• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bädda dinett i TEC 712 -09

Hornön

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Örnsköldsvik
Vi har precis köpt en 09:as TEC 712. Första husbilen. Tanken är att bara vi två ska va ute men nu vill ena dottern hänga med. Dinetten ska vara utbäddbar. Men hur? Testar å knåpar å lägger pussel med dynorna men inget blir särskilt bra. Någon som har erfarenhet och kan hjälpa? Det står inget i medföljande bok om HUR, bara ATT det går. Suck!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vet inte hur er planlösning ser ut.

Vi har en TEC Rotec 700G 2008

Den har en soffa på instegssidan vid dinetten. Vi fäller ner bordet som blir en botten till bädden. Soffan vid dinetten har en utdragbar ribbbotten. Då blir det en bädd 120 bred och ca 200 cm lång. Sen lägger man pussel med dynorna till den blir ok
 

Hornön

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Örnsköldsvik
Vi har ingen ribbotten att dra ut . Finns inget som stänger hålet mellan bord och soffan vid instegssidan. Trodde ett tag att man ska ligga på snedden med huvudet i hörnet uppe vid köket. Men det funkar inte riktigt. Dynorna är olika tjocka också så det går inte att ha så många varianter.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om du går med i klubben så kan du lägga in bilder hur det ser ut. Då är det lättare att hjälpa dig. Finns så många olika planlösningar
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi har ingen ribbotten att dra ut . Finns inget som stänger hålet mellan bord och soffan vid instegssidan. Trodde ett tag att man ska ligga på snedden med huvudet i hörnet uppe vid köket. Men det funkar inte riktigt. Dynorna är olika tjocka också så det går inte att ha så många varianter.
Ser den så ut?
 

Bilagor

  • Screenshot_20220725-230028_Chrome.jpg
    Screenshot_20220725-230028_Chrome.jpg
    824,3 KB · Visningar: 70

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
För att ladda upp bild måste du vara medlem.

Gör såhär.

Fäll ner bordet till nedersta läget. Vrid bordet om det behövs. En platt yta för madrassen blir det.
Vrid förarstolen så den blir som när du sitter vid bordet. (Där har dottern sen fötterna när hon sover)
Drag sittdynan frammåt
Lägg ryggdynan där sittdynan var. Blir lite uppförsbacke vid huvudet.
Pussla ihop dynorna så det blir en bädd.

Sen kolla om ribbbotten vid ingången inte är utdragbar. Jag har en liten öggla när jag lyfter den. Prova lyft upp den lite och drag ut. Min ribbbotten ligger lite omlott i infällt läge. Ser inte ut att gå att dela. Ev kan jag ta bilder idag eller i morgon på den. Vid utraget läge går det att fälla ner 2 stödben..

Om du har ribbbotten så ligger dottern på tvären istället
 
Toppen