• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa sättet att tvätta sin husbil

F

F.d. 6638

Guest
Hej!

Funderar på vilket tvätt sätt som är det mest skonsamma mot husbilen.
- Högtryck
- Borste
- Förhand med svamp.

Klarar tätningar runt fönster, skarvar etc.. högtryck?, eller man kanske skall försöka sikta bort från gummi/silikon eller vad det är?.

Har sett på en del andra nya husbilar, att det blir lite svartaktiga rinningar från topp till tå, det ser tradigt ut. Finns det något knep att få bort dessa?

Vi håller på att göra klart vår loge, så vi kan ställa in husbilen under tak och väggar, det måste vara det bästa sättet att förvara sin bil på..

Tacksam för tips, vill försöka hålla ordning på nya bilen.

Mvh Andreas
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Jag tvättar för hand med svamp och milt champo. Blir det kvar av dom svarta ränderna tar jag bilvax.
Bilen står inne när den inte används. Det är bra om underlaget är tort. Det är betonggolv där min står
Var noga så du inte spolar in i kylskåpsgaller och köksfläkt
Högtryck skulle jag aldrig använda
Bosse B
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Hej och lycka till med nya bilen!
Jag vet inte om jag gör rätt men så här gör i alla fall jag:
Jag tvättar endast med svamp och såpa. Aldrig högtryck för jag litar inte riktigt på att alla lister och tätningar som finns på en husbil håller tätt!
A)Jag sköljer så mycket det går med vattenslangen först, jag börjar alltid nerifrån och jobbar mig upp. Sedan kryper jag upp genom takluckan (stor:wink: lucka) och sköljer och svampar över taket.
B)Sedan sköljer jag av sidorna en gång till för att få bort taksmutsen som ev. har runnit ner.
C) Därefter skrapar jag bort så mycket jag kan med min siliconskrapa .
D) Nu åker sämsskinnet fram och tar resten.
E) Sedan brukar jag öppna alla fönster och torka av runt dessa med sämsskinnet .
F) Öppnar en burk och sätter mig och vilar en stund medan bilen torkar lite till. Sedan har jag ett specialmedel som jag smetar in gummilisterna med .
Detta med listerna gör jag bara nån gång om året. Fast jag har märkt att om listerna alltid är "färska" så blir det inte så mycket svarta rinningar från dem iaf:p.
G) Blir det fläckar som inte går bort så tar jag till i enklare fall snabbvax.
Aldrig avfettning eller skarpa produkter utan lite handkraft får göra jobbet!

Till slut vill jag bara säga att våran husbil används bara under sommarhalvåret och när den inte används så står den alltid
parkerad under tak som skyddar bilen massor från både sol och regn.
Om man nyttjar bilen året runt så krävs det säkert mera jobb:rolleyes:

Anders som försöker hålla bilen i skick!
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

hur gör ni med fronten, där brukar sitta en halv miljard insekter, jag tycker att dom är jobbiga att få bort. är det någon som har ett mirakelmedel för det
:)
 

husbilen

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4114
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Hej
Jag använder familjeduchtvål det blev jag rekomenderad av killen som lackbehandlade bilen när den var ny förra våren.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Till insekter tycker jag att det funkar ganska bra med vanlig flytande grönsåpa i spädning 1 del såpa + 7 delar vatten. Spraya på och vänta någon minut, sedan tvättar jag med grönsåpa i hinken och använder svamp och borste på skaft, beroende på hur långt jag når med svampen.//Tommy
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Ett bra alternativ till svamp är en mjuk fin borste på reglerbart långskaft där det enkelt går att även reglera vattenmängden för en skonsam tvättning. Finns att köpa bl.a. på Jula.
V-backen :)
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Tackar för svaren, tilläggas bör att jag tvättar husbilen varje gång efter en avslutat resa, men nu sista gången var vi ute i 14 dagar och hade varit upp i norra Sverige och fronten var mer svart än vit, det var ett elände att få bort allt, man kanske skulle gjort en mellantvätt på resan. Medlet som till slut tog bort insekterna var fönsterputs och då hade jag gått igenom allt som stod på hyllan i garaget
:)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Tvättade Plåtisen - på riktigt - för första gången idag.
Blötla med kallvatten - finns bara det.
Blötla igen 10 min senare.
Väntade 10 min igen.
Blötla igen.
Provade på skoj med fönsterputs å svamp - funka sådär.
Prövade med Turtle Marine Wash - utspädd - funka bra.
Ännu bättre fungerade det när jag tog en gammal och väl använd "kökssvamp" med den grova sidan på insekterna - det verkar som om lite mekanisk åverkan behövs på kletet som sitter på framsidan på HBn.

