTom och Google Map ger flera alternativ. Vill åka på vägar som är så "säkra" som möjligt och det säger inte navigatorena något om.
Om det är säkra vägar du är ute efter då är det definitivt kusten och E4:an, och vänster i antingen Piteå eller Luleå.
 
H

Holsten

Guest
Tack "Burstnersolano". Arctic Camp i Jokkmokk. Bokat 4 nätter. På vägen upp har jag inte planerat något än. Fricamp om vi inte hittar något annat lämpligt.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vinteröppna Campingar.
Sundsvall Camping, Norrstigen 15, 854 68 Sundsvall,Skellefteå Camping, Mossgatan
931 70 Skellefteå, I-Övik finns en fin vinteröppen ställplats med el,toa mm.(Ornskoldsviks-gasthamn)

LPG Gasol finns; (byta tuber går på många ställen även i Jokkmokk)
Gävle: Gasolfyllarna, Utmarksvägen 21 80291 Gävle (lat/lng; 60,65766 17,185332
alt. (N 60 ⁰ 39’27,58 ” E 17⁰11’ 7,2 ”)
Sundsvall; Gasoldepå Fyllnadsdepå, Svartvik Hyvelvägen 8 86233 Kvisselby (lat/lng 62,3157 17,37231 alt. (N 62⁰ 18’ 56,52” E 17⁰ 22’ 20,32”)
Piteå; OK/Q8 Oktanvägen 4 941 38 Piteå (lat/lng 65.318809, 21,43557
alt (N 65⁰ 19’ 7,71” E 21⁰26’ 8,05”)
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Hej
Har varit i Luleå över nyår, körde från Göteborg och körde inlandet. Det är inget jag rekommenderar på vintern. Är inte vägarna helt renplogade så är det ett elände med husbil. Vägen blir som en ”tvättbräda” med hårda iskanter. Jag har varit i Jokkmokk 2108 och då valde vi E4 till Luleå. Var i princip bra väg från Luleå upp mot Boden. Sista biten från Boden var lite sämre.
 
Toppen