• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Börjar bli trångt även i Norrland

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nattparkering förbjuds på Smitingen i Härnösand – ska minska antalet husbilar: "Har varit kaosartat"​

Det är det ökade intresset för mobil turism som är problemet. Vi representerar en relativt ny form av turism, som verkligen tagit fart de senaste åren. Samhällsplanerarna har inte hängt med och det har fått konsekvenser med överfulla ställplatser och campingar. Husbilar som åker runt och söker platser för övernattning och som till slut spontanparkerar någonstans som inte alltid är så lyckat.

Problematiken har tidigare främst varit i Sveriges sydliga delarna, men nu möter vi problemen även upp i Norrland.

Senast i raden är den populära parkeringen ute på Smitingen där Härnösands kommun har beslutat att förbjuda parkering mellan klockan 24:00 och 07:00 vid Smitingens havsbad i Härnösand. Ett förbud direkt riktat mot oss som åker husbil. Synd.


Tommy
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Förbudet kan också ha samband med att man har arrangerat en mindre camping bredvid p-platsen ("Smitingens Havsbad" i husbilsplatserna). Senare så kommer det tydligen att byggas en stor (5 ha) camping i området.

Smitingen är nog tillräckligt populärt för att det skulle vara P-kaos även utan husbilar.

MVH
Hans
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har sett i Campingkatalogen 2021 från Allt om husvagn och Camping att Stora Coop i Härnösand, Sundsvall och Umeå har gratis elplatser vid deras butiker. Jag har lagt in den i Sundsvall och ska lägga in den i Umeå. Den i Härnösand är otydlig var på parkeringen den finns. Ska leta vidare senare. Det hänvisar till www.coopnord.se men där står inget om husbilsplatser.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Förbudet kan också ha samband med att man har arrangerat en mindre camping bredvid p-platsen ("Smitingens Havsbad" i husbilsplatserna). Senare så kommer det tydligen att byggas en stor (5 ha) camping i området.

Smitingen är nog tillräckligt populärt för att det skulle vara P-kaos även utan husbilar.

MVH
Hans

När vi kom dit vid 11.00 tiden så kunde jag ana att det var 6-8 husbilar som övernattat på parkeringen och jag är ganska säker på att det var betydligt fler personbilar som nattparkerar där eftersom det ligger i anslutning till ett fritidshusområde.

Har riktigt svårt att förstå att dessa 6-8 husbilar vållar kaoset, möjligen kaos i vissa personers huvuden eftersom husbilsfolket mer eller mindre kan få tillgång till en jättefin badplats utan att ha betala för det som fritidshusfolket fick göra då dom köpte huset.

Vid lunch var det flera hundra personbilar på parkeringen och så gnälls det på några få husbilar.
 
Toppen