Sen provade jag för första gången Wax it Wet - verkar väldigt enkelt - förväntar mig inget långvarigt resultat - men lätt var det. 2 timmar tog operationen. :)

På båtsidan har jag funnit att Turtle har BRA produkter - kollade nu på bilsidan också och det verkar finnas ALLT å lite till. Bla en Turtle Insect Remover som påstås enkelt ta bort insekter - ska testa nångång.
SEAB Bilvård Turtle Armor all STP Corrostabil Permatex Hammarite WD-40 Finilec
Finns en del bra Råd&Tips också.

Lycka till med vården av HBn! :)
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Jag provade med en Insect Remover, möjligt att den är bra om man skall återuppliva dom små liven :D, men jag fick inte bort en enda med medlet
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9075

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

PatricS och alla andra, använd inte en kökssvamp även om den är uttjänt på lacken till att ta bort insekter med, den är slipande och ska bara användas till rostfritt och ev aluminium som blivit missfärgat(i köket). Det är den gröna grova sidan jag menar och det finns också med vit sida. Välj något annat och lägg insekterna i blöt innan ni ger er på dem. Använder du en sådan svamp t.ex i badkar på emaljen så har du genast gjort den till en smutssamlare.
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Hej jag använder universalmedel som är mycket bra och det blir inga märken den tar bort allt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Dotorparn: "En gång för länge sen"....så duschade jag rosorna med såpvatten. Det är ju bra mot lus. Av en slump så fortsatte jag och sprayade fronten på bilen. Blev häpen över så effektiv såpan var mot alla myggor. Förmodligen löser såpan proteinet.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Tack för tippset, jag skall prova en gång till, jag brukar tvätta husbilen med såpa, men denna gång satt insekterna som klistrade, kanske skulle jag "blötlagt dom" men denna gång var mitt tålamod för kort
:)
 
F

F.d. 25127

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Mot insekterna fram på hb Testade jag Grön PRI Med mycket gott resultat
Sprayja på låt vänta någon minut Skölj av med vattenslangen
Helt rent
Resten av bilen Tvättar jag med en Vikan borste med vattenföring genom
skaftet. Med justerbart skaft når man hela bilen även taket
MVH Sonny
 
F

F.d. 6638

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Hej!

Grön PRI?.. är det Grön grumme såpa?

ps! Fin bil, ser att ni köpt den på husvagnsexpo i bromölla :).
Där köpte vi vår första hb osso.

/Andreas
 
F

F.d. 25127

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Tack så mycket
Grön PRI är insekts borttagningsmedel Tillverkat av
Duoex Chemical AB Lomma
Jag hittade det hos Bengt i Örkelljunga
/Sonny
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Tvättade Plåtisen - på riktigt - för första gången idag.
Blötla med kallvatten - finns bara det.
Blötla igen 10 min senare.
Väntade 10 min igen.
Blötla igen.
Provade på skoj med fönsterputs å svamp - funka sådär.
Prövade med Turtle Marine Wash - utspädd - funka bra.
Ännu bättre fungerade det när jag tog en gammal och väl använd "kökssvamp" med den grova sidan på insekterna - det verkar som om lite mekanisk åverkan behövs på kletet som sitter på framsidan på HBn.

Sen provade jag för första gången Wax it Wet - verkar väldigt enkelt - förväntar mig inget långvarigt resultat - men lätt var det. 2 timmar tog operationen. :)

På båtsidan har jag funnit att Turtle har BRA produkter - kollade nu på bilsidan också och det verkar finnas ALLT å lite till. Bla en Turtle Insect Remover som påstås enkelt ta bort insekter - ska testa nångång.
SEAB Bilvård Turtle Armor all STP Corrostabil Permatex Hammarite WD-40 Finilec
Finns en del bra Råd&Tips också.

Lycka till med vården av HBn! :)

Som Trixa mé bilen säger, så ska man nog undvika att använda en sån kökssvamp som du säger även om den är lite sliten. Ytan mattas ned och blir smutssugande. Använd istället Viledas gröna kakelsvamp, den har en "rivig" sida men repar inte! Den är avsedd att rengöra sanitetsporslin och kakel. Jag har använt den till att bl.a. rengöra hela taket, som var svart av smuts som inte gick bort med ens det starkaste bilschampot. Men såpa och Viledasvampen funkade! Jag har inte provat på insekter, men skulle bli förvånad om det inte funkade!

/Annette
 

Bilagor

  • Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    103,8 KB · Visningar: 2.518
  • Scouring_SpongAllPurpose_Template_PureA24V_detail.jpg
    Scouring_SpongAllPurpose_Template_PureA24V_detail.jpg
    59,6 KB · Visningar: 2.515
  • Scouring_SpongAllPurpose_Template_PureActive24_detail.jpg
    Scouring_SpongAllPurpose_Template_PureActive24_detail.jpg
    45,6 KB · Visningar: 2.487
F

F.d. 6638

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Grön Pri kommer införskaffas vid nästa besök hos Bengt i örkelljunga.
var där senast idag :).

Undertiden kan man kanske köpa vileda svampen vid nästa Ica besök, för den finns väl där?
värt ett försök iaf!

/Andreas
 
Toppen