• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa backkamera under 1000kr

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Jag söker en ny backkamera för högt montage och den skall vara trådbunden och kosta högst 1000 kr. Behöver endast kameran som skall ha bländskydd och ir led för nattseende.
 
Senast ändrad:

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Bästa backkamera under 1000kr

Står du ut med några veckors leveranstid så finns det ju hur många varianter som helst på ex.vis Ebay.

Ett exempel (560kr inkl frakt):
CAR REARVIEW KIT for Bus Truck 12V 1xBackup REVERSING CAMERA CCD+7" LCD MONITOR | eBay

s-l225.jpg


Jag har ingen erfarenhet av just denna men köpte en snarlikt kit med en kamera för montage vid nummerplåten förra våren och den har fungerat utmärkt.
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Bästa backkamera under 1000kr

Jag har redan en trådbunden kamera vid regplåten men den har dålig bildkvalitet och jag vill ha en kamera med högre placering och tänkte utnyttja den kabel som finns redan. Men då behöver jag en skarvkabel på c:a 3-4 meter. Tyvärr verkar det vara svårt att hitta en sådan kabel i Sverige. Anledningen till att jag vill ha en trådbunden är att det är mindre risk för störningar typ att när man kör om ett ekipage med hästfinka så får man se en häst i monitorn.
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Bästa backkamera under 1000kr

Aha, då förstår jag. Du vill kunna ha den på även när du kör framåt.

Tänk på att om du har bromsljus där uppe så kommer det röda skenet att lysa in i kameran när du bromsar samtidigt som du backar, vilket är väldigt irriterande då det blir alldeles rött i displayen.

Placera kameran under bromsljuset eller en bit ifrån.

Har du någon beskrivning på Kinesiska till kameran så kanske jag har möjlighet att hjälpa dig att tyda tecknen om du inte vet hur kablarna ska kopplas.

Mvh Ted
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Bästa backkamera under 1000kr

Hej,
Jag letar efter en trådlös och funderar på att koppla den till bakre dimljuset för att även kunna använda den under färd.
//Conny
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Bästa backkamera under 1000kr

Hej,
Jag letar efter en trådlös och funderar på att koppla den till bakre dimljuset för att även kunna använda den under färd.
//Conny

Hej Conny,
Är det något som detta du söker ?

[FONT=&quot]5” trådlöst backkamera system, upp till 300M räckvidd.[/FONT]

[FONT=&quot] E-mark certification[/FONT]

Ø [FONT=&quot]Digital trådlös förbindelse [/FONT]
Ø Vattentät[FONT=&quot] Camera - IP68[/FONT]
Ø [FONT=&quot]18 Infra-röda lysdioder - 20M "night vision"[/FONT]
Ø
2

[FONT=&quot]monitor med plugg till cigarettändaruttag. Frekvens 2,4 GHz [/FONT]
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Bästa backkamera under 1000kr

Hej,
Nja, jag lutar för tillfället åt Biltemas 43-169 med två kamror trots att deras mindre är "Bäst i test".

Ett problem är att det inte sägs något om vinkeln som gör att jag vet om det är lönt att placera dem ovanför varandra med olika lutning, i stället för i olika sidor som det antagligen är tänkt.
Någon som har egen erfarenhet?
//Conny
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Bästa backkamera under 1000kr

Jag tror att med två kameror så finns möjlighet att övervaka både i och bakom släpet, husvagn eller var man nu vill använda dem. Jag tror inte att du behöver oroa dig för vidvinkelseendet. Du kan säkert montera dem över varandra eller intill varandra bak på husbilen för att kunna bevaka precis bakom i den ena och samtidigt längre bort om det är något som närmar sig bilen med den andra kameran.

Hur du får fram bilderna i monitorn vet jag inte. Troligtvis får du med en knapp växla mellan de olika kamerorna.

Det är lite konstigt att de inte har löst detta tidigare i en kamera för man vill ju veta vad som sker direkt bakom och samtidigt längre bak.

Lycka till
// Ted
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Bästa backkamera under 1000kr

Hur du får fram bilderna i monitorn vet jag inte. Troligtvis får du med en knapp växla mellan de olika kamerorna.

Det är lite konstigt att de inte har löst detta tidigare i en kamera för man vill ju veta vad som sker direkt bakom och samtidigt längre bak.
Lycka till
// Ted
Hej!
43169 har: Split screen-funktion som gör det möjligt att du kan se båda kamerorna samtidigt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Parkeringhjalp/Backkamera-digital-2000034852/
//Conny
 
Toppen